سلامت و دانش

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. چنین مسمومیت هایی به خصوص برای کودکان بسیار خطرناک است و باید به خانواده ها آموزش داد که چگونه از آن اجتناب کنند.

به گزارش ترندونی، داروها یکی از خطرناک ترین مواد مسموم کننده در منازل هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا استفاده از داروها بیش از حد درمانی است. بی توجهی به مقدار دارو، مصرف دارو همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آن می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی و به دلیل کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین اتفاق می افتد.

برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، حتما داروها را در کابینت های بلند، غیرقابل دسترس و قفل قرار دهید.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوزهای متعدد یا بیشتر از مقدار تجویز شده را به کودک ندهید.

– دارو را در کیف دستی خود قرار ندهید تا کودکان دارو را نخورند.

– دارو را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را از راه دهان مصرف کنند.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– داوران را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت بتوانید اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهید.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، کودکان را از ترک اعتیاد دور نگه دارید.

– بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان بر اثر نگهداری شربت متادون در یخچال و به خصوص اشتباه گرفتن شیشه دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آن جان خود را از دست داده اند.

در عین حال سایر پیشگیری از مسمومیت دارویی و تماس فرد مسموم با رعایت نکات زیر توصیه می شود:

– برای بیماران مبتلا به افسردگی، رفتار نامتعادل یا بیمارانی که قصد خودکشی دارند، بهتر است دارو را دور از دسترس قرار داده و مقدار دارویی که مصرف می کنند را به دقت کنترل کنند.

– برای سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. ظاهر مشابه مواد مخدر، فراموشی، ناآگاهی از نام دارو، بی سوادی یا بی سوادی، عدم مطالعه دستورالعمل های دارو می تواند منجر به سوء استفاده یا مصرف مکرر مواد در سالمندان شود. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان، باید بر مصرف دارو سالمندان خانواده نظارت داشت. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو، یادداشت کردن تعداد دفعات مصرف دارو است.

در عین حال باید توجه داشت که مصرف بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما ممکن است وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی بدتر شود یا باعث آسیب دائمی به کبد و کلیه شود. future.to be هنگام برقراری ارتباط با فرد مسموم بیهوشی که بسته های دارویی را در کنار خود خورده است، با حفظ خونسردی و عدم استفراغ این فرد، بسته های دارو را به همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

با توجه به اظهارات معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که استفراغ بعد از مسمومیت فقط با نظر پزشک انجام می شود. زیرا این عمل باعث بدتر شدن حال بیمار پس از مسمومیت با برخی داروها خواهد شد.

در اغلب موارد مسمومیت های دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا اقدامات اولیه را بیاموزید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا