عمومی

روزی که تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد

جمعه گذشته 1401. تهران در 20 فروردین آلوده ترین شهر جهان بر اثر طوفان شد! طوفان گرد و غبار باعث کیفیت پایین هوا می شود. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه هفت میلیون نفر به دلیل کیفیت پایین هوا جان خود را از دست می دهند. خطرات شامل سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری های تنفسی مانند آسم است.

این طوفان‌ها بینایی را کاهش می‌دهند، مقدار فلزات را در خاک افزایش می‌دهند و تصور می‌شود که مسئول بدتر شدن علائم در بیماران آسم، تشدید مشکلات تنفسی، تحریک پوست و قارچ‌های گسترده هستند. تصور می شود که طوفان های صحرا مسئول انتشار هاگ های کشنده مننژیت در سراسر آفریقای مرکزی هستند، جایی که سالانه 250000 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. منشا طوفان های شن بیابان ها و خشکی ها هستند که حدود 40 درصد از مساحت زمین را در بر می گیرند. تقریباً 2 تا 3 میلیارد تن ذرات ریز خاک در طول طوفان‌های گرد و غبار، آفریقا را ترک می‌کنند، که حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد، اما اثرات آنها را می‌توان در بسیاری از نقاط دیگر جهان احساس کرد: گرد و غبار بیابان باعث حملات آسم در کودکان میانه می‌شود. شرق. تا دریای کارائیب گسترش می یابد.

اکثر طوفان های گرد و غبار پدیده های طبیعی هستند، اما می توانند با تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، تخریب زمین و مدیریت ناپایدار منابع آب و زمین تشدید شوند. اگرچه ذرات شن بزرگتر هستند و دورتر سفر نمی کنند، ذرات غبار می توانند هزاران مایل را طی کنند. گرد و غبار نقش بسیار فعالی در چرخه های بیوژئوشیمیایی زمینی و اقیانوسی ایفا می کند و بر اقلیم جهانی تأثیر می گذارد. تعاملات مختلف پیچیده هستند و به طور کامل درک نشده اند. گرد و غبار هم اقیانوس ها و هم جنگل ها را بارور می کند. گرد و غبار بر سیستم آب و هوایی تأثیر می گذارد و می تواند خشکسالی را به دلیل تغییر در تعادل تشعشعات زمین تشدید کند.

از سوی دیگر، گرد و غبار می تواند بارندگی را افزایش دهد زیرا هسته قطرات باران است. بهره وری و درآمد خانوارها در طول این طوفان ها کاهش می یابد: میلیون ها نفر بیکار هستند. کارخانه ها و ادارات تعطیل شدند. طوفان های گرد و غبار همچنین می تواند بر اقتصادهای منطقه تأثیر بگذارد و فرودگاه ها و مدارس را مجبور به تعطیلی کند، ارتباطات و زنجیره تأمین را مختل کند، محصولات کشاورزی را از بین ببرد و بستری شدن را افزایش دهد و همچنین بهره وری کشاورزی را کاهش دهد و بر سطح خاک تأثیر منفی بگذارد. گرد و غبار روی محصولات فتوسنتز را کاهش می دهد و بر فعالیت گیاه تأثیر منفی می گذارد. ذرات ریز گرد و غبار می توانند هزاران مایل را از طریق این طوفان ها بپیمایند که می توانند عوامل بیماری زا و مواد مضر را نیز حمل کنند و باعث مشکلات حاد و مزمن تنفسی شوند.

در اروپا و آفریقا، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار از طریق ترویج پوشش گیاهی، شیوه های کشاورزی و مدیریت خاک، و نصب نرده هایی برای محافظت در برابر شن و غبار که مستقیماً برای فعالیت های انسانی مضر است، امکان پذیر شده است. نظارت هماهنگ، مدل‌سازی، پیش‌بینی و سیستم‌های هشدار اولیه نیز برای کاهش مواجهه مورد نیاز است. سرمایه گذاری بیشتر در فناوری های پیش بینی، بهبود مدیریت کشاورزی و جنگلداری مورد نیاز است. عدم آگاهی زیست محیطی چالش های ناشی از طوفان های شن را نادیده می گیرد. اطلاعات محدود موجود تصویری تاریک ایجاد می کند. طوفان های گرد و غبار بر سلامت و معیشت میلیون ها نفر در سراسر جهان تأثیر می گذارد. در خاورمیانه و شمال آفریقا، طوفان های گرد و غبار سالانه حدود 13 میلیارد یورو از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می دهند. خسارات مالی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ناشی از طوفان های گرد و غبار بالغ بر 150 میلیارد یورو در سال است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، عراقی‌ها به‌طور نامتناسب زود می‌میرند و طوفان‌های گرد و غبار در ایران عوارض قلبی عروقی را حداقل یک درصد افزایش داده است. کاهش آلودگی گرد و غبار در منطقه طی دهه گذشته به خوبی توسط دانشمندان رصد شده است و تاکنون تا حدودی مثبت بوده است، اما تنش های سیاسی همکاری های منطقه ای را با مشکل مواجه کرده است. یک طرح جامع برای غرب آسیا توسط سازمان ملل متحد برای مقابله با طوفان های شن تقریباً در همه کشورهای منطقه در حال هماهنگی است. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) سیستم هشدار طوفان گرد و غبار در حال حاضر پیش بینی نسبتاً به موقع و با کیفیت بالا طوفان گرد و غبار را برای شمال آفریقا، خاورمیانه و اروپا ارائه می دهد.

در نهایت، مفاد کنوانسیون آلودگی هوای فرامرزی دوربرد نیز از مردم و محیط زیست در برابر آلودگی گرد و غبار محافظت می کند که منجر به ایجاد ائتلاف های بین المللی جدید به رهبری سازمان ملل برای مقابله با طوفان های گرد و غبار می شود. این تلاش ها را می توان با سیاست های یارانه ای موثر ملی و منطقه ای برای مداخله زودهنگام در طوفان های گرد و غبار تقویت کرد. کشورهای داخل و خارج از کشور باید طرح‌های جامعی را برای شناسایی روند طوفان‌های گرد و غبار، نقاط داغ، منابع و مشوق‌ها، کاهش اثرات بهداشتی، زیست‌محیطی و اقتصادی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه تدوین کنند.

اقدامات شناخته شده برای کاهش خطر طوفان های گرد و غبار در مناطق نیمه خشک شامل تثبیت سطح خاک با مالچ پاشی، کاشت درختچه ها و درختان، شکستن باد و ایجاد موانعی مانند استفاده از پوشش گیاهی مرده است. از آنجایی که شانس توقف این طوفان‌ها در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت محدود است، استراتژی‌های سازگاری محلی و کاهش در بلندمدت در حال توسعه هستند.

* منتشر شده در روزنامه اعتماد

دکمه بازگشت به بالا