ورزش و تندرستی

کارگردانی تئاتر امام موسی صدر آرزویم است/ بیتی از سعدی دلیل پیدایش «گنجشک مفرغی»

شهرام‌کرمی نویسنده و کارگردان نمایش «گنجشک مفرغی» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر(سالن استاد سمندریان) به صحنه می‌رود درخصوص شکل‌گیری ایده این اثر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ترندونی گفت: برای یک نویسنده بسیار دشوار است که درباره ایده و اجرای اثرش صحبت کند. اگر بخواهم این نمایش را تحلیل کنم باید بگویم برای خود من هم ناشناخته است.

وی ادامه داد: عناصر متفاوتی مانند تجربه‌های شخصی، جهان‌بینی فردی، تاثیر آثار هنری و… در این کار جاری است اما ریشه اصلی نمایش «گنجشک مفرغی» را شاید بتوان در این شعر سعدی: «بس در طلب کوشش بی‌فایده کردیم/ چون طفل دوان در پی گنجشک پریده» پیدا کرد.

این کارگردان با اشاره به زمان نگارش این نمایشنامه عنوان کرد: بیش از یکسال نگارش نمایشنامه «گنجشک مفرغی» زمان برد. مُدام نمایشنامه را به تعدادی از دوستان و نزدیکانم می‌دادم تا بخوانند و من هربار تغییراتی را برای بهتر شدن آن اعمال می‌کردم. معتقدم که اصالت ویژه تئاتر اتکا بر اندیشه است‌. نمایش ما پس از ۴ ماه تمرین مداوم فارق از هرگونه زرق و برق و با یاری عوامل حرفه‌ای این روزها به صحنه می‌رود. در حقیقت باید بگویم «گنجشک مفرغی» لحظاتی از فکر و اندیشه را با زبان دراماتیک برای مخاطب نقل می‌کند.

کرمی: «گنجشک مفرغی» ریشه در بیتی از سعدی دارد/ اصالت ویژه تئاتر اتکا بر اندیشه است

کارگردان نمایش «بلوط‌های تلخ» با اشاره به فعالیت این روزهایش بیان کرد: دائم در حال کار کردن هستم. یا داستان و فیلمنامه می‌نویسم یا کارهای پژوهشی انجام می‌دهم. از سوی دیگر با یک زاویه دید جدید درباره درام‌نویسی از زمان گذشته تا امروز، تحقیقاتی را انجام می‌دهم که تمام وقتم را می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای اجرای نمایشنامه‌ «مردی برای همیشه» دارد یا نه؟ توضیح داد: نمایشنامه «مردی برای همیشه» را سال‌ها پیش با کلی تحقیق و پژوهش درباره امام موسی صدر نوشتم که توسط انتشارت سوره آنلاین منتشر شد. همیشه آرزو داشتم که بتوانم این اثر را به صحنه ببرم اما این کار بازیگران زیادی می‌خواهد و اجرای پرهزینه‌ای محسوب می‌شود. بنابراین باید منتظر بمانم تا شاید شرایطش یک روز پیش بیاید.

شهرام کرمی در پایان درباره وضعیت این روزهای تئاتر عنوان کرد: این روزها اجرا کردن تئاتر آنقدر دشوار شده است که اگر بگویم به اجرای جدیدی فکر می‌کنیم انگار که زیاده‌خواهی کرده‌ایم. جمع شدن یک گروه کنار یکدیگر، فراهم کردن هزینه‌ها و… به این سادگی‌ها نیست. در حال حاضر تمام تمرکزم روی نمایش گنجشک مفرغی است که به درستی دیده شود و پیامم را به مخاطب برساند.

انتهای پیام/

کارگروه خبری علوم ورزشی

با تمرکز بر تحقیق و ارائه‌ی اطلاعات به‌روز و دقیق، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به دنبال افزایش دانش و آگاهی ورزشی خوانندگان هستم. از نکات تازه‌ترین تکنیک‌ها تا راهنمایی‌های تمرینی، همراهی با من برای تجربه‌ی یک دنیای ورزشی پویا و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.
دکمه بازگشت به بالا