برون مرزی

داعش از بغداد پیام «ما آماده‌ایم» برای بایدن فرستاد/ تلاش برای احیای تروریسم در منطقه

به گزارش خبرگزاری بین المللی آنا ، پنج بمب گذاری متوالی پنجشنبه گذشته در مرکز بغداد ، نزدیک گذرگاه باب الشیخ و میدان ال تیرانا شنیده شد. این انفجارها ناشی از حمله انتحاری با کمربند انفجاری بود.

بیش از 100 نفر در این حادثه خونین کشته و زخمی شده اند که گروه تروریستی داعش ادعا کرده است. وزارت کشور عراق جزئیات این حادثه را منتشر کرده است. اولین بمب گذار انتحاری ادعا می کند بیمار است ، مردم برای کمک به او جمع می شوند و سپس خود را منفجر می کنند. بمب گذار دوم اندکی بعد از ظهر در مقابل جمعیت برای کمک به قربانیان اولین انفجار منفجر شد.

سید جعفر قنادباشی ، کارشناس امور بین الملل وی به خبرنگاری در منطقه غرب آسیا و محور مقاومت بین المللی گفت: “روز پنجشنبه ، اولین روز ریاست جمهوری جو بایدن ، دو بمب گذاری در بغداد رخ داد که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر شد.” گرچه فاقد ارزش نظامی است ، اما به وضوح تلاش های آمریکا ، واکنش منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی برای احیای گروه تروریستی داعش را نشان می دهد.

شیرینی پزی

وی با اعلام اینکه داعش تمرکز خود را در موصل از دست داده و حضور رسمی ندارد ، افزود: “همانطور که سردار شهید قاسم سلیمانی ، فرمانده سابق نیروهای قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نامه خود نوشت ، پرچم داعش به عنوان یک کشور اعلام شده است خودش افتاد سقوط کرده است ، اما کسانی باقی مانده اند و محورهای عبری ، عربی و غربی تمایل به احیای آن دارند.

پاسخ منطقه به حمله داعش به بغداد به دنبال جلب توجه آمریكا به منطقه است ، به طوری كه بایدن كار غرب آسیا را جزو اولویت های گروه چندان قرار ندهد.

این تحلیلگر امور بین الملل تأکید کرد: تمایل زیادی برای احیای دوباره داعش وجود دارد زیرا سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است و آنها به دلیل جرم در منطقه می خواهند آنها را احیا کنند. در همین راستا ، بازماندگان داعش به بایدن پیغام می دهند که “ما آماده هستیم و می توانیم انتظارات آمریکا برای استقرار داعش در عراق را برآورده کنیم”.


بیشتر بخوانید:

دو بمب گذاری انتحاری در مرکز بغداد


قنادباشی گفت: “احیای داعش سیاست بایدن و دموکرات ها است ، اما اینکه آیا آنها می توانند اقدامات گذشته را ادامه دهند ، جای تردید است.” من معتقدم که تردیدهای آنها بی اساس نیست و شرایط فعلی مانند گذشته نیست و داعش برای احیای دوباره با موانع و چالش های زیادی روبرو خواهد شد.

وی با تأکید بر موانع راه اندازی مجدد دموکرات ها در داعش خاطرنشان کرد: “شرایط جذب آنها در منطقه مانند گذشته نیست.” آنها یک بار عراق را به بهانه حمایت از مردم مظلوم و سنی آن کشور به خدمت گرفتند. اما اکنون چنین شرایطی وجود ندارد و عراق متحد است. علاوه بر این ، داعش ، اربابان و حامیان آن مورد تحقیر قرار گرفتند.

شیرینی پزی

قنادباشی گفت: مسئله دیگر ظرفیت ارتجاعی منطقه ، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده است كه توانایی های سیاسی ، نظامی و اقتصادی آنها كاملاً كاهش یافته است. واکنش اعراب دیگر پول کافی برای خرج کردن را ندارد و آمریکایی ها به دلیل تضاد درگیری های داخلی و بحران کرونا دیگر کار نمی کنند. صهیونیست ها همچنین به دلیل مشکلات داخلی ، اختلافات و موارد فساد ، فرصت های گذشته ندارند و چندین دهه تجربه نظامی و شکست های مکرر قبل از مقاومت ، تمایل به ایجاد داعش را از بین برده است.

“مردم عراق ، حشدالشعبی ، مقاومت مردمی و مقاومت سوریه سالها تجربه خوبی در برابر داعش داشته اند ، آنها از تاکتیک ها و روش های پنهان کردن آنها اطلاع دارند و این مانع بزرگی برای احیای این گروه تروریستی است ” او گفت.

یک تحلیلگر امور بین الملل گفت: “ارتش آمریکا ضعیف است و آنها نمی توانند به طور آشکار در منطقه فعالیت کنند ، بنابراین باید به ارتش مخفی خود اعتماد کنند.” ورود بایدن به کاخ سفید می تواند سرآغاز تلاش ها برای احیای منطقه داعش باشد ، زیرا بمب گذاری در روز پنجشنبه گذشته نشان داد که بازماندگان داعش آماده اند تا به رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمادگی برای عملیات را نشان دهند.

قنادباشی گفت: “من فکر می کنم فرضیه استفاده از داعش باید کنار گذاشته شود ، این در واژگان و تفکر آمریکایی نیست. آنها می خواهند از پروژه پرهزینه ای كه ایجاد كرده اند برای ایجاد بی ثباتی در منطقه ، تضعیف كشورهای مسلمان ، ایجاد مانع در ارتباطات زمینی بین كشورهای مقاومت مدار و آسیب رساندن به چهره اسلام استفاده كنند.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا