اقتصادی

آمار بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار در سال گذشته

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال گذشته 419 هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های قانون کار انجام شده و بازرسی تصادفی از کارگاه‌ها نسبت به سال 98 افزایش داشته است.

به گزارش ترندونی، سازمان بازرسی کار کارآمد و کارآمد یکی از ویژگی های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق است. اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO) از همه کشورهای عضو می خواهد که یک سیستم بازرسی کار راه اندازی کنند.

شکی نیست که همکاری نزدیک بین بازرسان کار، کارگران و کارفرمایان می تواند در تصویب قوانین ایمنی و سلامت کارگران و اعمال آن در کارگاه ها موثر باشد و هدف بازرسی ها افزایش مشکلات ایمنی و بهداشتی برای کارگران است. در کارگاه..

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، طی سال 1399 در مجموع 419 هزار کار انجام شده است. بازرسی از کارگاه های تنظیم شده توسط قوانین کار، که 259 هزار. 237 – دوره ای و 159 هزار. 859. بازرسی های گاه به گاه.

تعداد بازرسان کار در سال گذشته 847 نفر بود که نسبت به سال قبل 2.8 درصد کاهش داشت که از این تعداد 86.7 درصد مرد و 13.3 درصد زن بودند.

در مجموع 380111 کارگاه مورد بازرسی قرار گرفت که 132633 مورد عمدتا مربوط به فعالیت های صنعتی، 83839 مورد مربوط به سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی و 65550 مورد مربوط به ساختمان ها بود.

استان های تهران، خوزستان و اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد بازرسی را در کارگاه های مشمول قانون کار انجام دادند.

نتایج این گزارش حاکی از افزایش بازرسی های موردی و کاهش بازرسی های دوره ای در سال گذشته است. به یک معنا، نگرش بازرسان کار هنگام بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار بیشتر یک مطالعه موردی بود. بازرسی دوره ای افزایش یافت

طبق ماده 98 قانون کار، بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای حق دارند در هر ساعت از شبانه روز بدون اطلاع قبلی وارد موسسات مشمول قانون کار شده و مورد بازرسی قرار گیرند. همچنین بر اساس ماده 104 قانون کار، کارفرمایان و سایر افرادی که مانع ورود بازرسان کار و متخصصان بهداشت کار به کارگاه‌های تأسیس شده در این قانون می‌شوند و یا در انجام وظایفشان ممانعت می‌کنند و از ارائه اطلاعات و مدارک لازم خودداری می‌کنند. مشمول مجازات. قانون.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا