اقتصادی

دریاچه ارومیه عقب‌گرد کند، خسارت زیادی را متحمل خواهیم شد

اگرچه حدود شش سال است که دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیکی خود احیا نمی شود ، اما دولت آینده نگران ادامه احیای این دریاچه است. مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه در حال بررسی سناریوهای مختلف برای ادامه احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم هستیم ، گفت: اگر دریاچه ارومیه کشیده شود خسارات زیادی متحمل خواهیم شد. . ”

به گزارش ترندونی ، بر اساس آخرین اطلاعات ستاد احیای دریاچه ارومیه ، دریاچه در حال حاضر دارای سطح 1271.25 متر ، مساحت 3405 کیلومتر مربع و حجم آب 4.7 میلیارد متر مکعب است. مقایسه این آمار با ارقام سال گذشته نشان می دهد که امسال سطح آب ، سطح و حجم دریاچه ارومیه کاهش یافته است. به عنوان مثال در مدت مشابه سال گذشته بیش از 6 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت.

روند نزولی سطح و سطح دریاچه ارومیه به دلیل کاهش بارندگی است و وزارت نیرو مالیات آب را پرداخت نمی کند. مسعود تجریشی – مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ، ستاد احیای دریاچه ارومیه – مصاحبه با ترندونی وی با اشاره به اینکه امسال وزارت نیرو تمایلی به پرداخت آب دریاچه ارومیه نداشت ، گفت: در دریاچه ارومیه ، آنها در سال آبی جاری هزینه ای پرداخت نکردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مدیریت آب هنوز نمی توانیم اولویت زیست محیطی تعیین کنیم ، افزود: در قانون حفاظت از تالاب ها و مصوبه شورای عالی آب ابتدا بر آب آشامیدنی و سپس حقوق زیست محیطی آب تأکید شده است. سپس سهم آب کشاورزی باید در اولویت باشد.

30 میلیارد متر مکعب بدهی از وزارت نیرو به دریاچه ارومیه

تجریشی در مورد بدهی 30 میلیارد مترمکعبی وزارت نیرو به دریاچه ارومیه برای عدم پرداخت مالیات آب در سال های گذشته گفت: “بنابراین ، توافق کردیم که اگر آب پس از توزیع مالیات آب اضافه شود ، آنها آن را آزاد کنند به دریاچه “این به این دلیل است که در سالهای گذشته شما بخشی از آب دریاچه را گرفته اید و کسی نبود که به شما بگوید با او چه کردید.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در سال های 1392 و 1393 که ستاد احیا کار خود را آغاز کرد ، نه قانون حفاظت از تالاب ها و نه موافقت نامه های پرداخت مالیات آب تصویب شد. اما اکنون قوانین و توافق نامه هایی وجود دارد. دارد. بنابراین امیدواریم در سال 1400 با توجه به این قوانین در زمینه مالیات آب بهتر شود.

سطح دریاچه ارومیه از ماه مه در حال کاهش است

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سطح دریاچه ارومیه در سالهای اخیر در ماه مه به طور کلی افزایش یافته است ، از ژوئن تا ژوئیه ثابت شده و سپس به دلیل تبخیر کاهش یافته است. وی گفت: “متاسفانه امسال به دلیل تبخیر است.” از ماه مه تاکنون مالیات آب دریاچه ارومیه را پرداخت نکرده است. در حال حاضر انتظار داریم سد کانی سیب که اکنون 150 میلیون متر مکعب آب دارد از طریق تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه منتقل شود. امیدواریم این تونل از اکتبر تا نوامبر امسال به بهره برداری برسد.

تونل انتقال آب Kaniyasib سالانه حدود 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه هدایت می کند

به گفته تجریشی ، تونل انتقال آب کانیاسیب سالانه حدود 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه هدایت می کند و این انتقال آب به طور مداوم خواهد بود. از طرف دیگر ، اقدامات دیگری نیز باید برای صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی انجام شود.

بخش کشاورزی 450 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می کند

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه اظهار داشت: در بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه نیاز به صرفه جویی در حدود 950 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی داریم. در نتیجه این مشکل ، حدود 450 میلیون متر مکعب از این مقدار در سال مرطوب گذشته رسیده است. طی پنج سال آینده ، 450 میلیون متر مکعب زمین کشاورزی دیگر باید از طریق اقداماتی مانند تغییر مدل کار صرفه جویی شود.

سالانه یک میلیارد متر مکعب آب دائمی به دریاچه ارومیه تخلیه می شود

وی افزود: دو تصفیه خانه در تبریز و ارومیه نیز سالانه حدود 150-170 میلیون متر مکعب آب مداوم به دریاچه ارسال می کنند. بنابراین ، با توجه به اقدامات انجام شده ، می توان گفت که از این پس هر ساله حدود یک میلیارد متر مکعب آب دائمی به دریاچه ارومیه تخلیه می شود ، بنابراین فرض بر این است که دریاچه ارومیه کمترین ورودی سالانه به حوضه را دارد (حدود 1.4 میلیارد متر) کوبا) می توان گفت که وضعیت دریاچه نمی توانست خراب شود و در سالهای گذشته به وضعیت بدی برگردد.

دریاچه ارومیه مرحله بحران را پشت سر گذاشته است

تجریشی با اشاره به اینکه با توجه به این موارد می توان گفت دریاچه ارومیه مرحله بحران را پشت سر گذاشته و در حال حاضر مشکلی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه نداریم ، گفت: در دولت سیزدهم نیاز به صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی داریم و دریافت حق آبه به وزارتخانه های تالاب ها ، حتی می توان انتظار داشت آژانس های نظارتی درگیر موضوع پرداخت مالیات آب تالاب ها باشند ، زیرا در حال حاضر قوانینی وضع شده است كه به مردم ، سازمان های نظارتی ، آژانس حفاظت از محیط زیست و غیره اجازه پرداخت می دهد. مالیات آب به غیرپرداخت کنندگان.

ادامه احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟

وی ادامه داد: سناریوهای مختلفی برای ادامه روند احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم در نظر گرفته شد. یکی از این سناریوها ایجاد مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه در آینده است. پس از اتمام کارکنان توانبخشی ، این مرکز دریاچه ارومیه را رصد و نظارت می کند و گزارشات مربوط به سطح دریاچه ، سطح آن و حجم آب و توسعه زمین های کشاورزی را به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور ارائه می دهد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه به ایجاد حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و توضیح داد: وزارت نیرو از اول فروردین ماه. مجموعه جدیدی به نام “حوضه دریاچه ارومیه” ایجاد کرد. علاوه بر این ، وزارت جهاد کشاورزی مرکزی را به نام آب ، کشاورزی ، محیط زیست و انرژی برای نظارت بر دریاچه ارومیه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه گام بسیار مهمی در دستیابی به سطح اکولوژیکی طی پنج سال آینده صرفه جویی 450 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی است ، افزود: آنها فشار وارد می کنند. بنابراین ، طرحی برای پنج محصول یونجه ، چغندر قند ، سیب و انگور تهیه شد که برخی از آنها اجرا شد.

به گفته تجریشی ، این پنج محصول 75 درصد زمین و 75 درصد حوزه آب را اشغال می کند. بنابراین ، یک برنامه “بهبود” برای کاهش مصرف آب ، بهره وری و تولید تعریف شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: “در حال حاضر سطح زیر کشت چغندر قند کاهش یافته و از حوضه آب منحرف می شود. ما همچنین به عنوان یک جسم کوچک آب به گیاهان دارویی روی آوردیم. صرفه جویی در مصرف آب در مزرعه برای کشاورزی مضر خواهد بود ، اما تحقیقات نشان داده است که این امر نه تنها اتفاق نیفتاده است ، بلکه میزان تولید را نیز در حدود 15-25٪ افزایش داده ایم.

تجریشی ادامه داد: از سوی دیگر ، برخی افراد ادعا کردند که کشاورزان به دلیل عدم پرداخت آب برای استفاده از آبهای زیرزمینی مراجعه کرده اند ، اما تحقیقات مکرر نشان داد که با صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی ، سطح آب زیرزمینی نیر کاهش نمی یابد. بخش ‘ علاوه بر این ، نمایندگان مجلس گفتند که این اقدام منجر به مهاجرت جمعیت محلی شد ، اما بررسی داده ها نشان داد که روند مهاجرت در سال احیای دریاچه برعکس بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در سپتامبر سال گذشته میلادی ، برنامه ذخیره سازی 450 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی طی 5 سال آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد: صرفه جویی در مصرف آب برای کاشت گندم. و برنامه هایی را برای محصولاتی مانند سیب ، انگور و علوفه اجرا می کند. خوشبختانه امسال اولین بودجه کلان را از برنامه و سازمان بودجه برای اجرای این برنامه دریافت کردیم.

وارد چرخه ساخت سد معیوب نشوید

مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر این برنامه ها نادیده گرفته شود و ما به سدسازی بازگردیم ، حلقه معیوب سد سازی ، توسعه زمین های کشاورزی و فقر رو به رشد تکرار می شود. در چنین شرایطی دریاچه ارومیه به حالت سابق خود برمی گردد.در این حالت نیز هیچ دستگاهی قادر به احیای تالاب ها نخواهد بود.

سرانجام تجریشی با تأکید بر اینکه در صورت تغییر شرایط دریاچه ارومیه ، طوفان های گرد و غبار منجر به کاهش جمعیت در روستاهای غربی کشور می شود ، گفت:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا