استان ها

فقط ۱۰ درصد کرج برای نابینایان دسترس‌پذیر است

ترندونی/ البرز مدیرعامل جمعیت نابینایان البرزخواه در سال 1401 بودجه ای را برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش بینی کرد و گفت:

حمید امیدواریا در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: جمعیت نابینایان استان البرز حدود 22 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بیش از 900 عضو نابینا و کم بینا در استان دارد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 3000 نابینا در استان وجود دارد که تنها یک سوم آنها را نابینایان تشکیل می دهند. اگر دولت تصمیم بگیرد که برخی از خدمات را به نابینایان برون سپاری کند، به دلیل صلاحیت ها، توانمندی ها و قابلیت هایش به راحتی آن را ارائه خواهیم کرد.

وی به برخی از خدمات ارائه شده به نابینایان در جامعه نابینایان اشاره کرد و گفت: سعی داریم به غیر از زندگی بخشی از نابینایان را مورد توجه قرار دهیم. مبحث آموزش نابینایان در تمامی زمینه ها اعم از کامپیوتر، گوشی لمسی، آموزش استقلال نابینایان مانند آموزش جهت یابی، آموزش استیک و ناوبری و آموزش خط بریل تدریس می شود.

وی با ابراز امیدواری از آموزش سوادآموزی برای نابینایان گفت: بسیاری از اعضای ما دانش آموز هستند، هرچند افراد مسن و بی سواد داریم.

وی یکی دیگر از تلاش های جامعه نابینایان را در دسترس قرار دادن شهر برای نابینایان عنوان کرد و گفت: شاید 10 درصد از سطح شهر برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد. آیا باید دسترسی برابر برای نابینایان به امکانات شهری فراهم شود. از این پس تقاضا دارم پست معلولان در ایستگاه متروی در حال ساخت کاراژ گنجانده شود.

وی ادامه داد: برای تسهیل تردد نابینایان در سطح شهر با مسئولان در حال نشست هستیم چرا که بر این اصل استوار است که نابینایان می توانند امکاناتی مشابه سایر افراد جامعه داشته باشند.

امیدواری نیا با تاکید بر اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: افراد دارای معلولیت در سراسر دنیا دارای حقوق قانونی هستند. ما همچنین خواستار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 96 هستیم و از این دولت می خواهیم که این قانون را اجرا کند.

وی بیان کرد: لطفا بودجه 1401 را برای این قانون در نظر بگیرید. به ویژه اجرای ماده 27 این قانون که مستمری ازکارافتادگی را حداقل دستمزد وزارت کار تعریف کرده است اما اکنون در عمل این مستمری 350 هزار تومان است و تفاوت زیادی دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا