سلامت و دانش

نشانه‌های گرمازدگی و چند توصیه

آفتاب نیوز:

مرجان بهزادی مقدم در مصاحبه با ترندونی اظهار داشت: سكته گرما یك شرایط است كه ناشی از ناتوانی بدن در اتلاف گرما و افزایش دمای داخلی بدن به حدود 40 درجه سانتیگراد است. کلاسیک ها و فعالیت هایی وجود دارد که در فرم کلاسیک بیشتر برای افراد مسن ، بیماران قلبی و عروقی ، معلولان ، چاق و غیره رایج است.

چه کسی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارد؟

وی ادامه داد: “افراد مسن بیشتر مستعد کم آبی هستند ، به خصوص به دلیل توانایی تمرکز کلیه ها ، مصرف داروهای مختلف ، تب ، اسهال ، استفراغ و کاهش توانایی محافظت از خود. وقتی گرما ایجاد می شود ، عطش نمی تواند نیاز واقعی را منعکس کند.” آنها در آب هستند.

وی گفت: “سکته مغزی ناشی از فعالیت شدید در آب و هوای گرم است.” “به دلیل کمبود بدن زیاد بدن ، سکته مغزی می تواند صدمات قابل توجهی به کلیه ها ، کبد و اندام های قلب وارد کند. در صورت عدم درمان ، ممکن است منجر به اغما شود.” او می رود و تهدید می کند که او را خواهد کشت.

علائم اولیه کم آبی به دلیل گرمای بیش از حد

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: علائم اولیه کم آبی در اثر گرمای بیش از حد سردرد ، خستگی ، حواس پرتی و گیجی ، بثورات پوستی در پیشانی ، ادرار ضخیم ، کاهش ادرار ، شکم ، خشکی دهان و مخاط بینی ، تغییر فشار خون و افزایش ضربان قلب است. همچنین حذف آب از بدن برخی از نمکهای اساسی را از بین می برد و این باعث تشدید اثرات بیش از حد گرم شدن می شود.

راه هایی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: خوشبختانه حدود دو سوم بدن ما از آب تشکیل شده است که به محض اینکه دمای داخلی بنا به دلایلی بالا می رود ، بدن از آب خارج می شود. عرق کردن به حفظ دمای داخلی بدن در حدود 37 درجه سانتیگراد کمک می کند. در ماه های گرم سال به ویژه در مناطق جنوبی کشور که گرما به راحتی از 50 درجه سانتیگراد فراتر می رود و رطوبت زیاد مانع از تبخیر عرق روی پوست می شود و بدن قادر به خنک کردن محیط داخلی نیست ، خونسردی شایع تر است.

وی گفت: اولین توصیه متخصصان تغذیه حفظ تعادل آب در بدن است و ساده ترین راه نوشیدن آب کافی است. خوشبختانه ، نتیجه نیاز بدن به آب ، احساس تشنگی است ، که از طریق مرکز کنترل تشنگی بدن – هیپوتالاموس – اعلام می شود. اما گاهی اوقات احساس تشنگی به موقع اعلام نمی شود. كودكان ، ورزشكاران سختكوش ، افراد مسن و بيمار مجبور نيستند منتظر اعلام عطش باشند و حداقل بايد هشت ليوان آب توصيه شود. البته باید بیش از هشت لیوان آب در مناطق گرمسیری به دست آید. توصیه دوم ، خوردن غذاهای شور نیست. زیرا نمک آب بیشتری را از بدن خارج کرده و بدن را کم آب می کند. توصیه سوم کاهش مصرف شیرینی و شکر است. از آنجا که بدن برای متابولیسم گلوکز به آب احتیاج دارد ، به طور کلی استفاده از موادی که نیاز بدن به آب را افزایش می دهد ، توصیه نمی شود. نوشیدن شربت شیرین ، نوشابه و نوشیدنی های ورزشی به خصوص هنگام گرم توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه همچنین چندین ماده غذایی را بیان کرد و گفت: مواد کافئین دار مانند چای و قهوه مدر هستند و آب اضافی بدن مستعد گرما است. الکل ننوشید. آب میوه های طبیعی ، میوه های آبدار مانند هندوانه ، سبزیجات مانند سالاد ، خیار و لبنیات نقش مهمی در جلوگیری از گرمای بیش از حد دارند. ورزشکاران همچنین باید بدانند که باید به طور مداوم در گرما تمرین کرده و دمای طبیعی بدن را با نوشیدن مداوم آب حفظ کنند.

دکمه بازگشت به بالا