سلامت و دانش

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش پاک کردن و تصور کنید ، برای کسانی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارید که از سلولهای پوستی شما رشد کرده است. محققان ایالات متحده در دانشگاه پیتسبورگ گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها توانستند کبدهای کوچک رشد یافته از سلولهای پوست انسان را به موش پیوند دهند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از این موانع عدم اهدا کننده است ، یکی دیگر از مشکلات این است که سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن ارگان اهدافی ممکن است از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد می کند رشد کند. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این عضو را رد نمی کند زیرا سلول های آن را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش که تمام سلولهای آن را از دست داده بود ، رشد می کردند. بنابراین ، چارچوبی برای اتصال سلولهای جدید به آن و حفظ ساختار اصلی اندام زنده مانده است.

محققان سپس کبد کوچک را به پنج موش پیوند دادند و به مدت چهار روز وضعیت آنها را بررسی کردند. مطالعات نشان داده است كه كبد جدید بر همه موش ها تأثیر می گذارد.

محققان دریافتند كه این كبد اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می كند. آنها همچنین پروتئین هایی در خون موش ها یافتند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که آزمایش صاف نبوده زیرا در جریان خون در بافت همبند هر 5 موش مشکل وجود دارد. موش ها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در برابر رد پیوند عضو مقاوم باشند. بنابراین ، برای حیوانات دیگر ، این نتایج ممکن است خیلی امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی این پروژه ، گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین ارگان های اهدا شده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا