استان ها

مردم گرمازدگی و پیشگیری از آن را جدی بگیرند

ترندونی/ گیلان رئیس اورژانس گیلان با تاکید بر اینکه در هنگام گرما باید سعی شود از منزل خارج نشود، گفت: تا حد امکان از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کرده و لباس نخی مناسب بپوشید.

دکتر پیمان اسدی در گفت وگو با ترندونی، درباره گرمازدگی اظهار کرد: شروع فصل گرما، افزایش دما و قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا خطر گرمازدگی را برای افراد افزایش می دهد.

وی به برخی از علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: علائمی مانند رنگ پریدگی، تعریق، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی و تشنگی شدید می تواند از علائم گرمازدگی باشد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مردم سعی کنند در زمان اوج گرما از منازل خارج نشوند، گفت: اوج آفتاب و گرما بین ساعت 11 تا 16 است. از قرار گرفتن در معرض تا حد امکان اجتناب کنید از نور مستقیم خورشید خودداری کنید و لباس های نخی مناسب بپوشید.

اسدی بر اقدامات پیشگیرانه در برابر گرمازدگی تاکید کرد و افزود: مردم باید پیشگیری از گرمازدگی را جدی بگیرند، بنابراین نوشیدن آب فراوان، مصرف غذاهای کم نمک و مصرف میوه و سبزیجات می تواند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

وی درباره افراد پرخطر گفت: ورزشکاران، کودکان، زنان باردار، سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند و مهم ترین نکته تاخیر در درمان گرمازدگی است که آسیب جدی به مغز، قلب، کلیه ها وارد می کند. و ماهیچه ها و در موارد شدیدتر ممکن است بمیرند

رئیس مرکز مددکاری گیلان با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله با فرد مبتلا به گرمازدگی خاطرنشان کرد: فرد را برای دراز کشیدن به مکانی خنک ببرید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. لباس مصدوم را درآورید، به بیمار آب ولرم بپاشید و از کولر یا فن استفاده کنید. اگر فرد هوشیار است به او آب یا نوشیدنی خنک بدهید. در موارد شدیدتر می توان مقدار کمی نمک به آب ساده اضافه کرد تا جذب آب در بافت افزایش یابد و به فرد مورد نظر داده شود.

اسدی گفت: در صورتی که فرد پس از انجام اقدامات فوق بهبود نیافته و یا سطح هوشیاری وی کاهش یافته است، بلافاصله با اورژانس 115 تماس گرفته و با حضور نیروهای اورژانس برای انتقال مصدوم به مرکز درمانی مربوطه درخواست کمک کنید. اقدامات پزشکی لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا