سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

راه های جلوگیری از ریزش مو در نوجوانان

جلوگیری از ریزش مو برای افرادی که به تازگی شاهد ریزش شدید مو های خود هستند، می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. با این وجود برای آن که بتوانید از ریزش مو های خودتان به خوبی جلوگیری کنید، باید ابتدا بدانید که چه دلایلی سبب بروز این اتفاق شده است. پس از آن که متوجه دلایل ریشه ای این موضوع شدید، باید به دنبال علت ها و درمان این موضوع باشید.

Hair-loss-home-treatment-with-6-wonderful-and-effective-methods

علت ریزش مو در نوجوانان دختر و پسر چیست؟

عوامل ژنتیکی

یکی از است که دارای منشا ژنتیکی بوده و با یا با شناخته می شود. درواقع این نوع ریزش مو یک الگوی ثابت و قابل پیش بینی دارد به طوری که در مردان، معمولاً به صورت عقب نشینی خط مو به شکل M، V یا U است درحالی که در زنان کم پشت شدن تدریجی قسمتی از موهای سر از علائم این عارضه محسوب می شود. طاسی آندروژنیک در بزرگ سالی شیوع بالایی دارد اما در برخی شرایط ممکن است نوجوانان را نیز درگیر کند. اگر در اعضای خانواده فردی با این ویژگی ریزش مو وجود دارد احتمال دچار شدن نوجوانان و جوانان خانواده به این عارضه دور از انتظار نیست.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یا یک بیماری خود ایمن است که باعث ریزش موی سکه ای می شود. بیماری خودایمن زمانی بروز می کند که سلول های سیستم ایمنی به اشتباه سلول های خودی را هدف قرار می دهند. در آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی به حمله می کند و آن ها را به تدریج از بین می برد. ریزش موی سکه ای ممکن است در سر، ابروها، مژه ها و یا سایر نقاط بدن دیده شود. آلوپسی آره آتا حدود 2 درصد از جمعیت را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر موارد ابتلا قبل از 30 سالگی است و حتی امکان ابتلا به آن از دوران کودکی نیز وجود دارد.

سوءتغذیه

سوءتغذیه به دلیل کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی ایجاد می شود که می تواند به دلیل فقر غذایی و یا رژیم غذایی ناسالم، اختلالات روانی تغذیه ای یا مشکلات گوارشی ایجاد شود. یکی از دلایل ریزش مو در نوجوانان سو تغذیه است. کمبود مواد مغذی زیر از عوامل بالقوه ریزش مو به شمار می آیند: مصرف غذاهایی که دارای این موادها و ویتامین ها هستند می تواند مشکل ریزش مور را برطرف کند. برای آشنایی با مواد غذایی موثر در سلامت مو را مطالعه کنید.

اختلالات تیروئیدی

در مشکلات تیروئیدی مثل یا که تعادل سطح هورمون های تیروئیدی در بدن دچار اختلال می شود، احتمال ریزش مو و یا شکننده شدن آن ها وجود دارد. ریزش موی ناشی از مشکلات تیروئیدی معمولاً به صورت کم پشت شدن یکنواخت موهای سر ظاهر می شود. این نوع ریزش مو در افرادی که به مدت طولانی تری درگیر بیماری هستند و یا شدت عدم تعادل هورمونی در آن ها بیشتر است، شیوع بیشتری دارد. در  این عارضه با درمان اختلال تیروئیدی، تراکم موها نیز به حالت اولیه خود برمی گردد.

لوپوس

این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن بافت ها و اندام های فرد را هدف قرار می دهد. با علائمی مانند درد مفاصل، خستگی، بثورات پروانه ای شکل پوستی و ریزش مو همراه است. به دلیل تاثیر سیستم ایمنی بر فولیکول های مو، ریزش مو باعث کم پشت شدن تدریجی موها در افراد مبتلا به لوپوس می شود. موهای ازدست رفته گاهی دوباره رشد کرده و جایگزین می شوند اما در برخی موارد رشد مجدد رخ نمی دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک مشکل شایع در زنان است که منجر به افزایش سطح یا هورمون های جنسی مردانه می شود. تولید هورمون تا حدی در زنان طبیعی است اما تولید بیش ازحد آن علائمی مانند اختلال در ، نامنظم شدن پریود، آکنه و کم پشت شدن موها را به دنبال دارد. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک سبب برگشتن تعادل هورمونی به بدن و رشد مجدد موها می شود.

تاثیر داروها و ریزش مو در نوجوانان

از عوارض جانبی مصرف بعضی داروها ریزش مو در بدن است. البته این نوع عوارض جانبی در همه افرادی که این داروها را مصرف می کنند بروز نمی کند، بلکه درصد کمی که بدن آن ها با دارو سازگاری پایینی دارد احتمال بروز ریزش مو وجود دارد. از این جمله داروها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داروهای آکنه
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد انعقاد
  • داروهای ضد تشنج
  • شیمی درمانی
  • داروهای ضدافسردگی
  • ضد قارچ ها
  • داروهای فشارخون
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • سرکوب کننده های ایمنی
  • داروهای نقرس

رنگ و حالت دادن به مو با ترکیبات شیمیایی

رنگ کردن مداوم و مکرر موهای خود با استفاده از محصولات شیمیایی می تواند به موهای شما آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به افزایش گردد. البته این محصولات معمولاً بر روی ریشه موی تاثیر نمی گذارند و پس از توقف استفاده از آن ها، موهای شما دوباره رشد خواهند کرد. همچنین کلر موجود در استخرهای شنا، دکلره کردن مو و قرار گرفتن موهای در معرض حرارت بیش ازحد همگی از علل بالقوه آسیب مو هستند.

سایر علل ریزش مو در نوجوانان

آلوپسی کششی

این شکل از ریزش مو به دلیل استرس فیزیکی ناشی از بستن محکم موها با کش در مدل موهای ناسالم مثل دم اسبی ایجاد می شود. ریزش موی ناشی از آلوپسی کششی بیشتر در امتداد خط رویش مو رخ می دهد و در صورت درمان به موقع و خودداری کردن از بستن موها، امکان رشد مجدد مو وجود دارد.

تریکوتیلومانیا

این نوع ریزش مو ناشی از یک اختلال روانی است که در آن فرد در مواقع استرس و اضطراب شروع به کندن موهای سر خود می کند. علائم این اختلال روانی معمولاً از سنین 10 تا 13 سالگی شروع می شود.

کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که می تواند باعث ایجاد ریزش موی سکه ای، و پوسته ای شدن پوست سر شود. در برخی موارد، التهاب زیاد در عفونت کرم حلقوی باعث زخم و ریزش مو در پوست سر می شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم یک نوع ریزش موی موقتی است که بر اثر ، بیماری، زایمان یا کاهش وزن غیرمتعارف بروز می کند.

آیا بلوغ در ریزش موی نوجوانان تاثیر دارد؟

با رسیدن به بلوغ تغییراتی در سطح بعضی از هورمون های بدن رخ می دهد که به طور بالقوه می تواند بر رشد مو تاثیر بگذارد. این نوع ریزش مو معمولاً بلافاصله پس از بلوغ شروع شده و با گذشت زمان پیشرفت می کند. ریزش موی ناشی از بلوغ از شایع ترین علت های ریزش مو در نوجوانان است.

به گفته وب سایت اگر فرزند شما دچار ریزش مو شده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. گاهی ریزش مو ارثی نیست بلکه ناشی از شرایط محیطی یا مشکلات زمینه ای است و با تشخیص علت ریزش مو می توان از کم پشت شدن موها جلوگیری کرد. در برخی موارد، تشخیص زودهنگام عارضه می تواند شانس رشد مجدد مو را افزایش دهد.

تشخیص علت زمینه ای ریزش مو در نوجوانان

پزشکان با معاینه بالینی و بررسی سابقه درمانی به علت ریزش مو پی می برند. در معاینه بالینی ممکن است یک تست کشش انجام شود تا میزان سلامت ریشه مو ارزیابی گردد و همچنین چند تار مو نیز به منظور بررسی ساختار فیزیکی آن ها گرفته شود. گاهی برای تشخیص دقیق تر، یک نمونه پوستی دریافت شده و جهت شناسایی عفونت های احتمالی در زیر میکروسکوپ ارزیابی می شود. اگر پزشک به عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی مشکوک باشد، ممکن است تجویز گردد.

درمان ریزش مو در نوجوانان

بستگی به علت آن دارد و در برخی موارد، ریزش مو با درمان مناسب قابل برگشت است. در ادامه مطلب به علت های ریزش مو در نوجوانان و گزینه های درمانی برای آن ها اشاره شده است:

  • درمان ریزش مو به دلیل آلوپسی آره آتا: تجویز داروهای کورتیکواستروئیدی به اشکال تزریقی، پماد، یا داروهای خوراکی و یا استفاده از سایر داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی
  • ریزش موی ناشی از علل ژنتیکی: تجویز (روگین)، فیناستراید، اسپیرونولاکتون،
  • درمان ریزش موی ناشی از استفاده از محصولات شیمیایی مو: خودداری از کاربرد این نوع محصولات
  • ریزش مو به دلیل بیماری لوپوس: دوری از نور خورشید، برخوردار بودن از یک رژیم غذایی سالم، کاهش استرس روزانه و استراحت کافی
  • درمان ریزش مو ناشی از سوءتغذیه: جبران مواد مغذی با برنامه غذایی مناسب و تجویز مولتی ویتامین ها
  • درمان ریزش مو به دلیل عوارض داروها: تنظیم دوز دارو و یا تغییر دارو
  • ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک: متفورمین، اسپیرونولاکتون، کلومیفن، جراحی
  • درمان ریزش مو به دلیل کرم حلقوی پوست سر: تجویز داروهایی ضد قارچ، استفاده از شامپوهای ضد قارچ
  • ریزش مو به دلیل تلوژن افلوویوم: رژیم غذایی سالم، کاهش استرس، PRP و مکمل های مو
  • درمان ریزش مو به دلیل اختلالات تیروئیدی: تجویز داروهای تیروئیدی
  • درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی: خودداری از مدل موهای آسیب زننده، تزریق کورتیکواستروئید
  • ریزش مو ناشی از تریکوتیلومانیا: رفتاردرمانی، تجویز داروهای موردنیاز

استفاده بدون نسخه ماینوکسیدیل برای افراد زیر 18 سال ممنوع است و مصرف آن صرفاً باید با مشاوره پزشکی باشد.

آیا می توان ریزش مو در نوجوانان را متوقف کرد؟

برخی از موارد ریزش مو در نوجوانان را می توان با تشخیص علت زمینه ای متوقف و حتی به رشد مجدد موها کمک کرد. برای مثال، اگر ریزش مو ناشی از عدم تعادل هورمون های تیروئیدی باشد، اصلاح توازن هورمونی موجب برگشت مجدد موهای ازدست رفته می شود. در موارد دیگری مثل خصوصیات ژنتیکی، شدت ریزش مو را می توان با درمان کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا