فرهنگ و هنر

فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور روند کیفی و رو به رشدی را تجربه می‌کنند

مشاور وزیر و رئیس کارکنان هماهنگی مراکز فرهنگ و هنر مساجد کشور با اشاره به برخی از برنامه ها و دستاوردهای کارکنان هماهنگی فرهنگ و هنر مساجد کشور ، گفت: این فعالیت با روندی با کیفیت و رو به رشد در حال انجام است.

به گزارش ترندونی ، به نقل از روابط عمومی ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) ، مراسم رونمایی از پوستر روز جهانی مساجد شامگاه یکشنبه 17 اوت با حضور حجت الاسلام والمسلمین ، دکتر. مرتضی آقاطرانی ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای این کمیسیون. هم حجت الاسلام و هم مسلمانان ، دکتر. حبیب رضا ارزانی ، رئیس واحد هماهنگی مراکز فرهنگی و هنری در مساجد کشور.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر. ارزانی با ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ، گفت: “این گروه قبلاً به عنوان دفتر مرکزی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1992 عمل کرده است.” وی قطعنامه ای را برای برگزاری کلاس ها در مساجد برای مقابله با تجاوز غربی آغاز کرد که همچنین مقرراتی برای این قطعنامه شامل سیاست گذاری درباره فعالیت مراکز و مؤسسات در مساجد در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی مراکز فرهنگ و هنر مساجد کشور ادامه داد: در ابتدا فرآیند تأسیس مراکز فرهنگی و هنری مساجد چند صد مرکز بود اما به تدریج و با تصویب قانون ششم توسعه ، موضوع هر مسجد مطرح شد. فعالیت ها ، امروز آمار کشور در مورد مراکز فرهنگی و هنری مساجد ، بر اساس آنچه در سیستم کودکان مسجدی ثبت شده است ، 25،542 مرکز ثبت شده در سیستم کودکان مساجد است. همچنین در سطح مراکز مساجد 10 هزار و 1136 کتابخانه وجود دارد که در حال حاضر خانواده مراکز مساجد به 2 میلیون و 346 هزار و 742 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی ها و فعالیت های کلیه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سیستم کودک مسجد ثبت شده است ، اضافه کرد: این اطلاعات شامل استان ، شهر ، روستا ، گروه سنی ، زمینه فعالیت ، جنسیت است.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تصویب اساسنامه مراکز فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار داشت: ما اساسنامه نداریم و مدت زیادی طول کشید تا این اساسنامه تدوین شود و سرانجام در سال 1397. ما شاهد تأیید وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم.

رئیس ستاد هماهنگی مراکز فرهنگ و هنر مساجد کشور اظهار داشت: سند تحول نیز از دیگر دستاوردهای ما بود که با همکاری جمعی از اندیشمندان دانش آموزان دکتری سیاست گذاری فرهنگی ، ائمه مساجد ، رئیس سابق کارکنان هماهنگی فرهنگ و هنر مساجد کشور شکل گرفت. این سند کار می کند و شامل هفت بسته است ، از طرف دیگر 133 اقدام را پیش بینی می کنیم ، در حالی که سند مذکور براساس گفته های ائمه اطهار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی عالی ، دفتر مرکزی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است ، افزود: جلسه این شورا برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر. ارزانی ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما این بود که تمام فضاهایمان را الکترونیکی کنیم ، جایی که ما بطور شبانه روزی کار می کردیم ، و اکنون با اجرای این اقدامات ، همه مراکز در مساجد کودکان ثبت شده اند. راه‌اندازی اکوسیستم فهما نیز اقدامی دیگر بود که علی رغم دشواریهای انجام این کار ، فعالیت مراکز فرهنگی و هنری مساجد کشور را در این اکوسیستم ضبط کرد.

رئیس اداره هماهنگی مراکز فرهنگی و هنری مساجد کشور همچنین با اشاره به انتخاب پایتخت فهما ، اظهار داشت: همه ساله استان را طبق طبیعت مراکز آن به عنوان پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران اسلامی انتخاب می کنیم. الله سعیدی تا سال 1400 به عنوان پایتخت انتخاب شد. پایان و دلیل آن انتخاب این بود که استان قمو با تمام فعالیتهای رویداد ملی فهما و هشت شاخصی که در آن رویداد تعریف کردیم مشخص شد.

وی در بخش دیگری از بحث خود اظهار داشت: “از طرف دیگر علاوه بر فعالیت های انجام شده در کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ، سه قطب هنر ، فرهنگ و نوآوری طراحی شده است. پس از هر شبستان ، ایوان های مختلفی طراحی شده است. ما این مدل را ایجاد کردیم.” ما از طریق تحقیقات گسترده و دلسوزی برای مجموعه در داخل و خارج از دفتر و ارتباط و همکاری با مجموعه هایی از جمله دانشگاه باقر العلوم و امام صادق (ع) نتیجه گرفته ایم.

وی همچنین به سخنان مدیرعامل در سفر خود به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: “توصیه می کنم مراکز فرهنگی و هنری مساجد را فراموش نکنید. وی با همکاری بسیج تأکید کرد: “البته با همکاری بسیج”. در همین راستا ، سال گذشته تفاهم نامه همکاری بین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و کارکنان هماهنگی بسیج امضا شد.

وی همچنین از فعالیت های خبرگزاری خبری شبستان به عنوان رسانه رسمی برای هماهنگی مراکز فرهنگی و هنری مساجد در کشور یاد کرد و افزود: این خبرگزاری تنها رسانه ای در کشور است که در مساجد تخصص دارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه به ایجاد مهد کودک های مساجد اشاره کرد و افزود: در همین راستا یک ماه و نیم پیش تفاهم نامه منتشر شد و مهدکودک های فهما ممکن است در مساجد کشور واقع شود.

در پایان از پوستری برای روز جهانی مساجد رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا