سلامت و دانش

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه از همان اولین روزی که یک مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز آن را دید ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد شد ، بنابراین نجوم بخشی از دانش محل تأمل و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل فکری که از دانش دارد ، شد.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی ، در طول قرن ها با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده است و به علمی تقریبا عالی تبدیل شده است که نجوم و نجوم نامیده می شود. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شاید یکی از هموارترین آنها کتاب دانه های برف باشد که زندگی انسان را با دانش های نجومی از دوران باستان تا به امروز مشاهده کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفتم و این علاقه از زمانی که مادرم تختم را در هوای آزاد باز کرد ریشه در عشق من به بهشت ​​دارد و در وسط عشق و ترس گاهی پتو و صورتم را می گیرم.
اینکه علم نجوم در قرن های پانزدهم و شانزدهم و بعد از آن چگونه تغییر کرد و همچنین داستان تکامل انقلابی که در این قرن در نجوم رخ داد ، موضوعی است که موضوع بسیاری از کتاب ها و مجلات بوده است.
در ایران ، مجله نجوم از نظر تاریخ و تحقیقات و رویدادهای جاری این دانش را عاقلانه در اختیار متقاضیان ایرانی قرار داد. خدمتگزاران ، من این مجله را به صراحت مانند هر ایرانی علاقمند به این حوزه از دانش مشاهده کرده ام. اما سالهاست و متأسفانه من آن را با نگرانی های کمتری می بینم. این بار ، هنگامی که مسائل مختلف او را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله هم در انتشار دانش به مردم برای تقویت دیدگاه های خود و هم در اهداف دیگری که اشاره خواهم کرد ، پی بردم.

داستان به گونه ای است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات مردم امروز در تصورات غلط درباره بهشت ​​نهفته است. این بر اساس وجود شبه علم در بین مردم است ، که هزاران سال پیش افراد غیرمسئول علمی به مردم ابراز کرده و زندگی خود را ایجاد کرده اند. در واقع ، دو مشکل در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این اطلاعات غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصحیح در جامعه بشری مورد نیاز است ، باید توجه داشت که بخش مهمی از شکست ها و البته تأخیر مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری موارد دیگر وجود دارد. در مورد پزشکی نیز همین امر صادق است. اشتباهات مختلف علمی نادرست مشکلات زیادی را برای انسان به وجود آورده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی ، اعتقاد خاصی وجود دارد ، به عنوان مثال ، ما نیازی به پزشک نداریم و همه کسانی که درد داده اند تحت درمان قرار گرفته اند. یا در نجوم ، به نام روایتی ، بدبختی های آن روزها چیزهای بی پایه ای است که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند ؛ با این حال ، آنها وجود دارند و قرن ها به عنوان راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده اند. با این حال ، بخش دیگری از نادرستی مربوط به مشکلات داخلی این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن این سلسله یا سقوط از قدرت می شوند ، یا اینکه سرنوشت افراد را می توان از طریق فال آنها مشخص کرد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی قدیم در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که دائماً به نام علم تکثیر و توزیع شده است. بنابراین می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به ایمان عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما به داستان اثرات کاذب شبه نجوم و ویرانی جنگی که بر جای گذاشت و غیره نگاه کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از افکار مردم حذف کند ، و این تنها با ترویج علم در بین مردم در طول قرون به گونه ای انجام می شود که می تواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. شاید بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه ، از آنجا که این جنبه از پرونده مورد توجه قرار نگرفته است ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا در پزشکی ، ما معتقدیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را تسخیر کرده و اجازه حرکت را از آنها گرفته است. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که برای طبقه متوسط ​​نیز در نظر گرفته شده است ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در طول دهه ها تلاش کرده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در ویژه نامه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا