حوادث و رویدادها

چگونه می‌توان مجازات تصادف را کاهش داد؟

معاون آموزش و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح موارد موثر در کاهش و تشدید مجازات در صورت بروز تصادف پرداخت.

سرهنگ علی هامانخانی در گفت و گو با ترندونی وی درباره عوامل مؤثر در تشدید یا تخفیف مجازات پس از تصادف گفت: به طور کلی قانون برای رانندگانی که از صحنه تصادف فرار می کنند مجازات شدیدتری در نظر گرفته است. در این خصوص ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند: «در مواردی که مصدوم نیاز به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان انتقال مقتول به مراکز درمانی یا درخواست کمک از نیروی انتظامی یا اجتناب از تعقیب، از انجام آن امتناع کند. «ترک حادثه بیش از دو سوم حداکثر مجازات موضوع مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون حسب شرایط اعمال می‌شود و دادگاه نمی‌تواند تخفیفی در این بند اعمال کند».

وی ادامه داد: در تبصره 1 همین ماده نیز آمده است: «راننده می‌تواند در صورت نبود وسیله دیگری برای کمک به مصدوم، وسیله نقلیه را برای انجام وظایف مذکور در ماده مذکور از محل حادثه جابجا کند». در تبصره دوم ماده 719 قانون مجازات اسلامی آمده است که در تمامی موارد فوق، زمانی که راننده مقتول را به محل درمان و استراحت می‌برد و یا مراتب را به مقامات مربوطه اطلاع می‌دهد و یا روش درمان و استراحت و تسکین درد مجروح می‌شود. “

هامو خانی گفت: علاوه بر فرار از صحنه تصادف، با برخی اقدامات قبل از تصادف، مجازات تشدید می شود. در محل های مشخص شده برای عبور از پیاده رو یا مناطقی که رانندگی ممنوع است علائم لازم را رعایت کنند و در تمامی این موارد راننده مشمول بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق خواهد بود. علاوه بر مجازاتی که برای متهم تعیین می شود، دادگاه می تواند وی را از یک تا پنج سال از رانندگی منع کند.

وی در خصوص ممانعت از کمک به مصدوم و فرار از صحنه فاجعه گفت: بر اساس قانون جزا، امتناع از کمک به مصدوم و رفع جانی که تهدید کننده جان دیگران است یا مراتب را سریعاً به مراجع یا مراجع ذی صلاح اعلام کند تا از خطر یا بدتر شدن نتیجه بدون به خطر انداختن خود یا دیگران و علیرغم کمک یا دستور جلوگیری کنید. در غیر این صورت به حبس تا یک سال یا جزای نقدی محکوم می شود.

همخانی ادامه داد: در این صورت اگر متخلف از جمله کسانی باشد که به اقتضای حرفه توانسته کمک موثری داشته باشد به حبس از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می شود. بر اساس این قانون، وقتی فرد دیگری را در چنین شرایط اضطراری در خطر مرگ ببیند، باید به او کمک کند یا از دیگران برای کمک به او کمک بخواهد. نکته مهم این است که وضعیت مصدومان فوری است.

معاون پرورشی و فرهنگی پلیس راهور تهران گفت: اما در برخی موارد و در شرایطی فردی که با شخصی از صحنه تصادف متواری شده است ممکن است مشمول اشد و حداکثر مجازات شود. خسارتی که وارد کرده است.» میزان مجازات در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ ق.آ.د.م پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا