اقتصادی

قیمت گاز طبیعی در اروپا خلاف روند هفته‌های اخیر حرکت کرد

در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد رکود اقتصادی، قیمت‌ها در تقریباً در تمام بازارهای کالاها در هفته گذشته کاهش یافت، اما یک کالا از این روند حذف شد.

به گزارش ترندونی، قیمت نفت خام و سایر مواد اولیه در هفته گذشته کاهش یافت، ماده اولیه که این روند را دنبال نمی کند گاز طبیعی اروپا است. قیمت بنچمارک گاز در بازار اروپا در هلند هاب TTF در اوایل هفته گذشته به بالاترین سطح خود در حدود چهار ماه گذشته رسید. قیمت گاز طبیعی در اروپا از آغاز سال گذشته 700 درصد افزایش یافته است و تحلیلگران می گویند که اوج این کالا هنوز فرا نرسیده است.

حرکت قیمت گاز طبیعی در اروپا برخلاف روند هفته های اخیر است

پس از بحران انرژی که از پاییز گذشته آغاز شد، قیمت گاز افزایش یافت. سپس، در فوریه، حمله نظامی روسیه به اوکراین و تلاش های اروپا برای یافتن منابع جایگزین گاز روسیه، بحران را تشدید کرد. در همین حال، روسیه در اواسط ژوئن عرضه گاز به مشتریان اصلی اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا را کاهش داد. قیمت گاز اروپا سه هفته پس از آنکه روسیه عرضه گاز را قطع کرد و تاسیسات LNG Freeport ایالات متحده را مختل کرد، 60 درصد افزایش یافت.

معاملات آتی TTF سه شنبه گذشته هشت درصد افزایش یافت و به 179 دلار (175 یورو) در هر مگاوات ساعت رسید که بالاترین سطح از ماه مارس است. به گفته اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در بانک ساکسو، این قیمت پنج برابر بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 و 11 برابر بیشتر از میانگین بلندمدت است. قیمت گاز اروپا به 300 دلار در هر بشکه نفت خام رسید.

در همین حال، سایر کالاها، از جمله نفت خام، از اواسط ژوئن توسط فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی بزرگ جهانی که نرخ بهره را به بالاترین سطح خود در دهه های اخیر افزایش داده اند، ضربه خورده اند. برای مبارزه با تورم بی‌سابقه 40 سال اخیر انجام شد و قیمت‌ها کاهش یافت. این افزایش سریع نرخ بهره نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای سهام و کالا را در مورد رکود اقتصادی افزایش داده است.

عوامل مهم در کاهش عرضه گاز از روسیه به آلمان، 11 جولای. تعمیرات دو هفته ای آینده خط لوله نورد استریم 1 و نگرانی ها مبنی بر اینکه روسیه ممکن است پس از اتمام تعمیرات، جریان گاز را از مسیر بازگرداند. نگرانی در مورد رکود اقتصادی در آلمان و منطقه یورو و همه اقتصادهای اتحادیه اروپا در آینده نزدیک.

وضعیت فعلی گاز طبیعی مشابه دهه 1970 برای نفت است

تغییرات مداوم در بازارهای انرژی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان می دهد که گاز در سال های اخیر به یک کالای جهانی تبدیل شده است و تقاضای شدید برای LNG در اروپا قیمت ها را در منطقه و آسیا افزایش داده است. توانایی صادرات آمریکا برای جایگزینی بخشی از عرضه روسیه نیز قیمت معیار گاز طبیعی آمریکا در هاب هنری را در مقایسه با سال گذشته دو برابر کرد. قیمت گاز ایالات متحده حدود 40 درصد کاهش یافت زیرا کارخانه فری پورت LNG برای عرضه گاز بیشتر به بازار داخلی مختل شد.

کوین باک، مدیر عامل شرکت کلیرویو انرژی پارتنرز، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، هفته گذشته به بلومبرگ گفت: گاز طبیعی مانند دهه 1970 برای نفت خام است. در حال حاضر جهان به گاز همانطور که قبلاً به نفت فکر می کرد می اندیشد و نقش اساسی گاز در اقتصاد مدرن و نیاز به تامین و تنوع منابع انرژی بیشتر آشکار شده است.

گاز طبیعی قبلا در بازارهای منطقه معامله می شد. اما اکنون که به نظر می رسد جهانی شدن در بیشتر بخش های اقتصاد جهان کاهش یافته است، تجارت گاز مسیر خود را معکوس کرده و به سرعت در حال جهانی شدن است.

نیاز به تنوع بخشیدن به واردات و اهمیت گاز به عنوان یک کالای جهانی و نه منطقه ای، هرگز بیشتر از این نبوده است زیرا اروپا قصد دارد خود را از وابستگی به گاز روسیه رها کند و هرگز برای تامین انرژی به مسکو وابسته نیست. اتحادیه اروپا هنوز راه درازی برای رسیدن به این هدف دارد. آلمان هشدار داده است که کمبود گاز می تواند منجر به فروپاشی لمان مانند شود زیرا نیروگاه اقتصادی اروپا با چشم انداز کمبود بی سابقه برق برای مشاغل و مصرف کنندگان مواجه است.

نه اینکه اروپا تلاش نمی کند. پروژه های ساخت پایانه های واردات LNG از یونان به آلمان و فنلاند فعال شده است، اما مدتی طول می کشد تا اروپا خود را از وابستگی به گاز روسیه رها کند. اروپا سال 2027 را هدف گذاری کرده است. واردات گاز روسیه به صفر برسد

بازگشت سرمایه LNG

رهبران گروه 7 کشورهای صنعتی در اجلاس آلمان در پایان ژوئن بر اهمیت LNG تاکید کردند. این کشورها با تاکید بر حمایت خود از اهداف تغییر اقلیم پاریس، دریافته اند که سرمایه گذاری در این بخش در پاسخ به بحران کنونی ضروری است. در چنین شرایط استثنایی، سرمایه گذاری حمایت شده در بخش گاز ممکن است به عنوان یک واکنش موقت مناسب باشد.

در همین حال، خریداران گاز به قراردادهای بلندمدت بازگشته اند تا گاز غیرروسی را تضمین کنند و در برابر افزایش نوسان قیمت های لحظه ای محافظت کنند.

دانیل تولمن، تحلیلگر Wood Mackenzie در ماه مه گفت که بسیاری از خریداران بلندمدت LNG یا گاز را نقد می خرند یا قراردادهای LNG را با فروشندگان روسی تمدید یا امضا می کنند. قیمت های نقدی آنقدر بالا و نوسان است که بسیاری از خریداران به سمت قراردادهای بلندمدت کشیده می شوند.

قطر همچنین به طور قابل توجهی ظرفیت صادرات LNG خود را در بزرگترین پروژه LNG جهان تا به امروز، که یک سال پیش، قبل از جنگ در اوکراین اعلام کرد، افزایش می دهد. در هفته های اخیر، شرکت دولتی قطر انرژی غول های بین المللی مانند اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس، انی، توتال انرژی و شل را به عنوان شرکای پروژه توسعه شمال فیلد شرق انتخاب کرده است.

به گفته اویل پرایس، تا زمانی که ظرفیت جدید ایالات متحده و قطر در اواسط این دهه آنلاین شود، بازار گاز همچنان فشرده باقی خواهد ماند، زیرا کریدورهای تجارت انرژی همچنان در حال تغییر هستند. افزایش اخیر قیمت گاز اروپا در پی کاهش عرضه روسیه هنوز به پایان نرسیده است زیرا اتحادیه اروپا همچنان به دنبال منبع دیگری برای گاز برای جلوگیری از سهمیه بندی انرژی و رکود است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا