عمومی

فرزندخواندگی آسان می‌شود – ترندونی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور می گوید: تلاش برای تسریع در مراحل اداری فرزندخواندگی و تهیه شناسنامه برای فرزندان خوانده می شود.

به گزارش ترندونی همشهری وی نوشت: تکمیل مراحل ثبت نام فرزندخواندگی بهزیستی و رسیدن به خانواده های واجد شرایط اولین قدم برای این متقاضیان جدید است. مشاوره، مشاوره پزشکی، مراحل اداری و قانونی فرزندخواندگی حداقل شش ماه طول می کشد تا مدارک هویتی و شناسنامه عضو جدید خانواده دریافت شود. در حال حاضر 9000 کودک در مراکز بهزیستی و شبه خانواده ها زندگی می کنند که از این تعداد کمتر از 900 کودک واجد شرایط فرزندخواندگی هستند. یعنی کودکان بدسرپرست محسوب می شوند و حداقل یکی از والدین یا بستگان نزدیک این کودکان در قید حیات است و دارای وضعیتی است. از سوی دیگر، ثبت نام 30 هزار خانوار برای فرزندخواندگی در بهزیستی نشان می دهد که «زمان» یکی از معضلات بازدارنده روند فرزندخواندگی است. مشکلی که برخی از مدیران سازمان بهزیستی در مورد آن اظهار نظر کرده اند.

بهازیستی نام خانوادگی اکثر کودکانی است که در دوران نوزادی توسط خانواده هایشان رها شده اند و هیچ اثری از نام و مشخصات والدین کودک وجود ندارد. اگرچه گاهی اوقات این نام در یکی دو سال اول برای هدایت روند درمان و سایر نیازهای کودکان به کار می رود، اما با بزرگ شدن این کودکان از مهدکودک و آشنایی با مفاهیم و کلمات، جای خود را به خانواده خاصی می دهد. نام

لیلا ف. یکی از مددکاران بهزیستی می گوید: اسامی والدین تعدادی از کودکان رها شده در بیمارستان ها و مراکز دیگر مشخص است اما تعدادی از این کودکان فاقد شناسنامه رسمی برای شناسایی هستند که در این مورد اگر ماموران بهزیستی برایشان اسمی انتخاب می کنند.» «کوچولو که بزرگ می شود مثلاً به مهدکودک می رود، از این خانواده برای آنها استفاده نمی شود و بهزیستی به دنبال گرفتن شناسنامه کودک است.

تعداد قابل توجهی از کودکان یتیم هستند که حق فرزندخواندگی دارند و در این بین، یعنی قبل از اخذ شناسنامه، به خانواده جدیدی سپرده می شوند. داستانی که در آن مراحل تکمیل ثبت هویت کودک بر روی والدین جدید قرار می گیرد.

فرآیند پذیرش

از افرادی که مراحل ثبت نام فرزندخواندگی را انجام داده اند دعوت می شود تا با در نظر گرفتن شرایط موجود مراحل فرزندخواندگی را یک به یک طی کنند. محمد نصیری، معاون سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: «فرایند فرزندخواندگی تابع قانون است. اخبار مربوط به این نوزاد باید در روزنامه ها منتشر شود و از نوزاد تقدیر شود و مراحل قانونی هم در قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و هم در آیین نامه هیات وزیران مشخص شود.

کودکانی که دارای والدین، سرپرست یا سرپرست هستند در فرآیند فرزندخواندگی گنجانده نمی شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره ادامه روند فرزندخواندگی گفت: پس از این روند به سرعت مراحل فرزندخواندگی را طی خواهیم کرد. قوانین و قوانین تحویل فرزند به خانواده اعمال می شود. اگر فردی بخواهد فرزندی را به فرزندخواندگی بگیرد و برای این فرزند شناسنامه بگیرد باید یک سری مراحل قانونی را طی کند که ابتدایی ترین آنها ثبت نام در سامانه فرزندخواندگی و مراحل مختلف در حوزه ذهنی است. در امور مربوط به بهداشت، سلامت جسمانی خانواده و پزشکی قانونی. تایید شایستگی خانواده، سازماندهی آموزش های لازم، معرفی کودک، پذیرش فرزند از خانواده و مراجعه به مرجع قضایی و …. در کوتاه ترین زمان ممکن».

دشواری های نام «امین تدخ».

صدور شناسنامه برای کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست و همچنین کودکانی که به فرزندی پذیرفته شده اند، یکی از مهمترین دغدغه های کارگران برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به این کودکان است.

سعید بابایی مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور در جلسه هماهنگی صدور شناسنامه و مراحل فرزندخواندگی که با حضور مقامات قضایی برگزار شد، گفت: صدور شناسنامه مانع اجتماعی می شود. به طور مستقیم به آن آسیب برساند. کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را تحت تاثیر قرار می دهد. «همچنین موضوع فرزندخواندگی موضوع بسیار حساسی است، بنابراین تمام جوانب این موضوع به کمترین زمان ممکن نیاز دارد.

«معتمد موقت» یکی از تصمیمات سازمان بهزیستی برای دوره انتقال از ماه هایی است که مراحل قانونی و قضایی فرزندخواندگی در جریان است. دورانی که ضمن اینکه به خانواده ها و فرزندان فرصت آشنایی بیشتر و سازگاری می دهد، آنها را در بلاتکلیفی مضطرب قرار می دهد و البته گاهی موانع قانونی در زندگی روزمره ایجاد می کند.

سعید رودسری یکی از فرزندخواندگان که به تازگی فرزندی از بهزیستی به خانواده خود اضافه کرده است، می‌گوید: «رویه فرزندخواندگی در ایران در مراحلی بسیار منطقی و منصفانه به نظر می‌رسد. سخت گیری های گذشته کاهش یافته و غربالگری سلامت روان خانواده های متقاضی در این روند دیده می شود. با این حال، طولانی شدن این روش می تواند برای برخی از خانواده ها خطرناک باشد و آنها را پشیمان کند.»

او یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار را محدودیت در سفر یا دیگر برنامه‌های عادی زندگی در دوران امین می‌داند و می‌گوید: «سرعت سریع زندگی امروز بسیاری از افراد را از خطر چرخه طولانی‌مدت باز می‌دارد. . در ایران بهتر است این روند کاهش یابد. چگونه والدین می توانند مسئولیت قانونی فرزندی که هویت رسمی او در خانواده جدید هنوز مشخص نشده است را بپذیرند؟ از سوی دیگر، بهزیستی و مهدکودک چگونه می توانند فرزندی را به دست خانواده ای بسپارند که قانوناً در قبال آن مسئولیتی ندارند؟

واگذاری کودک از مهدکودک به خانواده های متقاضی یکی از بزرگترین وظایف سازمان مراقبت است. از سوی دیگر، به گفته معاون اجتماعی سازمان مراقبت، تنها 10 درصد از کودکان ساکن در شیرخوارگاه ها و شبه خانواده ها شرایط لازم برای فرزندخواندگی را دارند. این یعنی حدود 900 کودک. با وجود اینکه 17000 پرونده مدعی تکمیل شده در بهزیستی ثبت شده است. حفره ای که به نظر می رسد با حل مشکل «زمان» در روند قانونی پر شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا