اقتصادی

پایان دوران خوراکی ارزان – ترندونی

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم گروه غذا و آشامیدنی ، تورم 53 قلم این گروه 46.1 درصد بیشتر از اردیبهشت ماه سال جاری بود. تورم ، که میزان استفاده مردم از جدول را نشان می دهد. این افزایش قیمت داشته و سهم بیشتری از درآمد را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ترندونی ، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: “افزایش قیمت مواد غذایی ، به ویژه برای افرادی که شاغل هستند و درآمد پایداری دارند ، باعث کاهش مصرف و یا حذف برخی مواد غذایی از سبد می شود.”

آمارهای آماری لیتوانی نشان می دهد که تورم هویج ، روغن و مرغ بالاترین است – به ترتیب 173.7 ، 141.5 و 124.1 درصد. بر اساس گزارش “قیمت متوسط ​​غذاهای انتخابی در شهرهای کشور” ، قیمت یک سبد غذایی خاص برای خانواده های 4 نفره شامل “ده کیلوگرم برنج ، یک کیلوگرم گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات ، حبوبات است. ، سیب زمینی ، پیاز ، خیار ، گوجه فرنگی “رب گوجه فرنگی ، چای ، شکر ، شکر و روغن” در ماه مه سال جاری یک میلیون و 150 هزار تومان بود و در ماه مه 1999 او این سبد را به قیمت 710 هزار خریداری کرد. ماه گذشته حدود 32 درصد از کار درآمد حقوق بگیران صرف غذا شد.

آنچه در ماه مه رخ داد

بر اساس گزارش آماری لیتوانی برای آغاز ماه ژوئن ، تورم ماهانه ، سالانه و نقطه ای به ترتیب 7/41 ، 41 و 46/9 درصد در ماه مه سال جاری گزارش شده است که به غیر از سالانه ، ارقام کاهش یافته است. با این حال ، تورم سالانه در دو گروه “غذا و نوشیدنی” و “کالاها و خدمات غیر غذایی” به ترتیب به 47.7٪ و 37.8٪ افزایش یافته است. البته این ارقام علی رغم افزایش کالاهایی مانند مرغ ، تخم مرغ ، گوشت و … از دهان دور نبودند. قیمت؛ با این حال ، با ادامه روند فعلی ، به ویژه در مورد مواد غذایی ، افراد بیشتری ممکن است با مشکلات جسمی روبرو شوند و دهک های کم درآمد با این افزایش قیمت بیشترین ضربه را خواهند دید. بر اساس گزارش دیگر مرکز آمار “شاخص قیمت مصرف کننده مصرف کنندگان بر اساس دهک های هزینه ای” ، سهم دهک اول از شاخص کل قیمت 50.2 درصد و سهم دهک دهم 47.1 درصد بوده است. . از سوی دیگر ، شاخص کالاهای غذایی و آشامیدنی برای دهک اول 6/63 درصد و برای دهک دهم 58/9 درصد بود. این بدان معناست که دهک های پایین تر با درآمد پایین تر ، مواد غذایی گران تری را نیز که مورد نیاز آنها است خریداری می کنند که اغلب پایه اصلی آن است. تورم کالاها و خدمات غیر غذایی در دهک های اول و دهم به ترتیب 36.8 و 44.3 درصد است. مورد دیگری که باید ذکر شود ضریب اهمیت کالاها در سبد مصرفی خانوار است. وزن غذایی دهک های اول و دهم به ترتیب 44.3٪ و 17.22٪ در ماه مه بود. این ارقام نشان می دهد اگر سیاست تعدیل یا تثبیت قیمت این گروه از کالاها برای دهک های اول گران نباشد ، عملاً بی فایده است و حتی ممکن است این دهک ها مشکلات جدی در تأمین نیازهای غذایی ایجاد کند.

کدام کالاها تغییر قیمت داده اند؟

براساس مرکز آمار ، قیمت روغن ، مرغ و هویج در ماه مه بالاترین است. اگرچه ممکن است مصرف هویج کمتر باشد ، اما افزایش قیمت مرغ و روغن به ترتیب 134.1 و 141.5 درصد بود. نشان می دهد که افراد کم درآمد که تنها مرغ آنها گوشت است چقدر در معرض خطر هستند. کوچک شود ، وجود دارد. از سوی دیگر ، کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ نسبت به آوریل سال جاری 5.5 و 11 درصد در ماه مه کاهش یافت. در گروه میوه ها ، خربزه و هندوانه بیشترین کاهش را داشتند – 38.3 و 29.6 درصد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا