اقتصادی

پایان سوداگری در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از 24 مردادماه امکان ثبت شناسه و کد رهگیری کالا برای 53 واحد دیگر وجود ندارد. قطعات یدکی با تاکید بر اینکه با وجود این، جان و مال مردم برای تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و نامرغوب معامله می شود، پایان می یابد.

به گزارش ترندونی، از امروز (شنبه 24 مردادماه) امکان ثبت شناسه کالا و کد رهگیری 53 دستگاه لوازم یدکی به پایان می رسد و عرضه لوازم یدکی و لوازم یدکی خودرو بدون شناسه از آن تاریخ آغاز می شود. ممنوع خواهد بود؛ بر این اساس ثبت «کد نقش» فعالان لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع معاملات ضروری است.

تعیین قطعات و قطعات یدکی و تنظیم بازار ساخت، واردات و توزیع می تواند از تکرار تجربه تلخ گذشته جلوگیری کند. به صورت آزمایشی در مرحله اول طرح شناسایی کمک فنر و باتری خودرو است عملکرد تبدیل شد 53 واحد لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز بدون شناسه کالا از سال 1401 مجاز به توزیع نیست. 24 مرداد ماه و تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان باید با ثبت کد نقش خود در سامانه یکپارچه معاملات به فعالیت خود ادامه دهند. در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی بوده و بازرسان با متخلفان برخورد خواهند کرد.

این 53 مورد عبارتند از:

پایان دادن به جوسازی در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق

عرضه بدون شناسنامه قطعات یدکی درج شده در طرح مصداق بارز قاچاق است

امید قالیباف – سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت – با توجه به این موضوع (ممنوعیت عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو) ترندونی گزارش داد: در صورتی که پس از این تاریخ بازرسان قطعات یدکی مشمول طرح را بدون تعیین تکلیف تامین کنند. سطح عرضه را ببینید. طبق قانون قاچاق محسوب می شود و نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد شد.

وی افزود: تخمین زده می شود 30 درصد از 13 میلیارد دلار پس از فروش محصولات قاچاق و بی کیفیت است که از این میزان 3 میلیارد دلار قاچاق و یک میلیارد دلار نامرغوب است. تولید.

نماینده سام با تاکید بر اینکه این حجم زیاد قاچاق و تولید بی کیفیت محصول مرتبط با جان انسان ها به هیچ وجه قابل قبول نیست، تصریح کرد: رفع بازار لوازم یدکی یکی از اولویت های این وزارتخانه است. پس از ماه ها جلسات هماهنگی با بیش از 11 دستگاه دولتی و اتحادیه و سازمان خصوصی، ابتدا 53 قطعه یدکی که 80 درصد مصرف بازار را شامل می شود، برای درج شناسه و کد رهگیری از 24 مرداد ماه مورد نیاز است. قبلا باتری و کمک فنر نیز در شناسه محصول و کد رهگیری درج می شد.

قالیباف خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای ساماندهی یکی از پیچیده ترین بازارها از مدل اقناعی تعاملی استفاده شد و رسانه ملی برای رفع نقاط ضعف بازار لوازم یدکی را به طور کامل رصد کند. با اجرا، نتایج آن را نیز به اطلاع مردم می‌رساند. نتیجه این مدل جدید، دستیابی به اجماع خوب بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای تسهیل اجرای طرح است.

این مقام مسئول در وزارت امنیت، قطعات یدکی موجود در بازار را به چهار گروه قاچاق، غیر اصل، تولید داخل و واردات تقسیم کرد و گفت: تکلیف کالای غیرمجاز بر اساس قانون مشخص است اما در صورت وجود کالا. در شبکه توزیع که به آن «غیر اصل» می گوییم، واحد عرضه کننده پس از تایید کمیته فنی اتحادیه مربوطه، یک هفته فرصت دارد تا شناسه کالا را از طریق سامانه جامع معاملات دریافت کند.

گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی 150 قلم کالا را پوشش می دهد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی 150 دستگاهی را که از هم اکنون پس از اتمام مرحله اول آغاز می شود، خواند و خاطرنشان کرد: روی دیگر سکه – حذف قاچاق بازار قطعات یدکی چهار میلیارد دلار در هر واحد خواهد بود. باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد. در عین حال، یکی دیگر از اهداف مهم ساماندهی بازار لوازم یدکی، به روز رسانی استانداردها است. به دلیل عدم شفافیت در این بازار، گاهی تا 50 سال استانداردها منتشر نمی شود و این مشکل علاوه بر ایمنی خودروها، آلودگی هوا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

قالیباف پیش‌بینی کرد: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه تغییر اساسی خواهد کرد و شکل سنتی فعلی خود را به روش‌های جدید و کنترل‌شده مانند مراکز خرید لوازم یدکی یا فروش شبکه‌های مجازی تغییر خواهد داد.

5.3 میلیون ماشین و 9 میلیون موتور سیکلت ها اسقاط می شوند

وی با اشاره به فرسودگی خودروها گفت: 3.5 میلیون خودرو و بیش از 9 میلیون موتورسیکلت در وضعیت اسقاط و در حال استفاده برآورد شده است. نظارت بر بازار قطعات یدکی به این بخش کمک می‌کند تا مکانیسم‌های تشویقی حذف را ارائه دهد.

نماینده سام در پایان با بیان اینکه کاربران می توانند از طریق سامانه احراز هویت از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، توصیه کرد: بدون پشتیبانی کاربر امکان حذف لوازم یدکی غیر استاندارد و کالای قاچاق وجود ندارد. لذا وزارت حراست از تمامی کاربران لوازم یدکی درخواست می کند که از فروشگاه های معتبر و لوازم یدکی با شناسه خرید کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا