جامعه و خانواده

سودجویی به بهانه اخذ پروانه روانشناسی/ برگزاری کارگاه و کارورزی ۲۰ میلیون تومان!

با اتصال سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به درگاه ملی مجوزها، از این پس پروانه حرفه‌ای روانشناسی و مشاوره به صورت بر خط و ظرف مدت ۴۰ روز با بررسی مدارک و شرایط لازم از جمله الزام گذراندن دوره کارگاه و کارورزی برای برخی متقاضیان، صادر می‌شود. در این بین اما سودجویان با عناوینی نظیر «اخذ مستقیم پروانه از سازمان نظام روانشناسی» اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های کارورزی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی کرده‌اند.

به گزارش ترندونی، قریب به یک هفته می‌شود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و از این پس متقاضیان دریافت پروانه حرفه‌ای روانشناسی باید با مراجعه به درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.ir مدارک خود را بارگزاری کنند و پس از احراز صلاحیت ظرف ۴۰ روز پروانه آنها صادر می‌شود.

پروانه حرفه‌ای متقاضیان دارای مدرک دکتری در یکی از شاخه‌های رشته روانشناسی و مشاوره که هر سه مقطع تحصیلی آنها (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اصطلاحا “همگن” باشد یعنی رشته آنها در هر سه مقطع یکی از شاخه‌های روانشناسی یا مشاوره باشد؛ پس از بررسی و تایید اصالت مدرک ظرف ۴۰ روز در سامانه یاد شده صادر می‌شود.

اما برای صدور پروانه متقاضیانی که دارای مدرک دکتری در دو مقطع همگن هستند؛ علاوه بر اصالت مدارک، گواهی گذراندن و شرکت در ۱۵۰ ساعت کارگاه توانمندسازی حرفه‌ای که از سوی اساتید مورد تایید و دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برگزار شده باشد نیز بررسی می‌شود. بنابراین متقاضیان دریافت پروانه حرفه‌ای که دارای مدرک دکتری در دو مقطع همگن‌اند، ملزم به گذراندن ۱۵۰ ساعت کارگاه در حوزه تخصصی خود هستند.

همچنین متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد (دارای کارشناسی مرتبط یا غیر مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره) در یکی از شاخه‌های روانشناسی و مشاوره نیز علاوه بر گذراندن ۱۵۰ ساعت کارگاه توانمندسازی حرفه‌ای، باید ۱۵۰ ساعت کارورزی نیز بگذرانند چراکه علاوه بر بررسی اصالت مدارک، صدور پروانه حرفه‌ای این متقاضیان منوط به گذراندن ۱۵۰ ساعت کارگاه و نیز ۱۵۰ ساعت کارورزی است.

درواقع شرکت در ۱۵۰ ساعت کارگاه و ۱۵۰ ساعت کارورزی در احراز صلاحیت این دو گروه از متقاضیان موثر است.

متقاضیان باید دوره کارورزی خود را در مراکز مورد تایید و یا دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دیده باشند و در خصوص کارگاه‌ها نیز، تنها افرادی می‌توانند اقدام به برگزاری کارگاه کنند که علاوه بر داشتن پروانه تخصصی، مجوز برگزاری کارگاه یا دوره را از سازمان نظام روانشناسی گرفته باشند.

چهار حوزه تخصصی مبتنی بر «بالینی، عمومی، کودک و سلامت،»، «مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توان بخشی و تحصیلی»، «روانشناسی تربیتی، روان سنجی و روانشناسی استثنایی» و «روانشناسی ورزشی، شناختی،نظامی و اجتماعی» برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره ها مشخص شده است و هر استاد فقط می‌تواند در یک حوزه تخصصی اقدام به برگزاری کارگاه کند و برای همان یک حوزه مجوز بگیرد.

جزئیات بیشتر در خصوص شرایط جدید صدور پروانه روانشناسی و مشاوره را اینجا بخوانید.

کارگاه و کارورزی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی

در این بین اما سودجویان با عناوینی نظیر «اخذ مستقیم پروانه از سازمان نظام روانشناسی» اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های کارورزی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی کرده‌اند.

اطلاعیه‌ تبلیغاتی یکی از افراد برگزار کننده این کارگاه‌ها که استاد دانشگاه است و خود مدیریت یک مرکز روانشناسی و مشاوره را بر عهده دارد، درست چند روز پس از اتصال سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به درگاه ملی مجوزها منتشر شد.

در اطلاعیه کارگاه فرد یاد شده که خود را «پروفسور» نامیده و به گفته خود عضو کمیسیون سازمان نظام روانشناسی نیز هست، آمده که این دوره توانمندسازی  جهت «اخذ مستقیم پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» برگزار می‌شود.

وی همچنین ادعا کرده است که مدرک صادره این دوره مورد تایید سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌شود.

نکته حائز اهمیت آن است که فرد یاد شده برای برگزاری دوره ۳۰۰ ساعته شامل ۱۵۰ ساعت کارگاه (آموزش تئوری) و ۱۵۰ ساعت کارورزی (کار عملی)، ۱۰ میلیون تومان از متقاضیان دریافت می‌کند.

بخش تئوری این دوره ۳۰۰ ساعته شامل کارگاه های مصاحبه و ارزیابی ، مرور اختلالات روانی بر اساس DSM,TR(۲۰۲۲) و شامل اختلالات اضطرابی،افسردگی، دوقطبی و اختلالات شخصیت، آموزش آزمون های پرکاربرد، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، آموزش درمان اختلال های روانی با رویکرد شناختی_رفتاری(CBT) است و بخش عملی شامل شرکت در جلسات کیس ریپورت، اجرای عملی فرایند مصاحبه بالینی، مصاحبه با کیس های واقعی، تشکیل پرونده و فرمول بندی مراجعین و طراحی درمان، سوپرویژن و پیگیری درمان است.

اما همین فرد دوره ۵۰۰ ساعته دیگری شامل ۲۵۰ ساعت آموزش تئوری و ۲۵۰ ساعت کار عملی و حضور در مرکز روانشناسی و مشاوره نیز برگزار می‌کند که در این دوره علاوه بر کارگاه‌های دوره ۳۰۰ ساعته، کارگاه‌ طرحواره درمانی، آموزش مداخله در بحران( مقابله با کیس های دشوار مانند خودکشی)، مصاحبه و درمان انگیزشی( برای اعتیاد و کنترل وزن)، و اختلالات یادگیری نیز برگزار می‌شود و هزینه آن ۲۰ میلیون تومان است.

در همین راستا نیز روز گذشته سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در اطلاعیه‌ای در خصوص ۱۵۰ ساعت دوره توانمندسازی حرفه ای و ۱۵۰ ساعت کارورزی که در شروط درگاه ملی مجوزها قید شده است، اعلام کرد:« سازمان در حال تدوین دستورالعمل اجرایی آن است و طی روزهای آتی به اطلاع همگان خواهد رسید. عده ای بدون مجوز از این سازمان اقدام به آگهی جهت سوء استفاده از موقعیت به وجود آمده کرده‌اند. به آگاهی می‌رساند، سازمان نام افراد دارای مجوز را در سایت درج خواهد کرد. نرخ کارگاه‌ها اطلاع رسانی می شود. بر این اساس گواهی‌هایی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت که از این سازمان مجوز دریافت کنند و آگهی تبلیغاتی خود را قبل از اعلام عمومی به تایید برسانند. بدیهی است، کسانی که بدون مجوز اقدام به اعلان عمومی و از نام سازمان سوءاستفاده کنند در اختیار معاونت انتظامی و تخلفات سازمان قرار خواهند گرفت و از برگزاری کارگاه و دوره منع خواهند شد.»

با این وجود تبلیغ یاد شده حتی پس از انتشار اطلاعیه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنان در صفحه مرکز مشاوره مذکور وجود دارد.

به گزارش ترندونی، با توجه به اینکه مسلما پرداخت چنین مبالغ گزافی حداقل برای بخشی از فارغ التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره که تا کنون از حرفه خود درآمدزایی نداشته‌اند و اکنون برای آغاز کار متقاضی دریافت پروانه حرفه‌ای‌ هستند، ممکن نیست، اهتمام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و سایر دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌هایی و تعیین دقیق و به موقع سقف و کف هزینه‌هایی که افراد می‌توانند برای برگزاری دوره کارگاه و کارورزی از متقاضیان دریافت کنند، امری ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا