سلامت و دانش

ویتامین‌هایی که اثرات آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

به گزارش شفاف، یافته های این مطالعه نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با انواع اثرات تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

تنفس ذرات هوای سمی که به سطح ریه ها می چسبند باعث ایجاد التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان های بدن به خصوص آنتی اکسیدان های موجود در پوشش ریه می شود که سلول های مختلف را از بین می برد. و خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه، افزایش می یابد. بنابراین، مصرف غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند همراه با سطوح بالای آنتی اکسیدان های رژیم غذایی ممکن است به کاهش اثرات مضر استنشاق ریز گرد و غبار کمک کند.

لازم به ذکر است که با مصرف مواد غذایی مناسب و متعادل می توان از بدن در برابر آلاینده ها محافظت کرد.

عملکرد اصلی ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی آن است. روغن ها (غنی ترین) منبع این ویتامین هستند که با پختن از بین نمی روند، بلکه با پختن از بین می روند. منابع آن عبارتند از روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، بنابراین سعی کنید هنگام پخت و پز و فرآوری غذا از انواع روغن های گیاهی خوراکی استفاده کنید.

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود، به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. در روزهای آلوده پرتقال، لیموترش، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، سیب، طالبی، خربزه، انار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سبزی، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای، شلغم، پیاز و پیازچه بخورید.

بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم و پیش ساز ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود، از جمله میوه ها و محصولات زرد و نارنجی که باید به مقدار زیاد مصرف کنید. مصرف زیاد هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، خربزه، موز و انبه توصیه می شود.

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود و در نتیجه زمان قرار گرفتن در معرض این ترکیبات مضر را در بدن کاهش می دهد، بنابراین مصرف انواع سبزیجات سبز تیره سرشار از این ماده مغذی است. برای همه توصیه می شود منابع غذایی خوب منیزیم شامل انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، آجیل، دانه ها، سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج، جعفری، کاهو، چغندر، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا و لوبیا سویا هستند. .. یا. همچنین در روزهای آلودگی هوا مصرف جوانه سبزی و آجیل را در اولویت قرار دهید.

بیشتر ماهی، گردو و خرفه بخورید. این غذاها حاوی امگا 3 خوب هستند که می تواند در حمایت از سلامت ریه موثر باشد. لازم به ذکر است که مصرف ماهی های چرب غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا