اقتصادی

جزئیاتی که وزیر صمت مطرح نکرد

اگرچه وزیر صامت در تشریح بهبود وضعیت تولید، آمار رشد اقتصادی بخش صنعت را از مرکز آمار یا بانک مرکزی استناد کرد، اما این وزارتخانه آمار و اطلاعاتی از وضعیت صنعت، معدن و تجارت منتشر نکرده است. مرداد امسال.

به گزارش ترندونی، به تازگی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این برنامه تلویزیونی بر اساس اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، رشد این صنعت را رشد بزرگی در نیمه اول امسال عنوان کرد، اما در مورد تاثیر آن بر سفره مردم گفت: که کشور با انباشت تورم مواجه است و کشور سال هاست که تورم بالایی را تجربه می کند که باعث ایجاد شکاف بین دخل و خرج مردم شده است. مردم به مدت 4 سال تورم بالای 30 درصد را تحمل کردند. دولت سیزدهم سعی کرد بخشی از این خلاء را با یارانه جبران کند، اما بهترین راه حل، ایجاد تولید و اشتغال است که هدفش هم همین است. بنابراین آمارهای اقتصادی حاکی از حرکت مثبت کلان اقتصادی است اما با توجه به انباشت تورم هنوز طعم این رشد مثبت به مردم نرسیده است.

به گفته فاطمی امین، رشد اقتصادی بخش صنعت در شش ماهه امسال به 4.9 درصد و اشتغال در صنایع صنعتی و معدنی در تابستان به بیش از هشت میلیون نفر رسید.

وی همچنین 20 درصد در تابستان امسال را نشانه دیگری از رشد تولیدات صنعتی خواند. افزایش مصرف برق در بخش صنعتی

اما وزیر صلح برای تشریح وضعیت تولید به جواز بهره برداری و تاسیس اشاره ای نکرد. وی همچنین درباره آمار تولید کالاهای صنعتی منتخب و وضعیت پروژه های در دست اقدام توضیحی نداد.

به طور کلی امسال وزارت امنیت آمارهای ماهانه منتشر شده در سال های گذشته را به طور مرتب منتشر می کرد. امسال این وزارتخانه آمار و اطلاعات صنعت، معدن و تجارت ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر و خلاصه آمار مرداد ماه را منتشر کرد. از این رو با وجود اینکه 9 ماه از ابتدای امسال می گذرد و سال تقریباً به پایان نرسیده است، اما آماری از وضعیت تولید در نیمه دوم سال ارائه نشده است.

آخرین آمار به ما چه می گوید؟

لازم به ذکر است که آمار پنج ماهه نشان می دهد نزول کردن 38.6 و 12.1 درصد مربوط به صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری بوده است. در پنج ماهه امسال برای 9 هزار و 179 شرکت جواز تاسیس و برای 2 هزار و 544 شرکت پروانه ساخت و توسعه صادر شده است.

همچنین بر اساس این آمار پیش بینی می شود اجرای طرح هایی که در پنج ماهه نخست امسال برای آنها پروانه شهرک صادر شده، برای 244 هزار و 729 نفر شغل ایجاد کند که نسبت به این تعداد در پنج ماهه نخست 33.9 درصد کاهش داشته است. ماه های امسال سال گذشته در همین مدت.. پروانه بهره برداری صادره در این مدت 48 هزار نفر مشغول به کار شدند. 895 نفر که نسبت به پنج ماه سال گذشته 35.5 درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که تعداد پروانه های صنعتی صادر شده نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش تولیدی است، در حالی که پروانه بهره برداری نشان دهنده واحدهایی است که شروع به فعالیت کرده اند. بنابراین همانطور که آمارها نشان می دهد هم تمایل سرمایه گذاران و هم تعداد واحدهای سرمایه گذاری جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است.

با این حال، در همان دوره پنج ماهه، وضعیت تولید کالاهای صنعتی منتخب نیز 19 کالای صنعتی منتخب که وضعیت تولید آنها اعلام شده، افزایش تولید را نشان می دهد. بر این اساس، یک محصول بیش از 100 درصد، دو محصول بیش از 50 درصد، دو محصول بیش از 20 درصد (تا 50 درصد)، یک محصول 10-20 درصد و هفت محصول تولید می کنند. نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر از 10 درصد بوده و تولید 6 محصول نیز کاهش یافته است.

در مجموع در این شرایط نمی توان به طور قطعی درباره وضعیت تولید در کشور اظهار نظر کرد، اما به نظر می رسد انتشار آماری از وضعیت صنعت، معدن و تجارت به حل موضوع کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا