فرهنگ و هنر

او حسین علیزاده است – ترندونی

موسیقی کار ما نیست ، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرد. – حتی قبل از انقلاب ، زمانی که در شرایط سختی قرار داشتم ، تنها چیزی که به آن نیاز داشتم شجاعت غلبه بر آن بود … موسیقی واکنش یک فرد به زندگی شاد یا غمگین او بود.

به گزارش ترندونی ، عصر ایران او نوشت: «اول سپتامبر سالروز تولد استاد تار و آهنگساز بنام استاد حسین علیزاده است. موسیقیدانی که طبق تاریخ ، یکی از بزرگترین استادان موسیقی منطقه است. به محض اینکه می خواهید تأثیر ناب موسیقی سنتی ایرانی و ترکیب مناسب با شعر را تجربه کنید ، پیشنهاد می کنم آلبوم شورنگیز را بشنوید.

تنها یک آلبوم از آثار او کافی است تا نام او در تاریخ موسیقی ایران باقی بماند. حالا به یاد داشته باشید که او چندین آلبوم و ترک جاودانه به این کاروان اضافه کرد. آلبوم هایی مانند حصار ، نینوا ، نوروز ، ترکمن ، شورنگیز ، آوای آنلاین ، فریاد ، ساز خموش و … یا موسیقی فیلم هایی مانند دلشدگان ، گبه ، لاک پشت ها نیز مگس می زند ، نیوهمانگ و دیگران.

چند سال پیش حسین علیزاده در پاسخ به نقش موسیقی در زندگی شخصی و اهمیت آن در جامعه گفت: «موسیقی کار ما نیست ، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرد. حتی قبل از انقلاب ، زمانی که من در شرایط سختی قرار داشتم ، تنها چیزی که به آن نیاز داشتم شجاعت برای زنده ماندن در آن بود … موسیقی واکنش یک فرد به زندگی شاد یا غمگین او بود.

حسین علیزاده متولد 1961 است. تهران سید نصرالدین در منطقه بازار برای پدری از ارومیه و مادری از تهران. پس از فارغ التحصیلی از هنرستان موسیقی ، وارد دانشکده هنر دانشگاه تهران شد و همزمان در مرکز حفاظت و انتشار موسیقی تحصیل و اجرا کرد.

پس از پیوستن به دانشکده موسیقی دانشگاه تهران ، با حضور اساتیدی چون حبیب الله صالحی ، محمود کریمی ، علی اکبر شهنازی ، داریوش صفوت ، نورعلی خان برومند ، سعید هرمزی ، یوسف فروتن و عبدالله خان دوامی. من کاملا یاد گرفتم

علیزاده در سال 1347 به عضویت ارکستر رودکی درآمد. وی به عنوان یکی از اعضای مرکز چاووش ، همراه با دیگر استادان موسیقی ایرانی مانند محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان ، آثار جاودانه ای از موسیقی ایرانی به نام مجموعه آلبوم های چاووش را اجرا کرده است و همچنین تأثیر زیادی در تحصیل نوازندگان و نوازندگان داشته است. به انقلابی در آموزش دانشجویان موسیقی

پس از تعطیلی و تعطیلی موسسه چاووش ، علیزاده برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در اواسط دهه 1960 با بازسازی گروه های شیدا و عارف به ایران بازگشت. این کنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام برای عموم منتشر شد.

در اواخر دهه 1970 ، حسین علیزاده همکاری با محمدرضا شجریان ، کیهان کلهر و همایون شجریان را آغاز کرد و در نتیجه آن کنسرت های مختلفی در اروپا و آمریکا و کنسرت با بم در تهران برگزار شد. حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبوم های فریاد ، همنووا با بم ، داداد بیداد ، زمستان و نوا است.

علیزاده در سال 1983 با ژیوان گاسپاریان همکاری کرد و نتیجه آن کنسرت در کاخ نیاوران بود که بعداً به عنوان آلبومی به نام تماشای آبهای سفید منتشر شد و به مرحله نهایی جایزه گرمی موسیقی جهانی رسید.

حسین علیزاده تجربه موفقی در کمک به خلق سازهای جدید داشت که از جمله آنها می توان به اختراع سازهای آهسته و هیجان انگیز اشاره کرد که هنوز از آنها در کنسرت های خود استفاده می کند.

حسین علیزاده میراث فرهنگی و هنری زنده ای است که همیشه موسیقی ایرانی را در هر شرایطی ، در هر زمان و هر مکان به سطح بالاتری رسانده است. استرس سلامتی و سر شاد!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا