برون مرزی

وبگاه آمریکایی: ایران سلاح‌هایی دارد که دشمنانش را ناامید می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، یک وب‌سایت آمریکایی روز دوشنبه به وجود سلاح‌های قدرتمند مختلف در زرادخانه ایران پرداخت و نوشت: ایران سلاح‌هایی دارد که باید آمریکا و اسرائیل را نگران کند.

مقاله ای که توسط مایا کارلین در وب سایت 19 Forty Five نوشته شده است در اصل به خانواده موشک های ساجیل اشاره می کند و بیان می کند که ساجیل خانواده ای از موشک های بالستیک میان برد با سوخت جامد است.

موشک بالستیک مخرب

این موشک زمین به زمین برای اولین بار در سال 2008 آزمایش شد. و به دلیل تحرک بیشتر از همتایان خود پیشرفته تر است. موشک‌های سوخت جامد امکان پرتاب سریع‌تر را فراهم می‌کنند. طول موشک سجیل 18 متر و وزن پرتاب آن 23600 کیلوگرم است. حداکثر برد این موشک 2000 کیلومتر است.

زیردریایی غدیر برای مسدود کردن تنگه هرمز طراحی شده است

در ادامه این مقاله به زیردریایی غدیر اشاره شده است. زیردریایی‌های کلاس غدیر ایران که برای حرکت در آب‌های کم عمق خلیج فارس طراحی شده‌اند، از زیردریایی‌های کلاس کیلو پیشرفته‌تر هستند. شکل کوچک این زیردریایی رصد را دشوار می کند.

نیروی دریایی ایران در امتداد تنگه هرمز، یک موقعیت استراتژیک که هر سال نزدیک به یک پنجم نفت جهان از آن عبور می کند، فعالیت می کند. به دلیل این عوامل محدودکننده در این تنگه، زیردریایی‌های کلاس کیلو ایران فقط در یک سوم خلیج فارس می‌توانند فعالیت کنند، در حالی که کلاس غدیر می‌تواند در سراسر این منطقه فعالیت کند.

* ناوچه کلاس موج مجهز به موشک های ضد کشتی

در ادامه این مقاله به ناوچه موشکی کلاس موج اشاره شده و در سال 2021 سومین ناوچه کلاس موج ایران وارد خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد. بر اساس گزارش ها، ناوچه های این کلاس مجهز به جنگ ضد زیردریایی و سامانه های دیگر برای مقابله با تهدیدات سطحی هستند.

ناوچه موشک پرتاب موج دارای جابجایی 1500 تن و سرعت 30 گره دریایی با ظرفیت 140 خدمه است. این ناوچه مجهز به چهار موشک ضد کشتی نور یا قادر است. علاوه بر این، ناوچه کلاس موج توانایی پرتاب اژدر و رادارهای پیشرفته را دارد که کلاس ناوچه را به پیشرفته ترین ناو نیروی دریایی ایران تبدیل می کند.

*خلیج فارس موشک ضد کشتی کشنده

در ادامه این مقاله به موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس اشاره شده است که برخی آن را “قاتل” می نامند و نقش مهمی در توان دریایی ایران دارد.

این موشک شبه بالستیک تک مرحله ای سوخت جامد حدود 300 کیلومتر برد دارد و می تواند کلاهک 650 کیلوگرمی را حمل کند. این موشک مجهز به سیستم ضد رادار است که به راحتی می توان از آن برای هدف قرار دادن نفتکش ها در تنگه هرمز استفاده کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که ایران احتمالاً ترکیبی از موشک‌های ضد کشتی، مین‌های دریایی و قایق‌های موتوری کوچک را برای مسدود کردن خطوط کشتیرانی در تنگه هرمز مستقر خواهد کرد و موشک خلیج‌فارس در این سناریو کمک خواهد کرد.

این مقاله نتیجه گیری می کند که زرادخانه موشک های بالستیک و زیردریایی های مسلح ایران باعث نگرانی دشمنان این کشور است.

انتهای پیام/سال




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا