عمومیکسب و کار ایرانی برتر

انواع رنگبندی سقف شیروانی در ایران

سقف‌های شیروانی یکی از رایج ترین مدل‌های سقف به خصوص در مناطق شمالی کشور هستند. این سقف‌ها، بهترین گزینه برای استفاده در مناطقی هستند که بارش برف و باران در آن‌ها زیاد است. طی سال‌های گذشته از سقف‌های شیروانی از جنس گل یا بتن استفاده مزایا و معایب سقف شیروانی بی‌شمار هستند که مورد استقبال سازندگان ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند.

مدلهای سقف شیروانی ساده

مدلهای سقف شیروانی ساده، اغلب به عنوان سازه‌های سقفی استفاده می‌شوند که به صورت مستقیم بر روی دیوارها یا پایه‌های ساختمان قرار می‌گیرند و برای پوشش سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سقف‌ها به دلیل سادگی و اقتصادی بودن، برای ساختمان‌های کوچک و متوسط با استفاده از مصالح چوبی یا فلزی بسیار محبوب هستند. در ادامه، چندین مدل سقف شیروانی ساده را بررسی خواهیم کرد:

سقف شیروانی متساوی: در این مدل، تیرها و میانگینها به صورت متساوی از یک طرف به طرف دیگر ساخته شده‌اند و پوشش سقف توسط شیروانی‌ها انجام می‌شود.

سقف شیروانی تک پشته: در این مدل، یک تیر مرکزی بلندتر از سایر تیرها قرار می‌گیرد و شیروانی‌ها به سمت هر دو طرف از آن شیب می‌گیرند.

سقف شیروانی دو پشته: در این مدل، دو تیر مرکزی با ارتفاع‌های متفاوت قرار می‌گیرند و شیروانی‌ها به سمت هر دو طرف از این تیرها شیب می‌گیرند.

  سقف شیروانی معکوس: در این مدل، تیرها به صورت معکوس وارونه قرار می‌گیرند و شیروانی‌ها بین آنها پوشش داده می‌شوند.

سقف شیروانی تک تیره: در این مدل، تنها یک تیر مرکزی قرار می‌گیرد که بالای آن شیروانی‌ها قرار می‌گیرند.

سقف سبک شیروانی

سقف سبک شیروانی یک نوع سقف شیروانی است که اغلب با استفاده از مصالح سبک و با توجه به اصول طراحی سازه‌ای سبک، ساخته می‌شود. این نوع سقف معمولاً برای ساختمان‌های کوچک و متوسط که به دلیل وزن کمتر و قابلیت ساخت و نصب آسان مورد نیاز هستند، استفاده می‌شود. در ادامه، چند نمونه از سقف سبک شیروانی را بررسی خواهیم کرد:

سقف سبک شیروانی فولادی: در این نوع سقف، تیرها و شیروانی‌ها از مصالح فولادی سبک ساخته می‌شوند. از جمله رایج‌ترین روش‌های ساخت این نوع سقف، استفاده از پروفیل‌های فولادی سبک مانند C و Z است که به همراه شیروانی‌های معمولاً گچی، سنگین‌ترین بارهای ساختمان را تحمل می‌کنند و در عین حال وزن سقف را کاهش می‌دهند.

سقف سبک شیروانی چوبی: در این نوع سقف، تیرها و شیروانی‌ها از مصالح چوبی ساخته می‌شوند. از جمله رایج‌ترین روش‌های ساخت این نوع سقف، استفاده از تیرها و ستون‌های چوبی سبک مانند برجسته‌ها (truss) است که با استفاده از قوانین مهندسی سازه، طراحی و تولید می‌شوند.

سقف سبک شیروانی پیش‌ساخته: در این نوع سقف، سازه‌های سبک شیروانی به صورت پیش‌ساخته و آماده نصب تولید می‌شوند. این سازه‌ها ممکن است شامل پروفیل‌ها، شیروانی‌ها و اتصالات پیش‌ساخته باشند که به روش‌های مختلف منتاژ شده اند.

تاریخچه سقف شیروانی

در سال‌های گذشته، استفاده از سقف‌های شیروانی از جنس گل رایج بوده است. پس از گذشت مدتی و پیشرفت فناوری، سقف‌های شیروانی بتونی جایگزین سقف‌های گلی شدند اما سقف‌های بتنی وزن زیادی داشته و نصب آن ها نیز ساده نبود. در حال حاضر استفاده از سقف‌های شیروانی فلزی جایگزین سقف‌های قبلی شده است. این سقف‌ها وزن کمی داشته و نصب و حمل و نقل آن ها نیز به سهولت انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که عمر مفید انواع سقف شیروانی فلزی کاملا قابل قبول است.

بهتر است بدانید که انواع شیروانی‌های فلزی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند. علت این اتفاق، این مورد است که ورق‌های گالوانیزه در مقایسه با ورق‌های فولادی عادی، مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارند.

وزن سقف شیروانی

وزن سقف شیروانی وابسته به نوع مصالح و روش ساخت آن است. سقف شیروانی ممکن است از مصالح چوبی، فولادی یا بتنی ساخته شود و از ترکیبی از تیرها، شیروانی‌ها و ستون‌ها تشکیل شده باشد. وزن سقف شیروانی در واقع وزن تمامی مصالح، تیرها، شیروانی‌ها، اتصالات و همچنین بارهای زنده (مثل برف و بار باد) و بارهای مرده (وزن خود سقف و وزن مصالح ساختمان) را شامل می‌شود.

برای محاسبه وزن سقف شیروانی، باید از اطلاعات دقیقی در مورد نوع مصالح، ابعاد تیرها و شیروانی‌ها، فاصله بین آنها، ارتفاع ساختمان و بارهای زنده و مرده مورد استفاده در طراحی سقف استفاده کرد. از این اطلاعات به عنوان ورودی برای محاسبه بارهای سازه‌ای استفاده می‌شود و سپس با استفاده از قوانین مهندسی سازه و برنامه‌های کامپیوتری مرتبط، وزن سقف شیروانی به طور دقیق محاسبه می‌شود.

به طور کلی، سقف سبک شیروانی (مانند سقف سبک شیروانی فولادی یا چوبی) به دلیل استفاده از مصالح سبک و استفاده از سازه‌های سبک معمولاً وزن کمتری نسبت به سقف‌های سنتی و سنگین دارد. این موضوع می‌تواند برای ساختمان‌هایی که نیاز به کاهش وزن و افزایش سبکی ساختار دارند، مزیتی باشد.

شیروانی ویلا

سقف شیروانی ویلا به عنوان یک سقف سبک استفاده می‌شود که برای ویلای مسکونی، باغ‌ها، یا ساختمان‌های کوچک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیروانی‌ها یا همچنین نامیده می‌شوند پوشش‌های سقفی هستند که از تیرها، شیروانی‌ها و اتصالات تشکیل شده‌اند و به صورت خطوط متوالی از یک سر به سر دیگر برای پوشش دادن به سطح سقف استفاده می‌شوند. شیروانی‌ها در واقع نوعی از تیرهای افقی هستند که از چوب، فولاد، یا مواد دیگر تهیه می‌شوند و به عنوان سازه‌های اصلی سقف شیروانی استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده از سقف شیروانی در ویلا عبارتند از:

ظاهر زیبا و جذاب: شیروانی‌ها به دلیل الگوی طراحی خاص و زیبا به سقف ویلا جلوه‌ای خاص می‌بخشند.

سبک و وزن کم: استفاده از سازه‌های سبک شیروانی در ساختار سقف، باعث کاهش وزن کلی ساختمان و کاهش بارهای اعمالی بر سازه می‌شود.

سرعت و آسانی نصب: ساختار ساده و سبک شیروانی‌ها، موجب سرعت و آسانی در نصب و اجرای سقف می‌شود.

امکان پوشش دهی به سطوح با شیب‌های مختلف: شیروانی‌ها امکان پوشش دادن به سطوح با شیب‌های مختلف را دارند، از جمله سقف‌های با شیب بالا که در ویلاها ممکن است برای جلوگیری از انباشت برف و باران مورد استفاده قرار گیرد.

انواع شیروانی فلزی

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، از ورق گالوانیزه به عنوان یکی از رایج ترین انواع پوشش سقف شیبدار فلزی استفاده می‌شود اما ورق‌های گالوانیزه نیز خود به دو نوع سفالی و شادولین تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که نوع اول این ورق‌ها از جنس سفال نیستند و تنها به شکل سفال تولید و به بازار عرضه شده‌اند. ورق‌های پالرمو، جنوا و پرچین جزو این دسته محسوب می‌شوند.

نوع دوم یعنی ورق‌های شادولین شامل سقف‌های شیروانی ذوزنقه‌ای، سینوسی و … می‌شوند.  در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع شیروانی فلزی آشنا کنیم.

سقف شیروانی کرکره ای یا سینوسی

سقف سینوسی یکی از پرکاربردترین انواع شیروانی‌های فلزی است. این نوع سقف در ظاهر به موج‌های نمودار سینوسی شباهت دارد و به این دلیل به نام سقف سینوسی شناخته شده است. سقف‌های شیروانی سینوسی در رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسند. رنگ‌بندی جذاب آن‌ها باعث می‌شود تا تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود نمای ظاهری ساختمان داشته باشند. استفاده از سقف‌های شیروانی سینوسی از لحاظ مالی برای سازندگان ساختمان، مقرون به صرفه خواهد بود.

سقف شیروانی ذوزنقه ای

سقف‌های ذوزنقه‌ای یکی دیگر از انواع سقف‌های شیروانی هستند. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، این سقف‌ها دارای طرحی ذوزنقه مانند در عرض خود هستند و به همین دلیل، اینگونه نام‌گذاری شده‌اند. لازم به ذکر است که طرح خاص این سقف باعث شده تا مقاومت آن در برابر فشار افزایش پیدا کند.

تنها تفاوت این نوع سقف با سقف‌های سینوسی در میزان مقاومت و شکل ظاهری آن است. همچنین باید بدانید که این نوع شیروانی در برابر زلزله مقاوم بوده و پس از تماس با آب برف و باران به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند. از سقف‌های شیروانی ذوزنقه‌ای برای ساخت سقف ویلاها، سوله‌های صنعتی، سوله‌های ورزشی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود..

“سقف‌های شیبدار ذوزنقه‌ای به علت طرح خاصی که دارند، نسبت به سقف‌های سینوسی دارای مقاومت بالاتری هستند.”

سقف شیروانی پالرمو

شیروانی‌های پالرمو یکی از زیباترین انواع شیروانی‌های فلزی هستند. این نوع سقف، طرحی مانند سقف‌های سفالی دارد و به همین علت هم استفاده از آن، نمای جذاب و جالب توجهی را به ساختمان می‌دهد.

برخی از تفاوت‌های شیروانی پالرمو با سقف‌های سنتی به شرح زیر است:

   سقف‌های پالرمو به سنگینی سقف‌های سفالی قدیمی نیستند.

   سقف‌های پالرمو ضد زلزله بوده و مقاومت بیشتری نسبت به سقف‌های سفالی دارند.

   سقف‌های پالرمو شکننده نیستند.

   نصب سقف‌های پالرمو بسیار ساده‌تر از سقف‌های سفالی است.

   مراحل تعمیر و نگهداری از سقف‌های پالرمو بسیار ساده و کم هزینه است.

   سقف‌های پالرمو دارای رنگبندی جذاب و بی نظیری هستند.

سقف‌های پالرمو در مواردی مانند پوشش سقف ساختمان، سقف ویلا، سر در منازل، ساخت آلاچیق، سایه بان و … کاربرد دارد.

سقف شیروانی جنوا

سقف شیروانی جنوا با شیروانی پالرمو شباهت‌هایی دارد اما بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در شکل ظاهری آن‌هاست. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، سقف‌های جنوا به شکل شطرنجی فرم داده می‌شوند. بهتر است بدانید که شیروانی جنوا در مقایسه با شیروانی پالرمو از مقاومت بالاتری برخوردار است. همچنین شکل ظاهری آن باعث شده تا قدرت هدایت آب در آن بیشتر از سایر مدل‌های سقف شیروانی فلزی باشد. استفاده از شیروانی‌های جنوا به کاهش هزینه نهایی ساختمان کمک می‌کند.

شما می‌توانید از شیروانی جنوا برای پوشاندن سقف بیرونی انواع مختلف ساختمان‌ها مانند ویلا، سوله، خانه و مواردی از این دست بهره بگیرید.

سقف شیروانی سنگ ریزه

یکی دیگر از انواع شیروانی‌های فلزی که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم، سقف شیروانی سنگ ریزه است. متمایزترین ویژگی این نوع سقف وجود لایه اکریلیک در سطح خارجی آن است که زیبایی خیره کننده‌ای به این سقف بخشیده است. این لایه باعث شده تا اصطکاک در سطح خارجی شیروانی سنگ ریزه تا حد زیادی کاهش یافته و گرد و غبار نیز روی آن نشیند.

بهتر است بدانید که این نوع سقف‌ها مقاوت بالایی در برابر سرما و گرما دارند و به راحتی زنگ نمی‌زنند. میزان انعطاف پذیری این نوع سقف به قدری است که خطر شکستن یا ترک خوردن سقف را کاهش می‌دهد. وجود یک لایه سنگ ریزه روی سطح خارجی این نوع سقف باعث شده تا عایق خوبی در برابر صدا باشد و مانع از ورود صدای بارش باران و تگرگ به داخل ساختمان شود. این نوع سقف مقاومت زیادی در برابر باران‌های اسیدی دارد و به سادگی تغییر شکل نمی‌دهد.

سقف شیروانی پرچین

سقف شیروانی پرچین، یکی دیگر از انواع شیروانی‌های فلزی است. این نوع سقف کاملا سبک بوده و به همین علت فرآیند نصب و حمل و نقل آن به سادگی انجام می‌گیرد. سقف شیروانی فلزی پرچین مانند سقف‌هایی که پیش از این معرفی شدند، در برابر زلزله مقاوم است اما موردی که آن را از سایر انواع شیروانی فلزی متمایز می‌کند، قدرت مقاومت آن در برابر باد و طوفان‌های شدید است. این نوع سقف شیبدار می‌تواند در برابر تگرگ و برف شدید قرار گرفته و آسیبی نبیند.

جالب است بدانید که سقف‌های پرچین انعطاف پذیری بالایی دارند و به همین دلیل نصب آن‌ها در نقاط انتهایی و گوشه ها راحت‌تر انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سقف می‌توان به ثابت ماندن رنگ و شکل آن پس از قرار گرفتن در برابر آفتاب و نور مستقیم اشاره کرد.
از سقف‌های شیروانی پرچین می‌توان برای ساخت ویلا، آلاچیق، سقف سوله، سقف پارکینگ و سر در منازل استفاده کرد.

مزایای استفاده از انواع سقف شیروانی فلزی

استفاده از انواع شیروانی‌های فلزی مزایای زیادی را برای سازندگان ساختمان به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

 صرفه اقتصادی: خرید انواع شیروانی فلزی از لحاظ اقتصادی برای سازندگان مقرون به صرفه خواهد بود.

نمای زیبا: انواع شیروانی‌های فلزی با داشتن رنگ‌بندی جذاب به بهبود نمای ظاهری ساختمان کمک می‌کنند.

سهولت در نصب: نصب شیروانی‌های فلزی ساده بوده و نیاز به صرف زمان زیاد ندارد.

وزن سبک: وزن انواع شیروانی‌های فلزی در مقایسه با سایر سقف‌های شیبدار کمتر است.

سهولت در حمل و نقل: حمل و نقل و جا به جایی شیروانی‌های فلزی ساده و سریع است.

مقاومت در برابر زنگ زدگی: همان‌طور که اشاره کردیم، انواع شیروانی‌های فلزی از ورق گالوانیزه ساخته شده و این ورق‌ها در مجاورت با آب برف و باران دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.

 طول عمر بالا: سقف‌های شیروانی فلزی دارای عمر مفید نسبتا طولانی هستند.

مقاومت بالا: انواع گوناگون شیروانی‌های فلزی مقاومت زیادی در برابر فشار و پوسیدگی دارند.

عدم نیاز به برف روبی: شکل ظاهری شیروانی‌های فلزی به گونه است که باعث هدایت باران و برف به خارج از ساختمان شده و به همین دلیل ساکنین ساختمان را از برف روبی پشت‌بام بی‌نیاز می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا