اقتصادی

بالن فضایی اینترنت برفراز مرز مهران

مسئولان وزارت حمل و نقل در راستای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی، بالون فضای مجازی را در مرز مهران مستقر می کنند.

به گزارش ترندونی، بالون های اینترنتی به جای مبارزه با باد، از هوش مصنوعی برای تغییر ارتفاع استفاده می کنند و از جریان هوا برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند. این می تواند به مسیرهای طولانی یا دشوار منجر شود، اما در عین حال به انرژی زیادی نیاز ندارد. همچنین این بالون ها می توانند دسترسی پایدارتری به اینترنت را تضمین کنند.

در ایران چند سالی است که به مناسبت اربعین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات ویژه ای از جمله بالون هوای گرم سازمان فضایی را به زائران ارائه می کند که یکی از وظایف آن ارائه اینترنت رایگان است.

در این مورد از عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال اعلام شد که تلاش می شود با استفاده از موبایل و سایت های اطلاع رسانی، اینترنت مورد نیاز زائران در سفرهای زیارتی در داخل کشور و به ویژه در مرزها تامین شود. یک بالون فضایی در مرز پرتردد مهران برای تامین اینترنت مستقر می شود.

همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تقویت آنتن دهی در مرزها برای رفع مشکلات اتصال خبر داد و از هفته آینده بالنی در مرز مستقر می شود تا اینترنت رایگان ارائه کند. همچنین در برخی از موکب های مسیر برای پذیرایی از زائران وای فای رایگان ارائه شده است.

بر این اساس، بالون های مخابراتی، بالن های ثابتی هستند که می توانند تا ارتفاع 500 متری قرار گرفته و ارتباطات زمینی را برقرار کنند. از کاربردهای این بادکنک ها می توان به استفاده در بحران اشاره کرد. در واقع چت های وای فای این بالن ها خدمات ارتباطی را به افراد ارائه می دهند.

پیش از این محمدجواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵. 14 فوریه استفاده از این بالون ها در مراسم اربعین و در منطقه زلزله زده سیر پل ذهاب را مورد استفاده قرار داد و گفت: از این بالون ها بسیار موفق و دارای ظرفیت شبکه خوبی بودند، زیرا می توانند پوشش مشترک و توسعه شبکه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

وی همچنین از طراحی و ساخت 31 بالون خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود در هر استان یک بالن مخابراتی وجود داشته باشد که مراحل ساخت آن در حال پیگیری است و امید است در زمان مقرر آن خدمات از طریق مراکز بحران استانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، تلاش شد 10 هزار کاربر با پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه در هر بالون تحت پوشش قرار گیرند و این طرح از طریق ستاد بحران وزارت ارتباطات به پژوهشگاه فضایی ارسال شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا