عمومی

نقش طالبان در تخریب محیط‌زیست افغانستان

تقریباً 70 درصد از سرزمین افغانستان کوهستانی است و در نتیجه آن زیگزاگ های زیادی (تنوع زیستی) و مناظر و تنگه های خیره کننده ای وجود دارد که برخی از آنها بیش از هفت هزار متر است. اکوسیستم های افغانستان به دلیل کوهستانی بودن بسیار حساس و آسیب پذیر هستند.

به دلیل عدم ثبات سیاسی که بیش از پنجاه سال ادامه داشته است ، طبیعت متنوع و میراث ارزشمند این کشور به سختی مدیریت شده است. طالبان که امروز بر افغانستان تسلط دارند ، اگرچه ظاهراً کمی متفاوت از طالبان 20 سال پیش است ، اما در مورد تعهد خود به حفاظت از محیط زیست فضای زیادی برای خوش بینی باقی نمی گذارد. طالبان در بی ثباتی افغانستان در چند دهه گذشته نقش اساسی داشته و جنگ را به ستون اصلی محیط زیست این کشور تبدیل کرده است. در محیطی که مردم فقط به زنده ماندن و مواجهه با انواع سرکوب ها و تحریم ها فکر می کنند و اولویت اصلی آنها این است که زندگی خود را تامین کنند و بتوانند در سال های آینده به فکر حفاظت از آب ، خاک و هوا باشند. نسل های آینده ؟!

2009 در گزارش سمینار سه روزه محیط زیست در کابل آمده است که افغانستان با چالش های مختلف زیست محیطی مانند ادامه جنگل زدایی ، گسترش شهرها و افزایش ضایعات ، آلودگی هوا و آب ، کاهش آب های زیرزمینی ، شکار غیرقانونی و قاچاق مواجه است. ، سیل و رانش زمین (1).

در سال 1973 ، محمد داوود نخست وزیر افغانستان کودتا کرد و علیه محمد ظاهر شاه ، که برای درمان به ایتالیا رفته بود ، جمهوری اعلام کرد. محمد داوود خان از دولت شوروی استقبال کرد ، اما در سال 1978 او قربانی گروه هایی شد که در جریان “انقلاب” بیشتر با شوروی درگیر بودند. از آن سال ، گروه های موسوم به مجاهدین ، ​​با حمایت ایالات متحده ، علیه دولت مرکزی سلاح برداشته و مانع از استقرار دولت های مرکزی بعدی و مشارکت در امور اجتماعی و رفاهی شدند. از زمان روی کار آمدن رونالد ریگان به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 1981 ، حمایت از مجاهدین با هماهنگی دولتهای پاکستان و عربستان سعودی به طور تصاعدی افزایش یافته است و انواع مختلف سلاح های پیشرفته از جمله سلاح های ضد هوایی قابل حمل در اختیار مجاهدین قرار گرفته است. موشک در سال 1989 ، مجاهدین توانستند نیروهای شوروی را از افغانستان بیرون کنند ، اما این گروه های افراطی با قدرت کمتر از 100 درصد در گروه ایدئولوژیک قومی خود موافقت نکردند ، بنابراین با عزیزان و روندهای مختلف در جنگ داخلی مخرب مذاکره کردند. به در سال 1992 ، درگیری های شیعه و سنی در اطراف کابل ده ها کشته برجای گذاشت. طالبان ، که از سال 1994 شناخته می شود ، درگیری های خشونت آمیزی را بین گروه های قومی و پیروان مذاهب مختلف افغان بر سر تعصبات ایدئولوژیک قوی و ملیت های افراطی به نفع پشتون های سنی برانگیخته است. در سال 1996 ، هنگامی که طالبان کنترل شهر کابل را در دست گرفتند ، گروه های قومی هزار و تاجیک تحت فشار قرار گرفتند و بسیاری مجبور به مهاجرت به دیگر مناطق افغانستان یا خارج از کشور شدند. این گروه خشکبار یکی از بدترین جنایات در تاریخ دیپلماسی را مرتکب شد و در سال 1998 ، با تصرف مزارشریف ، ده دیپلمات کنسولگری ایران را کشت. البته جنایات آنها فقط به ایران محدود نمی شد ، آنها هزاران شیعه افغان و بسیاری از غیرنظامیان دیگر را در ولسوالی مزارشریف و جاهای دیگر افغانستان کشتند. آنها همچنین پنج سال بر کشور زیبای افغانستان حکومت کردند و ماجراجویان و علاقه مندان به وحشت مانند اربابان مواد مخدر وهابی را راه اندازی کردند ، قوانین قرون وسطایی را تصویب کردند و زیرساخت ها و میراث فرهنگی متنوع را از بین بردند. در سال 2001 ، تنها سه کشور حکومت طالبان را در ایالات متحده سرنگون کردند: پاکستان ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. توجیه ایالات متحده برای حمله به کشور در زمان جورج دبلیو بوش (پسر) پناهگاه اسامه بن لادن (شاهزاده عربستان سعودی) و دیگر عوامل القاعده (مسئول ساختمان پنتاگون و برج های دوقلوی در ایالات متحده) بود. افغانستان. با فروپاشی طالبان و 2002 تشکیل دولت انتقالی اسلامی منجر به تاسیس آژانس حفاظت از محیط زیست افغانستان شد ، اما نبردهای تصادفی که عمدتا توسط طالبان ایجاد شده است ، اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی را با مشکل مواجه کرده است.

طالبان شیعیان ، هزاره ها ، تاجیک ها و هر گروه مخالف را سرکوب کرده و قوانین سختی را برای لباس و ظاهر زنان وضع کرده است ، دختران و زنان را از تحصیل محروم کرده ، هر گونه اختلاف نظر را بی رحمانه سرکوب کرده و سینما و بسیاری از انواع سرگرمی را ممنوع کرده است. این امر همچنین منجر به بازگرداندن صدها هزار نفر به کشور شده و باعث بی ثباتی مزمن اجتماعی شده است. این بی ثباتی ها به طرق مختلف محیط زیست افغانستان را به شدت آسیب رسانده است. اول ، از تشکیل مدیریت طبیعی جلوگیری کرد و حفاظت از طبیعت در اولویت قرار گرفت. دوم ، باغ ها و مزارع را از بین برد ، بنابراین مردم برای امرار معاش به منابع طبیعی روی آوردند. تخمین زده می شود که محصولات کشاورزی در سال های اخیر نسبت به سال 1979 به نصف رسیده است و حدود 30 درصد از زمین های کشاورزی و مراتع افغانستان در 30 سال گذشته به دلیل بی توجهی یا تخریب از بین رفته است. همچنین تخمین زده می شود که ده ها هزار روستا و مناطق اطراف آنها در طول جنگ ها تخریب شده است. جنگلها در دست فرماندهان جنگ است و تقریباً به طور کامل از بین رفته است و مساحت جنگلها را به کمتر از دو درصد مساحت کشور کاهش داده است (2). برچیدن روستاها و تخریب باغ ها و زمین های کشاورزی نیز بسیاری از کشاورزان را به کشت خشخاش (که فصل رشد کوتاهی دارد و به آب کمی نیاز دارد) و تولید تریاک برای امرار معاش خود ، سوق داده است. قاچاق تریاک خود به ناامنی فضای اجتماعی کمک می کند و منجر به بی توجهی به محیط زیست می شود. فراوانی سلاح در دست گروه های مختلف ، جایی برای حیات وحش ایمن باقی نگذاشت.

با شروع جنگ ، امروز حدود ده میلیون مین در افغانستان کاشته شد که این کشور را از این نظر به خطرناک ترین کشور جهان تبدیل کرد. هر روز در افغانستان ، مین بین بیست تا سی نفر را می کشد و بسیاری دیگر نیز فلج شده اند. واضح است که در چنین سرزمینی جایی برای حفاظت از زیستگاه ها وجود ندارد.

طالبان نشان داده است که از هیچ اصول و قوانین بین المللی پیروی نمی کند ، چه در دوران امارت و چه در درگیری با دولت ها. بنابراین بعید به نظر می رسد که با ایران در مورد مسئله مهم آب به توافق برسد و سیاستی را دنبال نکند که با جلوگیری از ورود آب به رودخانه های هیرمند و هریرود از طریق ساخت سدها و انحراف رودخانه جلوگیری شود. این سیاست بر محیط طبیعی و اجتماعی شرق ایران و غرب و جنوب افغانستان تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

نیازی به گفتن نیست که فساد محترم و تجمع اکثر مقامات عالی رتبه دولتی در بیست سال گذشته ، نبردهای مداوم قدرت آنها ، وابستگی غیرعادی دولت به ایالات متحده و نادیده گرفتن سرمایه اجتماعی کشور و ریاکاری مقامات آمریکایی از من محافظت کنید (و عدم تأمین امنیت آن کشور یا کشور خود) به عنوان یکی از دلایل لغو حفاظت از محیط زیست در افغانستان. با این حال ، این امر بخش زیادی از طالبان را در شکل دادن به زمین سوخته کاهش نمی دهد.

1) گزارش وضعیت محیط زیست افغانستان ، 2019 ، https://reliefweb.int/report/afghanistan/reporting-state-environment-afghanistan

2) نفیس محمد ، 2018 ، “از دست دادن محیط زیست به دلیل جنگ در افغانستان: مروری” ، https://www.researchgate.net

* بازیگر محیط زیست

4747

دکمه بازگشت به بالا