سلامت و دانش

۵۰۰ تن شیرخشک ترخیص شد/ بلاتکلیفی ارز بعد از ۲۰ مکاتبه!

پس از بحث و گفتگوهای طولانی بر سر تعیین ارز مواد اولیه وارداتی، سرانجام 500 تن سپرده گذاری شده در گمرکات ترخیص شد، اما هنوز تکلیف گروه ارز مشخص نیست که در این صورت ممکن است صاحب کالا مجبور به واردات کالا شود. وارداتی با ارز 4200 نیمی از ارز تسویه شده است.

به گزارش ترندونی، در گزارش فنی معاونت گمرک ایران، با رصد آخرین وضعیت شیرخشک ذخیره‌سازی شده، اعلام شد که ترخیص با حداقل مستندات کامل شده است، اما مشکل اینجاست که وزارت صمت تصمیم نهایی در مورد تغییر گروه محصولات را لحاظ نمی‌کند. برای اجرا گزارش نداد.

به گفته ارونقی صاحب محصول با اعتقاد به اینکه ماندگاری بیشتر این مواد در آستانه فساد قرار می گیرد و همچنین با کمبود مواد اولیه تولید مواجه می شود، پاکسازی شده و ظاهراً تولید انجام شده است و به دست آورد. مرحله اما تکلیف تامین ارز این محصول برای وی مشخص نشده است.

در آن زمان اتفاق افتاد این دوباره یادآور همان روند صدور بخشنامه و تصمیمات فوری و تا سال 1398 است. در پایان سال، این گروه شامل پودر شیر بدون چربی (NMP) بود که یک ماده خام مورد نیاز برای تهیه شیر خشک برای نوزادان است. یک محصول و واجد شرایط دریافت ارز 4200 تومان بوده اما در سال 1399. تعرفه شیرخشک گاو صنعتی در کتاب ضوابط صادرات و واردات تغییر کرد و تا زمانی که در گروه اول قرار دارد، اولویت کالاها با یک جهت واردات شیرخشک خام به تعرفه جدید منتقل نمی شود. نوزادان

بر این اساس ماده اولیه تولید شیرخشک بدون چربی از گروه اول حذف و در گروه دوم قرار گرفته است که در این صورت دیگر شامل 4200 ارز نمی شود و باید حتی برای گروه 27 به صورت نیم ارز عرضه شود. که اولویت ارزی منفعل دارد.

با این حال طی یک سری مکاتبات بین دستگاه های ذیربط و انجمن تولیدکنندگان شیر خشک برای بررسی این اصلاحیه، در نهایت در جلسه ای در شهریورماه مقرر شد تائیدیه سازمان غذا و دارو و اعلام رسمی آن مبنی بر اینکه محصول مورد نظر قرار خواهد گرفت. به گروه اول منتقل می شود و مشمول ارز 4200 تومانی می شود.

اما اکنون با گذشت حدود دو ماه از این جلسه، ظاهرا وزارت صمت هنوز موافقت و ابلاغیه نهایی خود را برای تغییر گروه کالایی شیرخشک به بانک مرکزی نداده است و تکلیف واردات شیرخشک نیز مشخص نیست. این 500 تن ترخیص شده مبهم است و در صورت مخالفت با گروه اول باید مابه التفاوت ارزی 4200 تا نصف را پرداخت کنید.

20 مکاتبه پاسخ داده نشد!

طی مکاتبات و عدم اقدام وزارت صمت، بنا به درخواست گمرک، سازمان غذا و دارو و انجمن مربوطه، از بیکوزاده سرپرست معاونت بازرگانی داخلی درخواست شد تا وضعیت گروه کالایی شیر خشک را مشخص کند. وزارت صمت – گمرک از وی خواست تا نامه ای 20 نامه ای مبنی بر داشتن 500 تن شیرخشک برای این ماموریت ارائه کند و پاسخی نداد.

اما در آخرین مکاتبه معاون فنی به آن درخواست پاسخ داده و بر اساس مکاتبات انجام شده اعلام کرده است که محموله مورد نظر در شرایطی ترخیص شده است که هنوز تکلیف گروه کالا و ارز تعیین شده انجام نشده است. تکمیل شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا