خطرات خرابی جعبه فرمان پراید: سفری ناامن به سوی فاجعه
جعبه فرمان پراید، به عنوان قلب سیستم هدایت این خودرو، نقشی حیاتی در کنترل مسیر و حفظ تعادل ایفا میکند. خرابی این قطعه ظریف و بی توجهی به علائم خرابی جعبه فرمان، میتواند سرآغازی برای سفری ناامن و پرمخاطره باشد. در این مقاله، به بررسی عواقب وخیم و خطرات پنهان در کمین رانندگانی میپردازیم که از خرابی جعبه فرمان پراید خود بیخبرند.
از دست دادن ناگهانی فرمان: کابوسی وحشتناک در جاده
تصور کنید در حال رانندگی در اتوبان هستید که ناگهان، فرمان از اطاعت شما سر باز میزند. خودرو به طور غیرقابل کنترلی به سمتی منحرف میشود و شما در جدالی نفسگیر برای مهار آن هستید. این کابوس وحشتناک، میتواند سناریوی واقعی سرنوشت رانندگانی باشد که با خرابی جعبه فرمان پراید مواجه میشوند.
ساییدگی قطعات داخلی، نقص در سیستم هیدرولیک و یا عدم تنظیم صحیح جعبه فرمان، از جمله عواملی هستند که میتوانند به از دست رفتن ناگهانی فرمان منجر شوند. در چنین شرایطی، حفظ تعادل و جلوگیری از انحراف خودرو به حاشیه جاده یا برخورد با دیگر وسایل نقلیه، به امری دشوار و گاه غیرممکن تبدیل میشود. عواقب چنین حوادثی قابل پیشبینی است: تصادفات شدید، جراحتهای سنگین و حتی مرگ، میتوانند به بهای سهلانگاری در رسیدگی به موقع به مشکلات جعبه فرمان پراید رقم بخورند.
فرسایش لاستیکها: هزینهای گزاف برای بیتوجهی
خرابی جعبه فرمان پراید، نهتنها جان سرنشینان را به خطر میاندازد، بلکه هزینههای گزافی را نیز به مالک خودرو تحمیل میکند. یکی از این پیامدهای ناخوشایند، فرسایش زودرس لاستیکها است.
هنگامی که جعبه فرمان به درستی عمل نکند، چرخها در هنگام حرکت خودرو دچار انحراف جزئی میشوند. این انحراف پیوسته، سبب ساییدگی غیرطبیعی و نابرابر لاستیکها شده و عمر آنها را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. تعویض مکرر لاستیکها، ضرر مالی هنگفتی را برای راننده به همراه خواهد داشت.
آسیب به سیستم تعلیق: ضربهای دیگر به جیب شما
مشکلات جعبه فرمان پراید، دامنهی مخرب خود را به سیستم تعلیق خودرو نیز میکشاند. در شرایطی که جعبه فرمان وظایف خود را به درستی انجام ندهد، اجزای سیستم تعلیق تحت فشار مضاعف قرار میگیرند و با ساییدگی و پارگی زودهنگام مواجه میشوند.
فنرها، کمکفنرها، بلبرینگها و سیبکها از جمله قطعاتی هستند که در اثر خرابی جعبه فرمان، متحمل آسیب میشوند. تعمیر و یا تعویض این قطعات، هزینههای قابل توجهی را به مالک خودرو تحمیل میکند.
پیشگیری: کلید طلایی درِ صلح و سلامت
با وجود خطرات متعددی که خرابی جعبه فرمان پراید به همراه دارد، خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه ساده در انواع دسته بندی جعبه فرمان، میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. بازرسی دورهای جعبه فرمان توسط تعمیرکاران مجرب، بررسی سطح و کیفیت روغن هیدرولیک، و توجه به علائم هشداردهندهای مانند لرزش فرمان، سفت شدن فرمان و یا انحراف خودرو، از جمله اقداماتی هستند که میتوانند در پیشگیری از بروز فاجعه نقش بسزایی ایفا کنند.
خرابی جعبه فرمان پراید، گویی اژدهایی خفته در قلب این خودرو است که هر لحظه میتواند بیدار شده و فاجعهای را به بار آورد. با آگاهی از خطرات این غول خفته و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، سفری امن و بیدغدغه را برای خود و سرنشینانتان رقم بزنید.
علائم خرابی جعبه فرمان خودرو :
1-صدای غیر عادی فرمان هنگام چرخاندن
صدای غیر عادی از جعبه فرمان معمولا هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می رسد که ممکن است دلایلی مانند موارد زیر علت آن باشد :
- بین پینیون و دنده شانه ای لقی وجود دارد.
- فتر بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می کند معیوب شده است.
- طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.
- جعبه فرمان هیدرولیک به صورت کاملا صحیح و دقیق تنظیم نشده است.
- میل فرمان افقی که به دنده شانه ای و سیبک فرمان متصل است لقی دارد.
برای تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک هنگام بروز این مشکل، باید موارد بالا را بررسی کنیم تا مشکل را بیابیم.
2-لقی جعبه فرمان
لقی جعبه فرمان که حالت آن در دست اندازها به صورت تقه زدن و هنگام گردش به صورت درجا لق بودن می باشد می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
- فاصله بین پینیون و دنده شانه ای به صورت صحیح تنظیم نشده است.
- دنده هایی که حین حرکت درگیر شده اند ممکن است دچار خوردگی و آسیب شده باشند.
- بلبرینگ پینیون که این وظیفه را بر عهده دارد تا گردش پینیون را آسان تر کند، معیوب شده است.
همچنین از مهمترین عواملی که منجر به لق شدن جعبه فرمان می شود:
آسیب دیدن بلبرینگ پینیون، ایجاد خوردگی در دنده های درگیر شده و عدم تنظیم درست فاصله بین پینیون و دنده شانه ای می باشد
3-سفت شدن غربیلک فرمان
سفت شدن غربیلک فرمان می تواند به دلایل زیر باشد :
- جعبه فرمان به شیوه درست تنظیم نشده است.
- کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فنر بیش از حد سفت شده اند.
- سیبک های جعبه فرمان که هنگام انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است سفت شده باشند.
- ممکن است باد لاستیک ها کم شده باشد یا در اثر اصطکاک بیش از حد عاج لاستیک ها با سطح جاده، دیگر لاستیک ها کیفیت خود را از دست داده باشند.
حرکت دشوار سیبک های طبق، سیبک های جعبه فرمان، کلاهک کمک فنر و چهار شاخ فرمان، تنظیم نبودن جعبه فرمان، میزان باد لاستیک ها و اصطکاک عاج لاستیک ها با سطح جاده، از جمله عواملی هستند که موجب سفت شدن غربیلک فرمان و در نهایت تعویض جعبه فرمان می شوند.
این نکته شاید تعجب آور باشد؛ اما وقتی غربیلک فرمان سفت می شود، حتی اگر چرخ های خودرو روی زمین نباشد هم، فرمان به سختی حرکت می کند.
علائم خرابی جعبه فرمان هیدرولیک :
1- روغن ریزی قسمت های سیستم هیدرولیک :
اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن به مرور زمان کم شود، یکی از قطعات زیر نشتی دارند که بسادگی با مشاهده روغن در اطراف آن قابل تشخیص است:
- مخزن یا شیلنکهای هیدرولیک
- سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی
- پمپ هیدرولیک
- شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه
2-ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست
شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک می تواند به دلایل زیر باشد:
- اگر پمپ هیدرولیک در هنگام کارکردن درجای موتور صدای اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار مشکل شده است.
- ولی اگر در هنگام چرخاندن فرمان به طرفین صدای غیرعادی شنیده شود، احتمالا سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نیست و موارد مربوط به نشت روغن باید بررسی شود و این امر ممکن است کیفیت روغن هیدرولیک را پایین بیاورد.
- اگر در زمان چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، دو موضوع باید بررسی شود :
- ممکن است فولی تسمه روی میل لنگ معیوب باشد و یا سایز تسمه هیدرولیک مناسب نباشد که باید ریگلاژ شود
3-سفت شدن فرمان خودرو
اگر فرمان خودرو با وجود روشن شدن موتور سفت شود باید به ترتیب زیر عمل کرد :
ابتدا باید از سالم بودن تسمه هیدرولیک اطمینان حاصل شود.
از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک اطمینان حاصل شود.
از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود. (اینکه روغنِ مناسب وجود داشته باشد و کارکرد آن بیش از حد نباشد.)
در صورت درست بودن موارد 1، 2 و 3، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، یکی از موارد زیر است که توسط تکنیسین خودرو باید بررسی شود:
- پمپ هیدرولیک
- شیر هیدرلیک فرمان
- جک دو طرفه هیدرولیک
- در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق