تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی چه چیزهایی هستند؟ کمپرسور پیستونی و اسکرو چه کاربرهایی دارند و در چه زمانی باید از آنها استفاده کنیم؟ به طور کلی، کمپرسورهای هوا از جمله کاربردی ترین وسایل در صنعت های مختلف و مشاغل گوناگون هستند که به کمک انرژی الکتریکی، هوا را به داخل پمپ کشیده و بعد از فشرده سازی هوا، آن را وارد کندانسور میکنند.
این کمپرسورها انرژی مورد نیاز برای ابزارهای پنوماتیک را تامین کرده و هر شغل و صنعتی متناسب با نوع کار، میزان استفاده حجم هوای مورد نیاز، انواع ابزارهای پنوماتیک و… از نوع خاصی از این دستگاهها استفاده میکند.دو مورد از کاربردیترین این ابزارها، نوع پستونی و اسکرو آنهاست که در این مقاله با مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی قصد داریم به تمامی سوالات شما پاسخ داده و کمک کنیم که در زمان خرید، انتخاب سادهتری داشته باشید
تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی ؛
کمپرسور هوا به دو دسته اصلی جابجایی مثبت و دینامیکی تقسیم میشود. کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز در دو دسته کمپرسورهای دوار و کمپرسورهای پیستونی قرار میگیرند. در این میان، کمپرسور اسکرو، زیر مجموعهای از کمپرسورهای دوار است که وظیفه دارد، هوا را از اطراف دستگاه، به بخش هواساز وارد کند.
این بخش دارای دو روتور مارپیچی در حال چرخش است و زمانی که هوا وارد دستگاه میشود به روتورهای مارپیچی رسیده و حجمشان به شدت کاهش مییابد. با کاهش حجم هوا، انرژی جنبشی مولکولهای آن بالا رفته و فشرده میشود. در نهایت و پس از مراحل مختلف، وارد مخزن ذخیره هوا میشود
کمپرسورهای پیستونی نیز زیر مجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که با نام کمپرسور رفت و برگشتی نیز شناخته میشوند. این دستگاه، هوا را به وسیله یک پیستون و سیلندر محور میل لنگ فشرده میکند.نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی به این شکل است که ابتدا پیستون به سمت پایین حرکت کرده و در اثر حرکت آن، خلاء ایجاد میشود. در نهایت، خلاء ایجاد شده باعث میشود که هوای خارج با فشار اتمسفر، سوپاپ ورودی را باز کرده و در نتیجه بخش بالای پیستون پر شود.
سرویس و نگهداری یکی از مهم ترین کار هایی است که صاحبان کسب و کار وصنایع تولیدی باید بصورت منظم و دوره ای انجام بدهند. کمپرسور های اسکرو تامین کننده نیروی لازم برای راه اندازی ابزارالات بادی و پنوماتیک هستند. و اگر در خط تولید شرکتی، کمپرسور اسکرو به هر دلیلی از کار بیوفتد میتواند به قیمت از کار افتادن ان خط تولیدی تمام شود.
مستلزم گذشت چند روز تا چند هفته میشود حال اگر به مدت چند روز خط تولید نتواند به کار خود ادامه دهد ضرر های بسیار بیشتر از قیمت کمپرسور اسکرو به واحد تولیدی تحمیل خواهد شد. در صورتی که رعایت نکات سرویس و نگهداری کمپرسور هزینه و وقت کمتری را می طلبد.
روغن کمپرسور اسکرو
کمپرسور های اسکرو برای کار و جلوگیری از خوردگی قطعات از روغن استفاده می کنند.روغن باعث میشود تا گرما از ایراند کمپرسور باد به رادیاتور منتقل شود. و پس از خنک شدن دوباره به ایراند کمپرسو برگردد تا با این روش دمای ایراند کاهش بیابد. با این اوصاف روغن کمپرسور مانند خون بین ایراند ( هوا ساز کمپرسور) مخزن سپراتور و رادیاتور در جریان است، و وظایف مهمی را بردوش دارد.مجرا های ورودی و خروجی روغن برای سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو
سطح روغن به دلایل مختلفی میتواند در کمپرسور اسکرو کاهش بیابد. در اثر کاهش روغن کمپرسور، انتقال گرما از ایراند به رادیاتور به خوبی صورت نمیگیرد. و دمای ایراند کمپرسور بالا میرود.از طرفی کاهش سطح روغن در کمپرسور باعث میشود تا قعطات مکانیکی کمپرسور بخصوص واحد هوا ساز ان با خطر خوردگی روبرو شود.
روغن کمپرسور بعد از هر 1500 تا 2000 ساعت باید تعویض شود. زیرا کمپرسور در هنگامی که کار میکند هوا و ذرات ان را به درون ایراند میکشد .این ذرات با روغن مخلوط میشوند و باعث میشوند تا در دراز مدت مخلوطی از روغن و گل به وجود بیاید. تعویض نکردن روغن در این حالت باعث گیرپاژ کردن ایراند کمپرسور میشود. از طرفی بعداز 1500 ساعت کار ، روغن نیز خاصیت روانکاری خود را از دست میدهد.
چه روغنی مناسب کمپرسور اسکرو است؟
روغن مناسب کمپرسو اسکرو باید از نوع گرید 68 هیدرولیک باشد. در بازار دو نوع روغن هیدرولیک وجود دارد دسته اول مانند روغن پارس بابک یا هیدرو مکس ساخت ایران است وقیمت مناسبی دارند. دسته دوم روغن های خارجی مانند روغن هیدرولیک موبیل، روغن هیدرولیک شل و روغن هیدورلیک توتال قرار دارند. واضح است که قیمت و کیفیت نمونه های خارجی از روغن های ساخت داخل بیشتر است . نمونه های خارجی را میتوان بعد 3000 ساعت کارکرد نیز تعویض کرد. بهرحال به نکته های زیر توجه کنید.
زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو! چگونه روغن کمپرسور را تعویض کنیم؟
- روغن های ایرانی را بعد از 1500 تا 2000 ساعت کارکرد کمپرسور باید تعویض کرد.
- روغن های خارجی را بعد از حداکثر 3000 ساعت کارکر کمپرسور باید تعویض کرد.
- برای تعویض روغن کمپرسور ابتدا کمپرسور را روشن کنید تا به دمای 60 تا 80 درجه سانتی گراد برسد. سپس خاموش کنید و اجازه بدهید تا تمام هوای کمپرسور اسکرو تخلیه شود سپس با استفاده از شیر تخلیه روغن یا پیچ مخصوص تخلیه که روی مخزن سپراتور نصب شده است روغن کمپرسور را در درون ظرفی تخلیه کنید.
سپس شیر تخلیه یا پیچ تخلیه روغن را محکم ببندید. و از طریق “مجرای مخصوص” روغن را داخل مخزن سپراتور بریزید این عمل را تا هنگامی ادامه بدهید که سطح روغن در “شلنگ مخصوص” یا “درجه روغن” به میزان مناسب برسد. سپس مجرا وردی روغن را ببندید و سطح روغن را بعد از روشن کردن کمپرسور بسنجید اگر روغن کمپرسور کمتر از حد تعین شده بود دوباره به ان روغن اضافه کنید
- سطح روغن کمپرسور باید هر روز توسط اپراتور کمپرسور چک شود اگر سطح روغن کمتر از حد تعین شده باشد اپراتور باید از طریق مجرای پر کن روغن به کمپرسور، روغن اضافه کند و پس از اضافه کردن روغن ،مجرا را ببندد
- در کسب و کار هایی که الودگی هوا بیشتر است توصیه میشود تا روغن کمپرسور را زیر 1000 ساعت کارکرد تعویض کنند
- اگر کمپرسور اسکرو با دما نزدیک به 90 درجه سانتگراد کار میکند روغن ان باید زودتر از 1000 ساعت کارکرد تعویض شود
رطوبت مخزن
هوای فشرده بعد از کمپرسور باد وارد مخزن ذخیره میشود، به دلیل اینکه هوا همیشه از مقدار بخار اب تشکیل میشود پس از خنک شدن هوای کمپرسور در مخزن ، رطوبت هوا در ته مخزن بصورت اب ته نشین میشود. یکی از نکات سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو تخلیه کردن این اب است. درصورت تخلیه نکردن اب مخزن، کف مخزن شروع به پوسیدگی می کند و بعد از مدتی مخزن هوا سوراخ می شود
چگونه اب مخزن کمپرسور اسکرو را تخلیه کنیم؟
- بصورت روزانه پس از اتمام یک شیفت کاری اب مخزن ذخیره باید تخلیه شود
- اگر مخزن شما داری شیر تخلیه یا پیچ است ابتدا باید هوای مخزن را تخلیه کنید. سپس شیر یا پیچ تخلیه را باز کنید. تا رطوبت از مخزن خارج شود
- اگر مخزن شما مجهز به اتودرین برقی است شما نیاز ندارید که کار خاصی انجام دهید زیرا اتو درین بصورت خودکار این کار را برای شما انجام می دهد
- اپراتور کمپرسور همواره باید اب مخزن کمپرسور را تخلیه بکند اما بهترین روش استفاده از اتودرین است. چون اتو درین بصورت اتوماتیک هر ساعت یکبار این کار را نجام می دهد در صورتی که اپراتور کمپرسور ممکن است دچار فراموشی شود و اب مخزن تخلیه نشود.
فیلتر روغن
همان طور در چند خط بالاتر گفتیم هوا محیط دارای ذرات گرد غبار است و هنگامی که این هوا وارد ایراند کمپرسور میشود،گرد و غبار نیز وارد ان میشود و با روغن مخلوط میشود. فیلتر روغن وظیفه دارد تا روغن کمپرسور را از این الودگی ها پاک بکند در واقع اگر روغن را مانند جریان خون در نظر بگیریم. فیلتر روغن مانند کلیه های انسان عمل می کند و وظیفه ان تصفیه جریان خون(در کمپرسور اسکرو جریان روغن) است.
این فیلترها بعد از هر 1500 ساعت کار باید تعویض شود، اگر به موقع فیلتر روغن را تعویض نکنید جریان روغن در کمپرسور به کندی انجام میشود.در نتیجه گرما ایراند به رادیاتور منتقل نمی کند و باعث افزایش دمای کمپرسور میشود از طرفی سطح روغن در ایراند کاهش می یابد و خطر خوردگی و خرابی ایراند را بالا میبرد.توجه به این نکته در سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو بسیار حیاتی است.
فیلتر روغن مناسب کمپرسور اسکرو؟ چگونه فیلتر روغن کمپرسور را تعویض کنیم؟
- فیلتر روغن به راحتی با یک “اچار فیلتر” باز میشود و میتوانید ان را تعویض کنید
- بهتر است بعد از تعویض “روغن کمپرسور” فیلتر روغن ان نیز تعویض شود.
- برای تهیه فیلتر روغن سراغ برند های “مان ایتالیا”،”شور اندونزی”و “سوتراش ایتالیا” بروید
فیلتر سپراتور
هوای خروجی کمپرسور نیاز دارد تا قبل از رسیدن به مخزن ذخیره تصفیه شود. همان طور که می دانید روغن در ایراند با هوا ترکیب میشود، این ترکیب در مخزن سپراتور ازیکدیگر جدا میشوند .اما این اتفاق بصورت صد در صدی انجام نمیشود و هوای خروجی دارای مقدار بسیار کمی روغن است.این روغن برای خط و دستگاهای پنوماتیک و بادی میتواند مضر باشد.به همین دلیل از فیلتر جدا کننده (فیلتر سپراتور) برای تصیفه هوای کمپرسور استفاده میشود.
این فیلتر با بصورت سطلی(تانکی) در داخل مخزن سپراتور نصب میشود یا بصورت کارتریجی روی مخزن نصب میشود.در هردو صورت عمر مفید فیلتر جدا کننده 1500 ساعت است. پس از این بهتر است ان را تعویض کنید
چه زمانی فیلتر سپراتور را تعویض کنیم؟
- پس از 1500 ساعت کار کمپرسور همراه روغن کمپرسور بهتر است فیلتر جدا کننده کمپرسور نیز تعویض شود
- وجود مایع شیری رنگ در رطوبت مخزن ذخیره نشانه به سر رسیدن عمر فیلتر است
- بالا رفتن غیر عادی دمای کمپرسور را نیز میتوان دلیلی بر پایان رسیدن عمر فیلتر در نظر گرفت
- وجود روغن بصورت قابل توجه در هوای خروجی کمپرسور نیز از نشانه های زمان تعویض فیلتر جداکننده است
چگونه فیلتر سپراتور را تعویض کنیم؟
- ابتدا کمپرسور اسکرو را خاموش کنید و درب های ان را باز کنید.
- به مخزن سپراتور کمپرسور توجه کنید اگر مخزن سپراتور کمپرسور از نوع دوقلو و با سر سپراتور باشد روی سر سپراتور ان یک یا چند فیلتر کارتریجی وجود دارد
- با یک “آچار فیلتر” فیلتر ها را از کمپرسور باز کنید
- نمونه جدیدی که تهیه کرده اید جایگزین فیلتر های قدیمی بکنید. و درب های کمپرسور را ببندید
- اگر مخزن سپراتور کمپرسور شما بصورت سطلی است بهتر است از یک متخصص کمپرسور اسکرو درخواست کنید تا فیلتر کمپرسور را برای شما تعویض کند
فیلتر هوا
هوا همواره دارای ذراتی مانند گرد و غبار است که با ورود این ذرات به داخل ایراند و دیگر قطعات کمپرسور می تواند منجر به خرابی ان قطعه و یا فاسد شدن روغن کمپرسور شود از طرفی کیفیت هوای محیط رابطه مستقیمی با کیفیت هوای خروجی از کمپرسور دارد.برای اینکه این ذرات نتوانند وارد کمپرسور شوند از فیلتر های هوا استفاده میشود که معمولای روی انلدر کمپرسور نصب میشود و می تواند تا 98 درصد مانع ورود ریز گرد ها به داخل ایراند شود.معمولا فیلتر های هوای کمپرسور از پلی استر یا فایبر گلس ساخته میشود.