عمومیکسب و کار ایرانی برتر

آموزش نقشه خوانی برق ساختمان

طریقه نقشه خوانی برق ساختمان

به یاد بیاورید که هر نقشه دارای نمادهایی با توضیحاتی است که با علائم ارائه می شوند. سیستم های الکتریکی مانند چراغ ها، سوئیچ ها، قطع کننده های مدار، تابلوهای توزیع و وسایل با استفاده از نمادهای مختلف توضیح داده می شوند.علائم حاوی اختصاراتی با نمادهای مورد استفاده برای لوازم خانگی، سوئیچ ها، پانل پنل ها و سایر وسایل هستند که در نمای پلان نشان داده شده اند. پلان های طبقات شامل یادداشت ها یا جزئیات هستند. بهترین کار این است که قبل از خواندن نقشه ها درک درستی از علائم داشته باشید.

نقشه های برق شامل بسیاری از وسایل، سوئیچ ها و پانل ها هستند. اختصارات یا نام های کوتاه به کار رفته در پلان در نقشه های برق تعریف شده است. پلان های الکتریکی شماتیک هستند و از علائم و اختصارات برای نشان دادن وسایل مختلف مانند تابلوهای توزیع، استارت، سیستم صوتی، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنند.

خطوط دیوار اغلب روشن تر از وسایل با خطوط تیره کشیده می شوند تا جزئیات سیستم به وضوح برجسته شود. در برخی موارد، لامپ ها ممکن است برای شناسایی آسان تر، سایه دار باشند. خط پیوسته نشان دهنده سیم کشی مورد نیاز برای تجهیزات است، در حالی که نوع پررنگ نشان دهنده نماد ثابت است.

چه کسی می تواند نقشه برق ساختمان را ترسیم کند؟

نمودارهای سیم کشی خانه در هنگام طراحی نیاز به توجه زیادی دارند زیرا کمی اشتباه می تواند منجر به حوادث مهمی شود. بنابراین لازم است برای این منظور با افراد حرفه ای مانند مهندسان طراح برق مشورت شود. کشوری که شما در آن زندگی می کنید از استانداردهای صنعتی خاصی برای طراحی نقشه سیم کشی خانه پیروی می کند. بنابراین باید شما هنگام برنامه ریزی با مهندسان طراح برق مشورت کنید.

5 نکته پیش از طراحی نقشه سیم کشی ساختمان

قبل از طراحی یک نقشه سیم کشی ساختمان، باید هر بیت و حتی کوچکترین چیزهایی را که باعث صرف زمان، پول، ابزار و غیره می شوند را محاسبه کنید. قبل از شروع باید همه چیز را اندازه بگیرید. در اینجا ما به شما پنج مورد ضروری را می گوییم که باید قبل از سیم کشی ساختمان خود در نظر بگیرید.

  1. زمان کل پروژه

قبل از شروع سیم کشی ساختمان خود باید زمان را تخمین بزنید. ضروری است زیرا شما می دانید که پروژه برق شما چه زمانی به پایان می رسد. یا با مهندسان برق مشورت کنید یا با دست خود این کار را انجام دهید، باید محدوده زمانی پروژه را داشته باشید. همچنین احتمال هر گونه اشتباه و اصلاح آن را بدست آورید.

  1. برآورد هزینه برای پروژه

قبل از شروع سیم کشی خانه، هزینه را تخمین بزنید. محاسبه کنید که به چه تعداد قطعه  و لوازم الکتریکی نیاز دارید و چه تعداد ابزار برای قرار دادن آن قطعات الکتریکی باید خریداری کنید. اگر این کار را با دستان خود انجام می دهید، تخمین روش های ایمنی را دریافت کنید. همچنین، کل هزینه ساعتی را که در صورت مشورت با مهندسان پرداخت می کنید، دریافت کنید.

  1. تعیین محل پریزها و درک سیستم سیم کشی

لازم است بدانید که پریزهای برق را در کجا قرار می دهید. معمولاً آنها را در جاهایی قرار می دهند که از آنجا به راحتی می توان تجهیزات الکتریکی را وصل کرد. الگوها و ایده ها را از اینترنت دریافت کنید و آن ها را در طرح سیم کشی خود ادغام کنید.

 

  1. ابزار رسم نقشه سیم کشی ساختمان

شما باید ابزار رسم نمودار سیم کشی خانه را بدانید. اگر این کار را با دستان خود انجام می دهید، باید یک مداد و یک تکه کاغذ طراحی تهیه کنید. بهترین و کارآمدترین کار این است که برنامه ریزی را با نرم افزارهای موجود در اینترنت انجام دهید. هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی می کند. می توانید EdrawMax را برای نمودارهای سیم کشی خود استفاده کنید.

  1. مطالعه و اجتناب از اشتباهات سیم کشی برق ساختمان

شما باید از مزایا و معایب سیم کشی ساختمان توسط خودتان آگاهی خوبی داشته باشید. شما باید تجربیات مردم را مطالعه کنید. الگوهای نمودار سیم کشی عالی را از اینترنت دریافت کنید. تمام ابزار ایمنی را تهیه کنید و تمام اقدامات را برای جلوگیری از آسیب ناشی از کار الکتریکی انجام دهید.

مقررات ملی ساختمان (مبحث ۱۳):

– نقشه‌های نشان دهنده محل فیزیکی لوازم، وسایل و دستگاه‌ها باید در زمینه نقشه معماری به نام پلان تجهیزات پیاده شود. مقیاس نقشه‌ها نباید کمتر از یک صدم باشد.

۳- نمودارها، جزییات، توضیحات، رایزر و جداول، که احتیاج به پلان معماری ندارند، باید بر روی نقشه‌های مجزا و یا در صورت وجود حواشی خالی، در کنار پلان‌ها ترسیم شوند.—-نقشه کشی برق ساختمان

۴ در ساختمان‌هایی که آپارتمان‌های مشابه در طبقات دارند می‌توان به تهیه نقشه برق یک طبقه اکتفا کرد و لزومی به طرح نقشه‌های مختلف برای طبقات دیگر نیست.

۲- نقشه‌ها و نمودارها باید خوانا و واضح باشند و به نحوی تهیه شده باشند که بین خطوط و اجزای برقی و زمینه نقشه معماری هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد.

 علایم

در نقشه‌ها هر وسیله یا عنصر برقی با یک نشانه یا علامت اختصاری نشان داده می‌شود. برای این که در خواندن نقشه‌ها تفسیرها و تعبیرهای متفاوتی نسبت به یک وسیله برقی وجود نداشته باشد، باید کلیه علایم از یک استاندارد پیروی کنند تا به این ترتیب زبانی مشترک در بین ترسیم کنندگان و کسانی که نقشه‌ها را می‌خوانند وجود داشته باشد

به این منظور در رشته برق استانداردی توسط کمیته بین المللی الکتروتکنیک تهیه شده است که همه علایم ترسیمی باید با آن استاندارد مطابقت داشته باشد. برای ترسیم مدارات در نقشه‌ها از شمای فنی (تک خطی) استفاده کنند

مقررات ملی ساختمان

۱-برای نمایش اجزای نقشه‌های برق باید از علایم ترسیمی استاندارد مطابق (IEC) استفاده شود و اندازه علایم باید متناسب با مقیاس نقشه‌های زمینه (پلان) انتخاب شود.
۲- در کنار علایم باید قدرت مصرفی و سایر مشخصات مهم دستگاه ذکر شود این کار می‌تواند با استفاده از نوعی کد قبلاً در جدول علایم ذکر گردد. این کار در جدول ۱-۱۳ به روی چراغ لوستر یا چراغ دیواری حمام صورت گرفته است.—-نقشه کشی برق ساختمان

نقشه پلان‌ها

در طراحی نقشه‌های تأسیسات برقی باید به نقشه ای که به نام «پلان تجهیزات» می‌شناسیم توجه خاص داشته باشیم. چرا که در این پلان نحوه چیدمان (قرار گرفتن) وسایل برقی به خوبی مشخص است. این امر در برق رسانی به آنها بسیار مهم است. مثلاً در محلی که احتمالاً تخت خواب قرار دارد کلید مناسب و در محلی که تلویزیون قرار دارد پریز برق و پریز آنتن مناسب و… قرارگیرد.

بخش‌های مختلف یک پلان معماری (شامل آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و دستشویی) را، که چیدمان تجهیزات بر روی آن مشخص شده است، نشان می‌دهد. همان گونه که از شکل مشاهده می‌شود، محل قرارگیری کمد دیواری، روشویی، توالت، دوش حمام، تخت خواب، اجاق گاز، سینک ظرف شویی و ماشین لباس شویی، هم چنین شرایط محل‌ها از قبیل خشک یا نمناک بودن، نقش مهمی در محل قرارگیری تجهیزات الکتریکی دارد.

دوره برق ساختمان در دو سطح درجه 1 و 2 با سرفصل های که در ادامه صفحه امده است برگزار می شود که همه موارد مربوط به سیم کشی را کامل شامل می شوند. توصیه می شود دوستانی که دنبال یک شغل پردآمد هستند دوره آموزش برق ساختمان را حتما شرکت کنند و با دانستن موارد خیلی زیادی که در ساختمان کابرد دارد کسب درآمد کنند. یعنی با حضور در این دوره شما می توانید بعد از تمام شدن دوره در بازار کار آن پروژه های متعدد را بگیرید و کار واقعی را در محیط واقعی شروع کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا