به گزارش خبرگزاری ترندونی و براساس گزارش پدال یکی از جنبه های لذت بخش مالکیت خودرو شخصی سازی و انتخاب برخی آپشن ها برای آن است. شما می توانید خودرو را با هر رنگی که می خواهید خریداری کنید (البته در برخی کشورهای جهان) و همچنین تریم و متریال صندلی ها بخشی از داشبورد و… را تغییر دهید. البته صرف نظر از میزان شخصی سازی یک وسیله نقلیه همیشه یکی از ویژگی های خودرو تغییر نمی کند و آن هم لاستیک است.
اینکه رنگ لاستیک خودرو همیشه مشکی است کمی ناامید کننده به نظر می رسد. بی شک داشتن لاستیک هایی با رنگ های مختلف می تواند بیش از پیش جلب توجه کند و شاید شبیه این قضیه را برخی افراد در کودکی و با دوچرخه هایی که لاستیک های سفید داشته است تجربه کرده اند؛ اما حتی اگر به رنگ مشکی لاستیک خودروی خود علاقه ای هم نداشته باشید باید بدانید دلیل موجهی برای این رنگ وجود دارد. رنگ مشکی لاستیک خودرو به دلیل مواد شیمیایی مهمی است که در فرایند تولید وجود دارد و اگر این مواد استفاده نشوند طول عمر و خاصیت انعطاف پذیری لاستیک به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
اما باید بدانید رنگ لاستیک خودرو در چند دهه قبل شرایط متفاوتی داشته است. در حقیقت در دورانی که مهندسی خودرو روزهای اولیه خود را می گذراند حتی خبری از تایرهای لاستیکی نبود و چرخ های وسایل نقلیه در ابتدا از چوب ساخته شده بودند اما زمانی که خودروهای اولیه شروع به تردد کردند چرخ ها به انواع آهنی ارتقا پیدا کردند. متأسفانه رانندگی روی چرخ های آهنی بسیار سخت بود زیرا ماده ای برای جذب دست اندازهای جاده وجود نداشت. واضح است که چرخ های آهنی در فصل زمستان هم خطرناک بودند زیرا فلز و آهن نمی توانست هیچ کشش و چسبندگی ای روی جاده ایجاد کن
در اواخر قرن نوزدهم میلادی مهندسان صنعت خودرو روش هایی برای سواری نرم تر خودروها را پیشنهاد کردند. یکی از این روش های تایرهای لاستیکی بود که از ترکیب مواد لاستیکی طبیعی و مصنوعی تولید می شدند. این تحولی بزرگ در جهتی صحیح به شمار می رفت اما هنوز به سطح ایده آل نرسیده بود. جالب اینکه نسخه های پیش تولیدی این تایرها دارای رنگ سفید روشن بودند هرچند در برابر تغییرات دمایی کاملاً آسیب پذیر نشان می دادند به گونه ای که با افزایش دما نرم و با کاهش دما جامد مانند می شدند و وضعیت خیلی بهتری در مقایسه با چرخ های فلزی نداشتند. مهندسان به بهبود فرمول لاستیک خودرو ادامه دادند و مواد شیمیایی دیگری را به آن افزودند با این امید که لاستیک ها بتوانند انعطاف و دوام بیشتری داشته باشند.
با آغاز قرن بیستم میلادی مهندسی بریتانیایی با نام سیدنی چارلز موت نهایتاً توانست راز تایرهای لاستیکی خودرو را کشف کند. به عنوان بخشی از آزمایش های صورت گرفته او سعی کرد مقداری دوده شل را که از صنایع دیگر باقی می ماند به همراه نخ های پنبه ای به ترکیب لاستیک خودرو اضافه کند. افزودن این ترکیبات به لاستیک باعث شد کل لاستیک رنگ مشکی به خود بگیرد. البته فقط رنگ لاستیک نبود که تغییر کرد چراکه ترکیب نهایی به دست آمده لاستیکی بود که هم دوام و هم انعطاف بیشتری داشت و در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت خوبی نشان می داد. همین دوده باعث شد هم رنگ لاستیک مشکی شود و هم انعطاف و دوام بهتری داشته باشد.
ترکیب یاد شده کربن مشکی نام گرفت و تا همین امروز نیز یکی از ترکیبات مرموز و سری لاستیک های خودروها بوده است. مهندسان تخمین می زنند لاستیکی بدون کربن مشکی فقط حدود ۱۰ هزار کیلومتر کار خواهد کرد و بنابراین مالکان در این صورت مجبور هستند در هر سال چندین بار لاستیک خودرو را تعویض کنند. البته باید بدانید برخی لاستیک ها از ترکیب لاستیک فاقد کربن مشکی استفاده کرده اند تا رنگ سفید داشته باشند. این لاستیک های سفید رنگ کاملاً نمایشی و شیک هستند و نگهداری از آن ها نیز دشوار است. گاهی اوقات به خاطر ایمنی و طول عمر یک قطعه شما مجبور می شوید برخی چیزهای دیگر را کنار بگذارید. اگر خواهان لاستیک شیک هستید شاید بهتر باشد لاستیک های دیواره کوتاه را انتخاب کنید که آن ها هم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.
۲۲۷۲۲۷