برون مرزی

فرانسه: رفتار ترکیه از روی عمد بود

به گزارش یورونیوزوزیر امور خارجه فرانسه ، کلمنت بون ، با اشاره به رمان موسوم به Sofagit گفت: “رفتار ترکیه با اورسولا فون در لین” عمدی “بود و ترکیه مقامات اروپایی را” زندانی “کرد.

بون روز یکشنبه (22 آوریل) در یک برنامه چندرسانه ای ، با رد فرضیه خطای پروتکل در طرف اروپایی ، گفت: “این یک توهین به ترکیه بود.”

این مقام فرانسوی گفت: “آداب و رسوم باید باشد.” “مشکل در اروپا نیست ، بلکه در ترکیه است.” وی افزود: “ترکیه برخورد تهاجمی مشترکی با اروپا دارد و آن روز رفتار بدی داشت.”

وی تأكید كرد: “ترکیه مشكلی برای ما ایجاد كرده است و من فكر می كنم كه این امر عمدی بوده است.” “تبدیل گناهی که آنها مرتکب شده اند به اختلاف بین دو رهبر اروپایی اشتباه است.”

سه شنبه گذشته ، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در آئین و رئیس شورای اروپا چارلز میشل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کردند ، اما بر خلاف پروتکل معمول ، و علی رغم موقعیت خانم فون در این خط ، وی کرسی نداشت. در نظر گرفته نشده. اردوغان و میشل روی دو صندلی کنار هم نشسته بودند و فون لین مجبور شد کمی جلوتر از کاناپه مقابل ملاوت چاووشو و لو وزیر امور خارجه ترکیه روی کاناپه بنشیند.

رسانه ها این رویداد را “Sofagate” نامیدند زیرا مبل ها در انگلیسی “sofa” نامیده می شوند – كلمه ای مشتق شده از كلمه عربی “sofa” به معنی “سكو” یا دادگاه.

Sofagit ، به ویژه در بروکسل ، واکنش و بحث زیادی ایجاد کرده است. ترکیه در برابر اتهامات “رفتار تهاجمی” از خود دفاع کرده و نهادهای اتحادیه اروپا را به مشکل پروتکل متهم کرده است.

مسئولان دفتر چارلز میشل گفتند که آنها هنوز به اتاق جلسه دسترسی ندارند. با این حال ، شورای اروپا همچنین گفته است كه رئیس شورا در موارد پروتكل بین المللی بر كمسیون اولویت دارد.

بوهمان درباره رفتار ترکیه در جلسه جنجالی گفت: “این نوعی دام بود.” – طبیعتاً ، بین فردی که دام را گسترش می دهد و فردی که به دام افتاده است ، ترجیح می دهم یکی را که دام را گسترش می دهد مقصر بدانم.

وی تأكید كرد كه “بی احترامی به دموكراسی و انحراف از اقتدارگرایی در تركیه واقعاً مشكل دارد” و از اروپاییان خواست “با قاطعیت بیشتری نسبت به این كشور” باشند.

این مقام فرانسوی همچنین پیشنهاد كرد كه اتحادیه اروپا باید توسط یك شخص واحد اداره شود و به جای یك نفر در سطح بین المللی یك نفر وجود داشته باشد. پیش از این ، ماریو دارگی ، نخست وزیر ایتالیا ، در پاسخ ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه را “دیکتاتور” خواند.

311311

دکمه بازگشت به بالا