در این قطعنامه ، قانون گذاران قصد داشتند نمونه هایی از قاچاق ارز را ارائه دهند و بانک مرکزی را مجبور به دسترسی دائم و آنلاین به سیستم ارزی در طی سه ماه دسترسی دائم و آنلاین به صرافی ها ، بانک ها و موسسات مالی کند.
به گزارش ترندونی ، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس و پس از بررسی سایر مواد لایحه ، اعضای مجلس اصلاحات در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، مواد 17 و 23 این قانون را تصویب كردند.
به موجب ماده 17 پیش نویس قانون ، ماده 2 (ح) و ماده 7 (2) قانون حذف شده و ماده زیر به عنوان یک قانون تکراری اضافه می شود:
ماده 2 معمول – قاچاق ارز در نظر گرفته می شود:
الف- واردات یا صادرات ارز بدون رعایت مراحل قانونی یا از مسیرهای غیرقانونی
ب – هرگونه تلاش برای برداشت ارز بدون رعایت مراحل قانونی یا از مسیرهای غیرقانونی
ج – رفتار در کشوری که معاملات ارزی از قبیل خرید ، فروش یا نقل و انتقالات توسط اشخاصی غیر از دفاتر ارزی ، بانک ها یا موسسات اعتباری مجاز توسط بانک مرکزی انجام شود ، در صورتی که طرف مقابل ، بانک یا موسسه اعتباری داخلی نداشته باشد. مجوزهای گفته شده
معاملات انجام شده با مجوز بانک مرکزی و در حدود مجاز تعیین شده توسط آن بانک مانند واردکنندگان ، صادرکنندگان و بازرگانان در بورس کالا ، در محدوده این بند و آخرین بند زیر این ماده نمی باشد.
د – هرگونه ارز خارجی یا تحویل دیگر ارز به روز یا روزهای بعدی موکول شد ، اما ارز از همان ابتدا تحویل داده نشده یا قرار نبود تحویل داده شود و طرفین قصد داشتند فقط اختلاف را بپوشانند. وجود دارد.
ه) ارائه خدمات واسطه گری ارزی برای اشخاص مقیم خارج از کشور بدون مجوز از بانک مرکزی. واسطه شخصی است که ما را در ازای ارز فروخته شده در کشور قبول می کند:
ج – عدم ثبت معاملات ارزی در سیستم ارزی یا ثبت ناقص یا نادرست اطلاعات مربوط به اینگونه معاملات در آن سیستم در صرافی ، بانک یا موسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی
ج – عدم ارائه فاکتور خرید معتبر هنگام ارسال فاکتور خرید نادرست یا داشتن اطلاعات ناقص به مشتری در یک مبادله ، بانک یا موسسه اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی.
ح – تأمین ، انتقال یا نگهداری صرافی بدون فاکتور خرید معتبر یا بدون اجازه ورود به استثناء دفاتر صرافی ، بانکها یا مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی. این بند در مورد موارد زیر سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی برای ورود ارز خارجی به کشور صدق نمی کند.
تبصره 1: صرافی یک اشخاص حقوقی است که دارای مجوز از بانک مرکزی برای انجام معاملات صرافی است. پروانه اجرائیه برای شخص حقوقی معتبر است و به هیچ وجه قابل انتقال و واگذاری نیست.
تبصره 2: منظور از فاکتور خرید معتبر ، بدست آوردن سیستم ارزی است که حاوی اطلاعاتی مانند شناسه ردیابی ، کشورهای معامله ، میزان و زمان انجام معاملات به همراه شماره سریال ارزهایی باشد که معامله به آن مربوط می شود.
نکته 3. ظرف مدت 3 ماه ، بانک مرکزی مکلف است دسترسی دائم و آنلاین را به دفاتر صرافی ، بانک ها و موسسات مالی اعتباری فراهم کند تا معاملات را با امکان ورود اطلاعات مندرج در تبصره 2 این ماده ثبت کند.
تبصره 4: بانک مرکزی مکلف است لیستی از دفاتر صرافی مجاز و تشریفات قانونی و مسیرهای مجاز ورود و خروج ارز را در روزنامه رسمی کشور و در پورتال اینترنتی بانک مرکزی در ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون منتشر کند. کلیه تغییرات دیگر باید بدون تأخیر توسط بانک مرکزی اعلام شود.
تبصره 5: متخلفان سایر معیارهای ارزی تعیین شده از سوی بانک مرکزی یا قاچاقچیان ارز واحد ایران با یک چهارم موضوع جرم و دو یا چند محرومیت که ماده 99 این قانون اعمال می شود ، مجازات می شوند.
این ضمانت عملکرد مانع از رعایت سایر قوانین و مقررات نمی شود. بازداشتگاه دولتی مسئولیت رسیدگی به تخلفات مشخص شده در این گزارش را بر عهده دارد.
تبصره 6. معیارهای مربوط به نحوه و میزان معرفی یا خروج ارز واحد ایران توسط بانک مرکزی تعیین می شود و علنی خواهد شد. نقض این قوانین نوعی قاچاق در ایران است.
تبصره 7 کلیه ارزهای رمزپایه (ارزهای دیجیتال) منوط به ارز این قانون هستند و در این قانون در معرض تخلفات ، بی نظمی ها ، ضمانت عملکرد و همچنین کلیه قوانین و مقررات مربوط به ارزهای خارجی قرار دارند.
به موجب ماده 23 ، بند 2 ماده 11 (ب) قانون به شرح زیر اصلاح و عبارت “ماده 11 (ب)” از بند 4 ماده 5 قانون حذف شده است:
تبصره 2: هزینه های اجرای این حكم مقرر در این بند در بودجه سالانه برای هر سال درج می شود و طبق مقررات تهیه شده توسط ستاد و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیئت دولت می رسد.
انتهای پیام