سلامت و دانش

خواص تخم شربتی در طب سنتی ایرا

تخم شربتی گیاهی یک‌ساله است که شباهت زیادی به ریحان دارد. این گیاه خودرو در اوایل بهار در کوهستان‌ها و مراتع بیابانی می‌روید و گل‌های به رنگ قرمز، گل‌بهی و صورتی دارد.

آفتاب‌‌نیوز :

تخم شربتی که به ریحان شیرین، دانه فالوده و تره خراسانی نیز نامیده می‌شود در طب سنتی ایران برای درمان بیماری‌هایی از قبیل ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود. همچنین گفته شده در بهبود خلق و خوی افراد تاثیر مثبت داشته، سیاه سرفه را برطرف می‌کند، در رفع عطش موثر بوده، باعث کاهش فشار خون می‌شود و از روغن آن می‌توان برای درمان عفونت‌ها استفاده کرد.

در کشور‌های آسیای شرقی نیز این گیاه برای درمان درد معده، گزیدگی مار و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود. 

براساس گزارش پژهشگران مواد تشکیل دهنده تخم شربتی که دارای مقادیر زیادی روغن‌های امگا ۳ می‌باشد به علت جویده نشدن اصولا توسط بدن جدب نمی‌شود و تنها لایه خارجی آن توسط بدن جذب می‌شود. لایه خارجی تخم شربتی متشکل از مقادیر زیادی فیبر، برخی ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی همچون آنتوسیانین‌ها و بتاسیسترول، ۶ میلی‌گرم کلسیم در هر ۱۰۰ گرم و ۰.۱۹ میلی گرم آهن در هر صد گرم می‌باشد.

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا