اقتصادی

فریاد تغییر شغل! – ترندونی

در حالی که وعده های مسئولان همزمان با افزایش قیمت کاغذ در حال افزایش است ، با ادامه این وضعیت ، برای بسیاری از ناشران ، به نظر می رسد چاره ای جز بستن نیست. كتابهای كاغذی قیمت نفسگیرانه ای را كه ایران از سایر كشورها دریافت می كند ، دریافت نمی كنند.

به گزارش ترندونی ، در اوایل فوریه سال گذشته گزارش هایی مبنی بر کاهش واردات کاغذ وجود داشت. آمار تجارت 1999 دسامبر در پایان ، این نشان داد که 153.4 هزار. تن کاغذ چاپ و نوشتن به ارزش 142.6 میلیون. USD ، اما در همان دوره در سال 1998. برای دوره 253.4 هزار. میلیون ، که 40 درصد کاهش واردات کاغذ چاپ در سال 1999 را نشان می دهد.

در آن زمان ، عباس قبادی ، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار ، در جلسه ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت کاغذ در هفته های گذشته خبر داد و گفت: “واردات این محصول” واردات مواد اولیه تولید کاغذ را تسهیل می کند و خود محصول نهایی. “

اما این وعده ها مانع از افت قیمت کاغذ در بازار نشد؛ در پایان تعطیلات نوروز و ناشران نتوانستند بیش از درآمد دولت کاغذ تولید کنند ، قیمت این محصول در بازار آزاد حدود 700 هزار بود. سال گذشته به طور دیجیتالی حدوداً سه بار همزمان!

اما در زمانی که از یک سو ارز کاغذی یارانه ای وجود ندارد ، از طرف دیگر برخی انتقاد از دریافت کاغذ با نرخ دولتی بیش از حد معمول توسط برخی ناشران دارند و در مورد انحصار زمزمه می کنند. سقوط می کند (البته در اختصاص قیمت دولتی به گروهی از ناشران) ، وعده ها همچنان ادامه دارد.

در آخرین روزهای آوریل امسال ، وقتی اولین محموله رول کاغذی (722 رول) از روسیه به بندر خزر رسید ، همایون امیرزاده ، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی ، گفت “موضوع تخصیص سهمیه را جدی گرفته بود”. وی گفت: “علاوه بر رایزنی های مکرر که پیگیری می شود ، او وضعیت فعلی و نیاز مبرم کشور برای تعیین سهمیه ارز کاغذی ، خطرات احتمالی تخصیص و تهیه ارز کاغذی به مشاغل و شرکت های صنعت نشر را توضیح داد. گفت: بین ژوئن و مارس 2016 حمل شده است ، برآورد ارز مورد نیاز برای سالهای 1399 و 1400 حداقل 80 میلیون دلار است.

محسن جوادی ، معاون وزیر فرهنگ در وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی ، در توضیح تلاش های این وزارتخانه برای رفع کمبود و هزینه کاغذ و مکاتبات ، تغییرات در سکوت وزیران و از سوی دیگر ، تعیین رهبران مربوطه. وی گفت: من فکر می کنم ستاد اقتصادی دولت باید در اسرع وقت کمک کند ، نه بازار کاغذ که در مقایسه با کالاهای مشابه با استفاده از ارز دولت در معرض تحریم است. “آنها این کار را انجام دادند ، کاملاً پایدار بود و تا حد ممکن نیازهای نشر و مطبوعات را برآورده می کرد تا اختلالی ایجاد نشود.”

جوادی همچنین قول داد که نه تنها هدف آنها تهیه ارز برای کاغذ در سال جاری است ، بلکه با تشویق واردکنندگان برای استفاده از نیمی از ارز برای تأمین نیازهای چاپ و چاپ بر بازار تسلط خواهند یافت.

اما طبق اطلاعات مرکز اطلاعات ایران (جمعه ، 3 مه 1400) قیمت لوازم تحریر 70 * 100 Channing برای هر پاراگراف به 6،450،000 ریال و 60 * 90 برای هر پاراگراف لوازم التحریر Channing کاهش می یابد. روند کاهشی به 5 450 000 تست ، هر پاراگراف 100 * 70 مقاله اندونزیایی (گرمایش 80) با روند افزایش (هفته گذشته) به 7 800 000 تست ، هر بند 90 * 90 مقاله اندونزیایی با روند افزایش (هفته گذشته) به 6 800 000 ، هر 100 * 70 پاراگراف کاغذ اندونزی (گرم شده به 100) با روند افزایشی به 9،400،000 ریال و هر پاراگراف 90 * 60 پاراگرافی بنفش با روند افزایش تا 8،400 به 000 تکرار رسید

در حالی که این روزها وضعیت کاغذ به دوشی بر سر زندگی کتاب ها و ناشران تبدیل شده است ، ناشران از این وضعیت شکایت دارند که سایر موضوعات وارد زخم آنها شده است.

حسین محسنی ، مدیر انتشارات مارلیک وی در مصاحبه با ترندونی ، به دنبال وضعیت کاغذ در روزهای اخیر ، می گوید: “سال گذشته که قیمت کاغذ شروع شد ، تعاونی به ما کمک کرد و مشکل تا حد زیادی حل شد و ما متأسفانه توانستیم کار خود را ادامه دهیم. 1999 به بعد ما در پایان دوباره با مشکلات روبرو می شویم. “ما تبدیل شده ایم. ما و برخی از همکاران ما اکنون به جایی رسیده ایم که چاره ای جز بستن نداریم. این بدان معنی است که نمی توانیم اسامی جدید یا قبلی را اعلام کنیم. اما متأسفانه من هیچ اقدام دیگری ندیده ام یا وزیر صحبت کرده است به طور مستقیم در مورد متاسفانه ، حتی با دستورات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید ، مقامات کاری انجام نمی دهند: سال گذشته قیمت کاغذ در بازار آزاد حدود 200000 تا 250،000 تومان بود که حدوداً توسط تعاونی در اختیار ما قرار گرفت 140،000 جلد ، اما اکنون به 700،000 جلد رسیده است. کاغذ براق که بسیار گران شد ، خاطرات کتاب را در رنگ های دیگر تکمیل کرد.

وی می افزاید: اما این چهاردهمین روز تعطیلات عید بود و اکنون ما نیمه تعطیل هستیم و هیچ اطلاعی از اقدامات بعدی وجود ندارد. به این ترتیب برخی از دست اندرکاران نشر شغل خود را از دست می دهند.

محسنی درباره تأثیر چهارمین جشنواره تاج بر وضعیت نشر نیز اظهار داشت: این جشنواره تأثیر دارد اما از آنجا که امروزه بیشتر خریدها بصورت آنلاین انجام می شود ، ما همچنان مشتریان و مخاطبان خود را داریم. بسیاری از مخاطبان ما در حال حاضر کتاب می خواهند ، اما به دلیل هزینه بالای کاغذ نمی توانیم آنها را منتشر کنیم. به این ترتیب در طولانی مدت با شرایطی روبرو می شویم که دیگر نمی توان کتاب پیدا کرد و کتاب بخشی از خاطرات می شود.

مدیر عامل شرکت مارلیک می گوید: “مشکل ما فقط کاغذ نیست ، بلکه همچنین مواد اولیه ، چاپ و صحافی است.” ما قبلاً 20 کیلوگرم چسب باندینگ را به قیمت 250 هزار تومان می خریدیم ، اما اکنون این مبلغ تقریباً به سه میلیون تومان رسیده است ، چقدر می توانیم قیمت کتاب را افزایش دهیم؟!

وی در ادامه درباره ناامیدی ناشران از این وضعیت گفت: “این وضعیت بسیاری از ناشران را تحت تأثیر قرار داده است ، همه نگران هستند و بسیاری در حال تغییر شغل هستند. دستانمان بسته است و برمی گردیم.

حسین محسنی همچنین از وضعیت پرداخت وام به ناشران شکایت دارد و می گوید: ما هیچ حمایتی دریافت نمی کنیم. متأسفانه سوالی در مورد وام مطرح شد. به محض اینکه لازم است هر حرکتی انجام شود ، هر مدیرعامل می خواهد رأی دهد و … آنها سایت وام را ارائه می دهند ، اما وقتی نوبت به پرداخت می رسد ، مواردی وجود دارد که به هیچ وجه وجود ندارد و بنابراین کمکی نمی کنند. به ناشر کسانی که با تلاش فراوان موفق به دریافت این وام ها شده اند اکنون مجبور به پرداخت اقساط هستند زیرا این وام ها تسکین دهنده درد ناشر نیستند و بیشتر مربوط به تبلیغات است. به عنوان مثال ، چگونه ناشری می تواند سالانه یک میلیارد وام بازپرداخت کند؟

زنگ خطر کتابفروشی به زودی خاموش شد. اکنون زنگ های هشدار به صدا در می آیند. در حالی که کتابفروشی ها یکی پس از دیگری کرکره می غلتیدند و به کار دیگری روی می آوردند ، مدیران و مدیران برنامه های سه ماهه و نمایشگاه های کتاب را به میلیاردها اعلام کردند ، اما من دوست دارم که کرکره ناشران کوچک شود ، و در غیر این صورت ، دیگر هیچ نشر کتاب وجود نخواهد داشت. آیا این برنامه و نمایشگاه او نیست ؛ در حالی که ناشران بزرگ باقی خواهند ماند ، مسلما شرایط دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا