عمومیکسب و کار ایرانی برتر

 چگونه می‌توان به زبان انگلیسی مسلط شد؟

دغدغه بسیاری از افراد جامعه یادگیری و تسلط به یک زبان خارجه به خصوص زبان انگلیسی است. اما در این مسیر چالش‌های بسیاری از جمله طولانی بودن مسیر و یا پیدا نکردن منابع مناسب وجود دارد که می‌تواند موجب دلسردی بسیاری از افراد شود. تعداد زیادی از زبان‌آموزان نیز از این موضوع گلایه می‌کنند که چرا پس از گذشت مدت زیادی از شروع یادگیری، تفاوت و پیشرفت چندانی حاصل نمی‌شود؟

با ما همراه باشید تا دلایل عدم پیشرفت و راه حل‌های تسلط به زبان انگلیسی را با هم بررسی کنیم.

دلایل عدم پیشرفت در زبان انگلیسی

  • نداشتن انگیزه کافی
  • نداشتن هدف مشخص
  • عدم شناخت مسیر
  • عدم شناخت منابع و روش‌های درست یادگیری

دلایل بسیاری برای نارضایتی دانشجویان از مسیر یادگیری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عدم شناخت مسیر یادگیری و منابع درست است.

بسیاری از زبان‌آموزان صرفا به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد در کلاس‌های زبان شرکت می‌کنند، شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند و هیچ هدف مشخصی را دنبال نمی‌کنند و همین عامل باعث می‌شود که علاقه و انگیزه‌ای برای دنبال کردن این زبان به طور جدی نداشته باشند و صرفا به یادگیری‌های کم و بیش خود از کلاس‌های زبان اکتفا کنند.

راز تسلط بر زبان انگلیسی

داشتن انگیزه

انسان عمر نوح ندارد که بتواند هر چیزی را تجربه کند و از طریق آزمون و خطا مسیر زندگی خود را تعیین کند. یادگیری زبان نیز از سایر انتخاب‌های زندگی مستثنی نیست؛ چرا که نیاز به زمان و هزینه دارد.

بنابراین باید قبل از شروع هرکاری ابتدا کمی تحقیق و جستجو کنیم تا از انتخابمان مطمئن شویم. اینکه انگلیسی یک زبان بین‌المللی است یا اینکه بیشتر دوستانمان کلاس زبان می‌روند، نمی‌تواند دلیل کافی و مناسبی برای شروع یادگیری زبان باشد. باید به علایق و اهداف شخصی زندگی خود توجه کنیم و با فواید یادگیری این زبان در زندگی شخصی خودمان آشنا شویم و اگر این فواید ارزش صرف چنین هزینه و زمانی را داشت، سپس شروع به یادگیری کنیم.

با دانستن اهمیت یادگیری زبان انگلیسی و مطمئن شدن از تصمیممان، انگیزه‌ی بیشتری خواهیم داشت و به طور جدی بر روی انتخابمان تمرکز می‌کنیم. این اطمینان از انتخاب باعث افزایش اراده و انگیزه و اشتیاق می‌شود و در پیشرفت ما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

داشتن هدف مشخص

اهداف افراد از یادگیری زبان متفاوت است. با درنظر گرفتن هدف مشخص، هم مسیر درست را انتخاب می‌کنید و وقت خود را برای چیزهایی که به کار شما نمی‌آیند هدر نمی‌دهید و هم دچار سرگردانی و دلسردی نمی‌شوید.

قطعا یادگیری زبان با هدف اینکه از دوستان و فامیل عقب نمانیم، هدف درستی نیست. باید دلیل شخصی و محکمی برای یادگیری داشته باشیم.

  • برخی قصد تقویت مکالمه خود را دارند و این مهارت بیشتر از سایر مهارت‌ها برایشان اهمیت دارد.
  • برخی به دلیل شغلشان با کشورهای دیگر مکاتبه می‌کنند، پس جنبه رسمی و نوشتاری زبان برایشان اهمیت دارد.
  • برخی قصد شرکت در آزمون‌های مختلف بین‌المللی مانند تافل، آیلتس، دولینگو و … را دارند که هر کدام متفاوت از دیگری است.
  • برخی قصد شرکت در آزمون کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری را دارند.

همه این اهداف، مسیر و منابع متفاوتی را می‌طلبند.

اگر هدف مشخصی داشته باشید، می‌توانید منابع درستی را انتخاب کنید و در کلاس‌های مناسب خود شرکت کنید. اگر از کلاس‌های موسسات یا کلاس‌های خصوصی استفاده می‌کنید، حتما هدف خود را با کارشناسان آموزش و یا معلم خود درمیان بگذارید که بتوانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

اگر از منابع خودخوان استفاده می‌کنید، حتما درباره ویژگی منابع تحقیق کنید و سپس انتخاب کنید. اینکه یکی از دوستانتان با استفاده از یک کتاب نتیجه‌ی خوبی گرفته است، دلیل نمی‌شود که لزوما آن کتاب بتوانند به شما هم به همان میزان کمک کند.

شناخت مسیر

با تحقیق و گرفتن مشاوره از افراد با تجربه و حرفه‌ای، شناخت نسبی از مسیر پیدا کنید تا از انتخابتان مطمئن شوید.همچنین باید نگاه واقع‌بینانه به یادگیری زبان داشته باشید. پروسه یادگیری هر زبانی یک مسیر طولانی است که نیازمند صبر و اراده قوی و تمرین مستمراست. پس منتظر معجزه نباشید و انتظار نداشته باشید که با دو ترم کلاس رفتن مانند یک نیتیو بتوانید به راحتی از زبان استفاده کنید.

در ابتدای مسیر حتما آزمون تعیین سطح دهید و نقطه شروع خود را بشناسید. با توجه به هدف خود و میزان زمانی که در هر روز می‌توانید برای یادگیری صرف کنید، از کارشناسان بخواهید که مسیر یادگیری شما را شرح دهند و به طور نسبی بدانید که در ازای چه مقدار تلاش و صرف چه مقدار زمانی می‌توانید به هدف خود برسید.

شناخت منابع یادگیری  زبان

پس از اطمینان از انتخاب، باید ابزارهای مناسب مسیر را بشناسید و تکنیک‌های کوتاه کردن و لذت‌بخش کردن مسیر را یاد بگیرید. انتخاب صحیح منابع و شناخت روش‌های صحیح مطالعه می‌توانند علاوه بر کوتاه کردن مسیر یادگیری، آن را لذت‌بخش کنند.

نکته بسیار مهم: به یادگیری خود در کلاس اکتفا نکنید. هفته‌ای 4 یا ساعت در معرض زبان بودن، فقط به درد پاس کردن امتحانات مدرسه می‌خورد و با این روند کند، هزار سال طول می‌کشد تا بتوانید به طور اکتیو از زبان استفاده کنید.

بنابراین با توجه به علایق خود منابع دیگری را نیز در کنار کلاس زبان جهت افزایش سرعت یادگیری و همچنین یادگیری فعال استفاده کنید.

از روش‌های بسیار زیادی می‌توانید استفاده کنید. مانند گوش کردن مداوم به پادکست‌ها و آهنگ‌های انگلیسی به روش Shadowing و Transcribe کردن، تماشای فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، ویدیو کلیپ‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی و همچنین مطالعه انواع کتاب‌های آموزشی، داستانی، مجلات و …

کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی

برای یادگیری زبان انگلیسی دو نوع کتاب وجود دارد:

  1. کتاب‌های درسی و آموزشی textbooks / coursebooks

این کتاب‌ها مخصوص کلاس درس هستند و نیاز به حضور و راهنمایی استاد دارند که انواع بسیار زیادی از آن‌ها در بازار موجود است و بسیار متنوع هستند. این کتاب‌ها برای سنین و سطوح متفاوت موجود هستند. مانند کتاب‌های Family and Friends, Top Notch, Touchstone, American English File, Solutions, Four Corners و بسیاری از کتاب‌های دیگر. این کتاب‌ها هم به صورت فیزیکی و هم به صورت کتاب دیجیتالی در دسترس هستند.

  1. کتاب‌های خودخوان self-study books

این کتاب‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، خودخوان هستند و لزوما نیازمند حضور استاد نیستند که می‌توان از آن‌ها برای تقویت زبان و در کنار کتاب‌های درسی و کلاس زبان استفاده کرد.

این کتاب‌ها اکثرا تک مهارتی هستند و زبان‌آموز در هر مهارتی که ضعیف باشد یا قصد تقویت هر مهارتی را داشته باشد، می‌تواند با توجه به سطح خود، کتاب مورد نظر را تهیه کند. از جمله کتاب‌های مخصوص رایتینگ، لیسنینگ، ریدینگ، گرامر، لغت و … مانند مجموعه کتاب‌های In Use, Oxford Word Skills, Inside, Tactics و … .

این کتاب‌ها نیز هم به صورت فیزیکی و هم به صورت کتاب الکترونیکی انگلیسی موجود هستند.

به طور کلی، برای یادگیری زبان انگلیسی:

  • در درجه اول دلیل کافی و محکمی پیدا کنید.
  • صبور و واقع بین باشید.
  • تعیین سطح انجام دهید و بی معطلی شروع کنید.
  • به کلاس درس اکتفا نکنید و حتما از ابزارهای دیگر استفاده کنید.
  • استمرار و تکرار را فراموش نکنید.

امیدواریم که اطلاعات فوق برایتان از دیجی زبان مفید بوده باشد و کمکی در مسیر یادگیری شما کرده باشد.

دکمه بازگشت به بالا