عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چطور انتظار داریم یک گردشگر خارجی یک ماه قبل از مسابقات، پروازی را انتخاب کند، در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا مجری تور، سفر را بر اساس پرواز گمانه زنی تعریف می کند یا خیر؟

به گزارش ترندونی “پیام ما” وی درباره دلایل عدم جذب گردشگران جام جهانی توسط وزارت فرهنگ، میراث، صنایع دستی و گردشگری نوشت: از زمانی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد، نه تنها فعالان گردشگری، بلکه مسئولان نیز در این باره صحبت می کردند. . این که به گردشگری داخلی ایران فرصت بسیار خوبی داده شده است. انواع جلسات دولت برگزار شد و در حالی که فعالان گردشگری از بی نتیجه ماندن و بی برنامگی صحبت می کردند، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر بار اعلام کرد که همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رود. .

1400 مارس. وی به ترندونی گفت: علاوه بر کیش و قشم، برنامه‌ریزی برای ورود گردشگران به شهرهای مهم ایران نیز وجود دارد. یک ماه بعد در سال 1401 م وی در فروردین ماه گفت: سازمان مدیریت مناطق آزاد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال تهیه طرح های مناسب برای پذیرایی، اقامت و گردشگری از هواداران جام جهانی قطر است. این برنامه ها مستقل از جزایر کیش و کشم هستند اما برای سایر نقاط کشور برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو روز بعد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را از دیگر استان های مورد انتظار برای پذیرش خارجی عنوان کرد. گردشگران در کنار هرمزگان 18 ژوئن ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: هدف ما این است که ظرفیت های گردشگری جام جهانی قطر را به حداکثر برسانیم.

دو ماه بعد در 8 مرداد تاکید کرد: در جام جهانی قطر بر حمل و نقل دریایی تکیه خواهیم کرد.

یک هفته بعد در ششم شهریور ماه، ضرغامی دوباره به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای جام جهانی قطر است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هفتم با بیان اینکه تلاش می کنیم از این ظرفیت برای جام جهانی قطر استفاده کنیم، گفت: این مدل در بقیه سواحل جنوبی و شمالی اجرا می شود. گردشگری دریایی».

این اظهارات و امیدواری ها زمانی بیان شد که جمشید حمزه زاده، رئیس انجمن حرفه ای هتلداران ایران در 30 مهرماه امسال اعلام شد. در مصاحبه ای اعلام کرد: حتی یک بار هم برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر رزرو نداشتیم. “

جام جهانی قطر از 29 نوامبر آغاز می شود. کشوری که به دلیل وسعت و در نتیجه فرصت های محدود، به کشورهای همسایه این امکان را داده است که از بیش از دو میلیون توریستی که برای تماشای این مسابقه به قطر سفر می کنند، چند هزار گردشگر را جذب کنند. این کشورها می توانند با به نمایش گذاشتن جاذبه های خود صنعت گردشگری خود را ارتقا دهند. چرا ایران نتوانست حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند، هرچند کارشناسان بارها از برتری آن در زمینه اشیاء فرهنگی، تنوع قومیتی و… صحبت کردند.

برنامه ریزی نکردیم و نشد

یک منبع آگاه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به پیام ما می گوید: برای جذب گردشگر خارجی به ایران قرار بود روندی پیش بیاید که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان سعودی بسته های مشترک جام جهانی را با قطر تعریف کردند. وی تاکید می کند: متاسفانه رویکرد ما برای جذب توریسم خارجی برای این رویداد مانند تعطیلات آخر هفته بود. این بدان معناست که خانواده تصمیم می‌گیرند وسایل پیک نیک خود را جمع کنند و به یک سفر جاده‌ای نزدیک محل زندگی خود بروند. گردشگران خارجی از ماه ها قبل برای سفر خود برنامه ریزی می کنند و از آنجایی که ما آن هماهنگی و برنامه را نداشتیم، طبیعتا نمی توانستیم میزبان آنها در کشورمان باشیم.

این منبع که از نیاز به رایزنی و توافق در این زمینه آگاه است، می گوید: کشورهایی مانند عربستان، امارات و عمان ماه ها پیش هماهنگی و رایزنی کردند و فقط صحبت از این است که میزبان گردشگران باشیم. جام جهانی و حتی این توانایی بحث ما این بود که تمرینات تیمی در کشورمان انجام شود. در نتیجه نه تنها تیم های شرکت کننده را نمی پذیریم، بلکه در جذب توریست نیز کوتاهی کرده ایم.

ما نمی توانستیم با حدس زدن سفر را تعریف کنیم

سهند عقدایی که در حوزه گردشگری نیز فعال است در پیام ما گفت: برنامه ریزی در این حوزه را از یک سال پیش آغاز کردیم و تا ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان جامعه تورگردانان طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. موسسات در جلسات مختلف از جمله جلسات اتاق بازرگانی ارائه کردیم یا با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دیدار کردیم.

وی می افزاید: پیشنهاد ما این بود که پروازهای روزانه از هم اکنون یعنی شش ماه قبل از مسابقه اعلام شود. این پروازها باید بین قطر و تعدادی از نقاطی که مقاصد گردشگری هستند از جمله شهرهای شیراز، اصفهان، کیش، قشم و … انجام شود.

به گفته اقدایی، بین هر بازی در مرحله مقدماتی چهار روز فاصله وجود دارد و این فاصله ها در دور یک هشتم و چهارم افزایش می یابد. وی می گوید: ما حتی برنامه های سه روزه را نیز در پیشنهادات خود تعریف کرده ایم، بنابراین سفرهای دو شبه و سه روزه را در نظر گرفته ایم تا هر گردشگری که این پکیج را انتخاب می کند بتواند در طول سفر خود از مکان های دیدنی زیادی بازدید کند.

این فعال گردشگری ادامه می دهد: ما در برنامه خود اعلام کردیم که پروازهای چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و ممکن است برخی از مسافران پروازهای مستقیم نیز ایرانیانی باشند که برای تماشای این مسابقه به قطر می روند. ما در آن زمان تاکید کردیم که تکلیف این پروازها باید شش ماه قبل از شروع بازی های جام جهانی مشخص شود و یک ماه قبل از بازی ها نباشد، زیرا آژانس ها هم باید بتوانند تورهای خود را تعطیل کنند.

وی با اشاره به اینکه پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، می گوید: یک گردشگر که یک ماه دیگر به قطر سفر می کند، از چند ماه پیش بلیط هواپیما خریداری کرده است. چگونه انتظار داریم یک گردشگر پروازی را انتخاب کند که یک ماه قبل از مسابقات هنوز مشخص نیست یا یک تورگردان سفری را بر اساس یک پرواز گمانه زنی تعریف کند.

اقدامی معتقد است زمانی که توانایی برنامه ریزی نداشته باشیم به وضعیتی که امروز می بینیم دچار می شویم، افزود: ضرب الاجل کار را خرداد ماه گذاشتیم و از آنجایی که تصمیمات خود را تا این تاریخ ارائه کردیم با وجود حضور زیاد. در جلسات، ما پاسخ مشخصی دریافت نکردیم. “ما از گردشگران خارجی دست نکشیدیم. در مورد جذب برای جام جهانی”.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا