عمومی

همستر کامبت از اهداف تا پیامدها

این ربات نشان داد که رویای پولدار شدن و شتابزدگی در رسیدن به ثروت، آن هم بدون تلاش و سخت کوشی از ویژگی های بارز نسل جدید جامعه ماست و از قضا این ربات چنین ناهنجاری را در جامعه گسترش می دهد.

به گزارش ترندونی، پایگاه بصیرت در یادداشتی به قلم علی احمدی نوشت: آبان 1402 بود که رباتی در بستر پیام رسان تلگرام با نام «نات کوین» پدیدار شد. این ربات به کاربران اجازه می داد تا با کلیک کردن بر روی یک سکه، ارزی از جنس دیجیتال و با نام Notcoin جمع آوری کنند. شش ماه بعد در فروردین امسال، تلگرام، ربات و ارز مربوطه را در قالب بلاکچین عرضه کرد. این آغازی بود برای شروع نوع جدیدی از ارزهای دیجیتال که راه را برای معرفی یک ربات جدیدتری با نام «همستر کامبت» هموار کرد.

فارغ از کم و کیف این ربات، نکات بسیار مهمی در حاشیه آن وجود دارد که در این یادداشت کوتاه به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

1ـ پشت پرده این ربات: وجه مهم و اساسی در این موضوع، کسب انتفاع برای شرکت تامین کننده و پشتیبانی دهنده زیرساخت ربات، یعنی تلگرام است. یک بخش این است که تلگرام با اخذ تبلیغات از شرکت ها، کانال ها و موسسه های جهانی، اسامی آنها را در معرض دید و مشاهده عموم مردم قرار می دهد و از این طریق درآمد کسب می کند. بخش دیگر مربوط می شود به اینکه زیرساخت این ربات، یعنی تلگرام با جذب مخاطبان بیشتر نسبت به پیام رسانی های رقیب، گسترش می یابد و کاهش مخاطب خود را که در برخی کشورها به دلیل فیلترینگ رخ داد، جبران می کند. متولیان ربات یا نرم افزار مربوطه احیاناً می توانند با فروش اطلاعات کاربران نیز کسب درآمد داشته باشند. مسئله استفاده ابزاری در حوزه امنیتی و سایبری از این ربات بخش احتمالی این پروژه است که نمی شود نادیده گرفت.

2ـ واقعی یا دروغ بودن: نکته بسیار مهم در استفاده از این ربات گمان نادرستی است که القا می شود به همه کاربران (120 میلیون) سود هنگفتی اختصاص داده می شود. این در حالی است که بر فرض محقق شدن اهداف گفته شده، سود مورد نظر به اندازه ای نیست که بتواند همه کاربران را پوشش دهد و اگر هم باشد به اندازه بسیار زیادی ناچیز خواهد بود و صرفاً سرشبکه های اصلی را تامین خواهد کرد و عموم کاربران را شامل نمی شود.

3ـ اهداف: علاوه بر کسب درآمد، جذب مخاطب برای تلگرام، راز دیگر همستر کامبت احتمالاً در راه اندازی یک توکن (ارز دیجیتال جدید) است که برای افزودن به ارزش آن، باید تلاش ویژه ای در جهت عمومیت یافتن آن صورت بگیرد.

4ـ پیامدها: نکته مهم دیگر اینکه اگرچه همستر پروژه ای در ظاهر اقتصادی است، اما جنبه های متعددی از زندگی بشر مخصوصاً فرهنگ را متاثر می کند. این ربات نشان داد که رویای پولدار شدن و شتابزدگی در رسیدن به ثروت، آن هم بدون تلاش و سخت کوشی از ویژگی های بارز نسل جدید جامعه ماست و از قضا این ربات چنین ناهنجاری را در جامعه گسترش می دهد.

جامعه ای که کار و تلاش جزء فرهنگ ملی و دینی آن بوده و کار را یک ارزش می دانسته، به سمت راحت طلبی و کسب درآمد از طریق هیچ سوق می یابد. ضمن اینکه ارز مجازی، مخصوصاً از این جنس ربات ها، از آنجا که فاقد ارزش است و پشتوانه ای ندارد، اکل مال به باطل بوده و جایز نیستند و بدیهی است چنین درآمدهایی بر فرض وجود، پیامدهای منفی در جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا