عمومی

موضوع انتقال آب در بیانیه‌ی روز چهارمحال و بختیاری

امسال به دلیل شرایط کرونا ، همایش ها و گردهمایی هایی به مناسبت روز چهارمحال و باختری برگزار نمی شود ، اما مشارکت قوی در فضای مجازی و رسانه ها پیش بینی شده است. هدف ارائه تصویری متفاوت از تأثیر پروژه های مدیریت آب بر رودخانه ها ، تالاب ها ، خورها ، کوه ها و جوامع آسیب دیده از سدها و پروژه های انتقال آب در یک محیط غیر حزبی است. امروز ، از جمله وزیر نیرو و سایر رهبران بخش آب کشور ، هیچ کس از وضعیت منابع این ماده حیاتی خوشحال نیست. جای تردید است که چرا با بیش از چهار دهه توانمندی ، نیرویی متشکل از چند هزار متخصص و متخصص و صرف ده ها میلیارد دلار سرمایه ، به بدترین وضعیت آب تاریخ خود دست یافته ایم؟!

بیانیه امسال در روز چهارمحال و بهتیاری که به امضای دهها سازمان و م institutionsسسه رسیده است ، تعدادی از خواسته ها و رویکردهای مربوط به مسئله مدیریت ضعیف منابع آب کشور را بیان می کند. متن بیانیه به شرح زیر است:

اگرچه شعار روز جهانی آب (22 مارس / 2 آوریل) “ارزیابی آب” است و متون مرتبط تأکید می کنند که ارزش آب بسیار بالاتر از قیمت آن است ، اما در ایران همچنان ارزش آب بیولوژیکی گران است روند ساخت سد و انتقال آب بین حوضه ها. بنابراین ، پروژه های بزرگ انتقال آب مانند خرسان ، سبزکوه ، بهشت ​​آباد ، کوهرنگ 3 ، ونک-رفسنجان و گلاب در رودخانه کارون ، البرز – تهران در رودخانه کرج ، جیرفت – کرمان در رودخانه هلیل. پروژه های احداث سد مانند لیرو ، بختیاری ، زاب و ده ها پروژه دیگر در حال انجام است. علاوه بر این ، وزارت نیرو قصد دارد یک پروژه شگفت انگیز برای انتقال آب از دریای خزر به سمنان و پروژه های بسیار گران قیمت و پر مصرف برای انتقال آب از دریاهای جنوبی به تمام نقاط کشور اجرا کند. این رویه نشان می دهد که ارزش رودخانه ها و سایر مناطق آبی جایی در بین مدیران بخش آب کشور ندارد و تفکر ساختارهای حاکم بر وزارت نیرو همچنان این ارزش ها را زیر پا می گذارد.

ما فعالان محیط زیست کشور به مناسبت روز چهارمحال و بختیاری با مردم طبیعت دوست این استان همکاری کرده و در کنار جریانات جهانی محافظت از رودخانه ها از سرزندگی رودخانه تاج ، بزرگترین وطن دفاع کرده ایم . و محیط زیست ، آب بخواهید “ما ادامه می دهیم.

ما امضا کننده این بیانیه هستیم:

ما معتقدیم که سدها و انتقال آب بین حوضه ها یکی از بزرگترین تهدیدها برای زندگی رودخانه ها و ساکنان آنها است و ما وظیفه خود می دانیم که برای حفاظت از رودخانه ها و حفاظت از محیط زیست و حقوق طبیعی مردم اطراف آنها تلاش کنیم. ، دریاچه ها و خورها.

· ما معتقدیم که قطع برنامه های انتقال آب پیامدهای خطرناک اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی و همچنین مهاجرت ناخواسته در داخل و حتی خارج از کشور دارد.

· ما از دادگستری محترم می خواهیم برای جرم انگاری آسیب های زیست محیطی ، به طور جدی به مشکل فساد در پروژه های انتقال آب و سد سازی رسیدگی کنند و اقدامات لازم را برای پیگرد قانونی عاملان این حوزه و تسریع در دادرسی های زیست محیطی انجام دهند.

· لطفاً مکانیزم لازم را برای راه اندازی دادگاه های ویژه محیط زیست و دادگاه قانون اساسی برای رسیدگی به نقض قوانین مادر کشور تنظیم کنید.

· ما در نظر گرفتن پیش نویس “قانون جامع آب” با توجه به سند صادر شده توسط مقام معظم رهبری در مورد جرم انگاری تخلفات زیست محیطی و لزوم شفافیت در تصمیم گیری و تصمیم گیری در مورد آب ، با در نظر گرفتن کامل این. تمرکز بر تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی و مشارکت در پروژه ها. جامعه مدنی م effectiveثر و همه ذینفعان را توسعه دهید.

· ما از مجلس شورای اسلامی می خواهیم که مطالعه پروژه های اخیراً ساخت سد و انتقال آب را تأیید و اجرا کند.

· ما خواستار لغو شورای عالی آب و تغییر مکانیسم این شورا برای تشکیل “پارلمان آب” برای تصمیمات و تصمیمات مشارکتی و دموکراتیک در مورد آب هستیم.

· ما خواستار حفاظت جدی از مراتع و جنگلهای کشور ، مدیریت سفره آبخوان و حوضه بدون ساختار ، استخراج معادن و سایر فعالیتهایی هستیم که صدمات جبران ناپذیری به پوشش گیاهی وارد می کند.

· ما معتقدیم که برای کاهش مصرف و سازگاری با شرایط جدید آب و هوایی ، انجام اصلاحات اساسی در روش های آبیاری ، توقف توسعه کمی زمین های کشاورزی و تغییر الگوی مصرف آب در همه بخش ها ضروری است.

* بازیگر محیط زیست

235237

دکمه بازگشت به بالا