چرا باید رژیم غذایی گربه را تغییر دهیم؟

گربه‌ها حیواناتی دوست‌داشتنی و پشمالو هستند که با شیرین‌کاری‌ها و بازیگوشی‌هایشان، لحظات شاد و مفرحی را برای ما رقم می‌زنند. به عنوان صاحب گربه، وظیفه‌ی ماست که با تأمین نیازهای اولیه‌ی آن‌ها، از جمله تغذیه‌ی مناسب، سلامتی و شادابی‌شان را حفظ کنیم.

همانطور که می‌دانید، نیازهای تغذیه‌ای انسان‌ها در طول زندگی تغییر می‌کند و این موضوع در مورد گربه‌ها نیز صدق می‌کند. بچه گربه‌ها، گربه‌های بالغ و گربه‌های مسن، هر کدام نیازهای غذایی خاص خود را دارند. علاوه بر این، شرایطی مانند بارداری، شیردهی، ابتلا به بیماری و یا حتی تغییر فصل، می‌توانند بر رژیم غذایی گربه‌ی شما اثر بگذارند.

در این مقاله از مجله ترندونی که با کمک دامپزشکان سیوان پت آماده شده، به بررسی علائم و نشانه‌هایی می‌پردازیم که نشان می‌دهند شاید زمان آن فرا رسیده باشد که رژیم غذایی گربه‌ی دلبندتان را تغییر دهید. با آگاهی از این علائم و نشانه‌ها، می‌توانید به موقع نیازهای جدید گربه‌تان را تشخیص داده و با انتخاب غذای مناسب، سلامتی و شادابی او را در تمام مراحل زندگی‌اش حفظ کنید.

چه زمانی باید رژیم غذایی گربه را تغییر داد؟

تغییر رژیم غذایی گربه در شرایطی که به درستی انجام شود، مشکلی ندارد. اما باید به نکات مهمی توجه کرد تا این تغییر به سلامت و بدون استرس برای گربه شما انجام شود.

تغییر سن: نیازهای تغذیه ای گربه ها با افزایش سن تغییر می کند. به عنوان مثال، بچه گربه ها به کالری و پروتئین بیشتری نسبت به گربه های بالغ نیاز دارند. گربه های مسن نیز ممکن است به غذای مخصوصی برای پشتیبانی از مفاصل یا کلیه هایشان نیاز داشته باشند.

مشکلات سلامتی: اگر گربه شما از یک بیماری خاص مانند دیابت، آلرژی یا بیماری های التهابی رنج می برد، ممکن است دامپزشک شما به شما توصیه کند که رژیم غذایی او را تغییر دهید.

بد غذایی: اگر گربه تان به غذای فعلی خود علاقه ای نشان نمی دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رژیم غذایی او را تغییر دهید. با این حال، قبل از تغییر غذا، باید با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کمبود اشتهای او به دلیل یک مشکل سلامتی نیست.

تغییر سلیقه: گربه ها می توانند با گذشت زمان نسبت به غذاهای خود خسته شوند. اگر متوجه شدید که گربه تان غذای خود را کمتر می خورد، می توانید با ارائه غذای جدید با طعم و بافت متفاوت، تنوع را به رژیم غذایی او اضافه کنید.

چگونه رژیم غذایی گربه را تغییر دهیم؟

به تدریج تغییر دهید: به طور ناگهانی غذای گربه خود را عوض نکنید. در عوض، به تدریج در طول 7 تا 10 روز، غذای جدید را با غذای قدیمی مخلوط کنید. هر روز مقدار غذای جدید را بیشتر و مقدار غذای قدیمی را کمتر کنید تا زمانی که به طور کامل از غذای جدید استفاده کنید.

از غذای باکیفیت استفاده کنید: همیشه از غذای باکیفیت و مناسب سن و سلامتی گربه خود استفاده کنید. به دنبال غذای باشید که حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

گربه خود را زیر نظر داشته باشید: در طول دوره گذار، گربه خود را از نظر هرگونه علائم منفی مانند اسهال، استفراغ یا از دست دادن اشتها رصد کنید. اگر متوجه هر گونه عارضه جانبی شدید، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه غذای گربه را تغییر دهیم؟

۶ موردی که تغییر رژیم غذایی برای گربه شما ضروری است

در برخی موارد، دامپزشک شما ممکن است برای گربه‌تان تغییر رژیم غذایی را توصیه کند. این تغییرات ممکن است موقتی یا دائمی باشند. در زیر نمونه‌هایی از چنین مواردی آورده شده است:

1- گربه تان در حال بزرگ شدن است

با افزایش سن گربه ها، نیازهای تغذیه ای آنها تغییر می کند. بچه گربه ها برای رشد و نمو مناسب به غذایی با انرژی (کالری) بالا نیاز داشته و از طرفی گربه های بالغ برای حفظ سلامتی به تغذیه ای متعادل نیاز دارند. گربه های مسن نیز اغلب نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به گربه های بالغ دارند.

2- گربه تان باردار یا شیرده است

اگر گربه ماده شما باردار یا شیرده است، به رژیم غذایی متفاوتی نسبت به گربه های بالغ نیاز دارد. اکثر دامپزشکان به دلیل نیازهای متابولیکی هر دوی این فرآیندهای بیولوژیکی، انتقال تدریجی ملکه های باردار یا شیرده به رژیم غذایی بچه گربه ها را توصیه می کنند.

3- گربه شما به غذای خاصی حساسیت دارد:

حساسیت های غذایی گاهی اوقات ممکن است در اواخر زندگی ایجاد شود و غذایی یا ماده ای که گربه شما قبلا به آن عادت کرده است، دیگر برای او مناسب نباشد. دامپزشک احتمالا گربه تان را به یک رژیم غذایی ضد حساسیت یا رژیم غذایی جدیدی که بدون هیچ ماده ای باشد که گربه ها به آن حساسیت دارد، منتقل کند.

4- گربه شما تشخیص پزشکی دارد

بعضی وقت ها، تشخیص بیماری ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی بلندمدت داشته باشد. برای مثال: اگر گربه تان به دیابت felin (دیابت گربه ای) مبتلا شود، رژیم غذایی اش بایستی عوض شود. در موارد دیگر، وجود سنگ در سیستم ادراری گربه شما ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی به غذای کلیوی (renal) داشته باشد. این نوع غذاها اغلب با عنوان غذای تجویزی شناخته شده اند. همانطور که از اسمشان پیداست، این غذاها توسط دامپزشک شما تجویز می شوند.

5- بستری شدن گربه در بیمارستان

اگر گربه شما به طور غیرمنتظره ای نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کند، دامپزشک شما ممکن است به طور موقت او را روی یک رژیم غذایی متفاوت از آنچه در خانه می خورد قرار دهد. این نوع غذاها را غذای دوران نقاهت می نامند. این غذاها به شدت قابل هضم و سرشار از مواد مغذی هستند. دامپزشکان از این نوع غذاها زمانی استفاده می کنند که احساس کنند گربه تان در طول بستری شدن در بیمارستان از لقمه های کوچک اما مغذی برای بهبودی اش سود خواهد برد.

6- گربه شما عمل جراحی انجام داده که نیاز به تغییر رژیم غذایی دارد

بعضی وقت ها، ممکن است رژیم غذایی گربه شما تغییر کند اگر به تازگی تحت عملی قرار گرفته باشد که نیازمند تنظیم رژیم غذایی است. برای مثال: اگر گربه تان چندین تا از دندان هایش را کشیده باشد، دامپزشک شما ممکن است به جای غذای خشک (کیبل)، غذای تازه و مرطوب را توصیه کند. به همین ترتیب اگر گربه تان دچار سانحه ای شده باشد و فک او ترمیم ارتوپدی شده باشد، دامپزشک شما ممکن است غذایی به شکل مایع (اسلوری) تجویز کند تا گربه شما بتواند به راحتی غذایش را بخورد.

علائم هشدار دهنده برای گربه خانگی شما

ممکن است گاهی اوقات گربه شما علائمی را نشان دهد که باید به آنها توجه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای سلامتی باشد که نیاز به مراقبت دامپزشکی دارد. ممکن است دامپزشک به عنوان بخشی از روند درمان، تغییر رژیم غذایی را توصیه کند.

تغییر در چرخه زندگی: نیازهای غذایی گربه ها در هر مرحله از زندگی آنها متفاوت است. بچه گربه ها و گربه های باردار یا شیرده برای تامین نیازهای متابولیکی بالای خود به بیشترین کالری نیاز دارند. به همین ترتیب، گربه های مسن ممکن است به غذایی نیاز داشته باشند که بتواند از شرایط سلامتی آنها مانند آرتروز حمایت کند. اگرچه تغییر مرحله زندگی به خودی خود نشانه بیماری نیست بلکه چیزی است که همه گربه ها آن را پشت سر می گذارند، توصیه می شود برای اطمینان از مناسب بودن تغذیه گربه در طول زندگی اش، با دامپزشک خود همکاری نزدیکی داشته باشید.

  • بی حالی مداوم: اگر گربه تان به طور مداوم بی حال به نظر می رسد، این می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد.
  • امتناع از غذا خوردن: اگر گربه شما از غذا خوردن امتناع می کند، مهم است که با دامپزشک خود تماس بگیرید تا علت آن را بررسی کند.
  • ناراحتی معده: اگر معده گربه شما دائما ناراحت است، این می تواند نشانه ای از یک مشکل گوارشی باشد.
  • کم‌‌پشتی و درخشش نداشتن مو: کت گربه شما باید براق و سالم به نظر برسد. اگر موی گربه شما کدر و کم پشت شده است، این می تواند نشانه ای از سوء تغذیه یا یک مشکل سلامتی باشد.
  • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن: افزایش یا کاهش ناگهانی وزن در گربه ها می تواند نگران کننده باشد و باید توسط دامپزشک بررسی شود.

چگونه غذای جدید گربه خود را انتخاب کنیم؟

برای خرید غذای جدید گربه خود آماده اید؟ از این نکات برای انتخاب بهترین غذای گربه استفاده کنید:

توصیه هایی از دامپزشک خود دریافت کنید

این کار معمولا اجباری است اگر به دلیل مشکلات سلامتی مانند آلرژی یا بیماری نیاز به تغییر غذای گربه خود دارید. حتی اگر گربه شما از نظر پزشکی نیازی به تغییر رژیم غذایی نداشته باشد، بهتر است قبل از تغییر رژیم غذایی گربه خود با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید رژیم غذایی جدیدی که انتخاب می کنید برای گربه شما مناسب است.

یک غذای غنی از پروتئین برای گربه خود انتخاب کنید

گربه ها گوشتخواران اجباری هستند و نمی توانند به طور موثر یک ماده مغذی کلیدی به نام تورین را سنتز کنند. این اسید آمینه فقط در پروتئین حاصل از منابع حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، خوک و ماهی یافت می شود. هنگام انتخاب غذای جدید گربه، به دنبال برندهای کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا باشید.

به آنچه گربه شما دوست دارد توجه نمایید

آیا گربه شما ترجیح می دهد غذای مرطوب یا ترکیبی از هر دو را بخورد؟ هنگام خرید غذای جدید، به ترجیح گربه خود توجه داشته باشید، شما می خواهید او از غذایش لذت ببرد!

به دنبال برچسب یا تاییدیه های انطباق با استاندارد باشید

یک راه آسان و سریع برای شناسایی غذای گربه با مواد مغذی متعادل، بررسی وجود یک بیانیه کفایت تغذیه ای روی بسته بندی است. هیئت مدیره هایی که این استانداردها را تعیین می کنند در کشورهای مختلف متفاوت هستند.

چگونه گربه خود را به غذای جدید خود تغییر دهید

گربه‌ها موجوداتی عادت‌پذیر هستند و تغییر در رژیم غذایی‌شان می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی و بی‌علاقگی به غذای جدید شود. به همین دلیل مهم است که این تغییر به تدریج و با دقت انجام شود.

در اینجا راهنمای گام به گام برای تغییر غذای گربه شما بدون ایجاد مشکل آورده شده است:

  • خرید کیسه‌های کوچک

در ابتدا، به جای خرید کیسه‌های بزرگ غذای جدید، کیسه‌های کوچک‌تر تهیه کنید. این کار به شما امکان می‌دهد در صورت عدم تمایل گربه‌تان به غذای جدید، بدون هدر رفتن پول، برندهای دیگری را امتحان کنید.

  • مخلوط کردن غذا

در روز اول، 10% غذای جدید را با 90% غذای قبلی مخلوط کنید و به گربه‌تان بدهید.

به مدت 2 روز، گربه‌تان را از نظر علائم ناراحتی گوارشی مانند اسهال، استفراغ، نفخ یا یبوست زیر نظر داشته باشید.

اگر گربه‌تان در این مدت حالش خوب بود، می‌توانید در روزهای 3 و 4، نسبت غذای جدید را به 25% افزایش دهید و 75% غذای قبلی را به او بدهید.

  • افزایش تدریجی غذای جدید

به تدریج و در طول 7 تا 10 روز، نسبت غذای جدید را افزایش دهید و به طور متناظر، از مقدار غذای قبلی کم کنید.

یک برنامه‌ی نمونه به این صورت است:

روز 5 و 6: 35% غذای جدید، 65% غذای قبلی

روز 7 و 8: 50% غذای جدید، 50% غذای قبلی

روز 9 و 10: 65% غذای جدید، 35% غذای قبلی

پس از 10 روز، می‌توانید به طور کامل به گربه‌تان غذای جدید بدهید.

  • مراقب رفتار گربه‌تان باشید

در طول دوره‌ی تغییر غذا، به دقت عادت‌های غذایی، رفتار و شکل ظاهری مدفوع گربه‌تان را زیر نظر داشته باشید.

اگر گربه‌تان هر گونه واکنش منفی مانند استفراغ، اسهال یا امتناع کامل از غذا خوردن را نشان داد، به سرعت غذای جدید را به او ندهید و برای راهنمایی با دامپزشک خود مشورت کنید.

  • مشاهده علائم ناراحتی گوارشی

اگر در هر مرحله‌ای از دوره‌ی تغییر غذا، به نظر می‌رسد که گربه‌تان دچار ناراحتی معده شده است، باید فوراً به غذای قبلی او برگردید و او را نزد دامپزشک ببرید.

  • از “شاخه به شاخه کردن رژیم غذایی” خودداری کنید

شاخه به شاخه کردن رژیم غذایی” به روشی گفته می‌شود که در آن تغییر غذا به طور کامل انجام نمی‌شود و ناگهان با یک رژیم غذایی کاملاً جدید جایگزین می‌شود. این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا حتی اگر با نیت خیر انجام شود، می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد و در نهایت حال گربه‌تان را بدتر کند.

نظر شما چیست؟

گربه‌ها در طول عمرشان چندین بار نیاز به تغییر غذا پیدا می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، تغییر نیازهای بدن آن‌ها برای سوزاندن انرژی (سوخت و ساز) است. گاهی اوقات هم به خاطر مشکلات سلامتی، باید رژیم غذایی گربه را عوض کرد. این تغییر رژیم غذایی ممکن است موقتی باشد، مثلا برای درمان یک بیماری یا اینکه برای همیشه لازم است.

به سلامتی کلی و عادت‌های غذایی گربه‌تان دقت کنید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا نیاز به عوض کردن غذای او دارید یا نه. دامپزشک هم می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای تغییر رژیم غذایی گربه کمک کند. وقتی می‌خواهید غذای گربه را عوض کنید، باید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید و حواستان به او باشد تا مطمئن شوید بدنش غذای جدید را قبول می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا