استان ها

افزایش ایمنی محصولات غذایی از مزرعه تا سفره/ معضلات بخش‌ کشاورزی و صنعت پایش می‌شود

نجمه یزدان پناه در مصاحبه با خبرنگار گروه استانی خبرگزاری آنا وی درباره چگونگی و چرایی تأسیس مرکز تحقیقات ایمنی غذایی و کشاورزی گروه کرمان دانشگاه آزاد اسلامی صحبت کرد.: با با توجه به افزایش جمعیت ، مردم مجبورند برای زنده ماندن غذای کافی و با کیفیت تهیه کنند.

به گفته رئیس مرکز ایمنی غذا و تحقیقات کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمان ، بیشتر مواد غذایی از محصولات کشاورزی حاصل می شود. بنابراین ، ایمنی محصولات کشاورزی در حفظ بقای انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: به دلیل وسعت زیاد و تنوع آب و هوایی استان کرمان ، طیف گسترده ای از محصولات کشاورزی را تولید می کند که برخی از آنها صادرات و اهمیت استراتژیک دارند. پسته ، خرما ، مرکبات و گیاهان دارویی از مهمترین محصولات کشاورزی کرمان هستند که هر کدام سالانه میلیون ها دلار ارز غیرنفتی کسب می کنند.

نجمه یزدان پناه

یزدان پناه تاکید کرد: این امر به دلیل مشکلات صادراتی است محصولات نفتیتولید و صادرات غیرنفتی برای کشور بسیار مهم است.

این مقام افزود: تحقیقاتی که به حفظ و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی کمک می کند ، می تواند صادرات محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بنابراین گامی موثر در پول ملی بردارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و ایمنی غذایی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمان ، گفت: مشکلاتی از جمله آفات و بیماری ها در بخش کشاورزی کرمان و وجود مجتمع های بزرگ صنعتی به شدت در مرکز تحقیقات استان که با چنین موضوعاتی روبرو هستند احساس شده است.

یزدان پناه ادامه داد: با استفاده از این رویکرد و 2017 دسامبر به عنوان پیگیری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، یک مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی در این واحد ایجاد شده است.

ماموریت ها مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی

او در مورد مأموریت ها صحبت می کند مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی گفت: هدف اصلی این مرکز افزایش سطح ایمنی مواد غذایی از مزرعه به چنگال است. مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی با رویکرد جامع در مورد تهدیدات ، آلاینده ها و عوامل مضر محیطی در مناطق مختلف مانند آب ، هوا ، خاک ، گرد و غبار ، مواد زائد ، سموم دفع آفات ، علف کش ها ، کودهای شیمیایی ، فلزات سنگین و فاضلاب.

رئیس مرکز تحقیقات ایمنی غذا و کشاورزی آزاد کرمان ، دانشگاه آزاد وی گفت: تحقیق انجام تحقیقات مربوط به آزمایش ، نظارت ، نظارت ، کنترل کیفیت ، ایمنی ، ارتقا health بهداشت و ارتقا the کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی از اولویت های این مرکز تحقیقاتی است.

به گفته وی ، با تشکیل دوره های آموزشی برای پیشرفت علمی دانشجویان و معلمان ، ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی و توسعه خدمات مشاوره ای برای سازمان ها و مراکز مورد علاقه تحت برنامه های فعلی و آینده. مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی وجود دارد.

یزدان پناه دانشجویان علاقه مند به سلامتی و ایمنی محصولات غذایی-غذایی ، پروژه های تحقیقاتی ، توسعه زمینه های علمی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، جذب ایده های ثبت اختراع جدید و بهتر و آماده سازی زمینه برای مشاغل دانش بنیان را از دیگر برنامه های فعلی جذب می کند. و به جلو مرکز تحقیقات ایمنی غذا و کشاورزی بخش کرمان نامگذاری شده است.

وی درباره دستاوردها و فعالیت های آن صحبت کرد مرکز تحقیقات پیشنهاد کرد: از آنجا که این مرکز جدید است ، اولین تلاش این بود که نهادها و سازمانهای مربوطه از امکانات و امکانات خود آگاه شوند. در حال حاضر اقدامات بیشتری برای امضای تفاهم نامه و اجرای قراردادهای تحقیقاتی برای نظارت و ارائه راه حل برای مشکلات در بخشهای مختلف کشاورزی و صنعتی در قالب پروژه های فوق برنامه در حال انجام است.

تفاهم نامه امضا شد مرکز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و کشاورزی

رئیس بخش تحقیقات ایمنی غذایی و غذایی بخش کرمان خاطرنشان کرد: ‌ در مدت كوتاهی قبل از راه اندازی این مركز ، با چندین نهاد و سازمان مشورت كردیم تا یك تفاهم نامه تنظیم كنیم كه بعضی از آنها مانند شهرداری موجود است و برخی دیگر در مراحل نهایی هستند.

وی افزود: در حال مذاکره با چندین کارخانه فعال در صنایع غذایی هستیم تا با انعقاد قرارداد پروژه های تحقیقاتی چالش های تولید مواد غذایی را برطرف کنیم.

یزدان پناه در مورد جایگاه رساله ها و پروژه های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید در مركز تحقیقات ایمنی مواد غذایی و كشاورزی بخش كرمان: ‌ رساله های کارشناسی ارشد و دکترا از جمله موضوعاتی هستند که می توانند از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز استفاده کنند. اعضای هیئت علمی همچنین می توانند با مرکز تحقیقاتی همکاری کرده و از فرصت های آن در انعقاد قرارداد اجرای پروژه های فوق برنامه استفاده کنند.

وی قصد دارد این فعالیت را ادامه دهد مرکز جستجو وی گفت: با وجود مجتمع های بزرگ صنعتی از جمله مجتمع های کشت و صنعت ، صنایع مرتبط با محصولات خرما و پسته ، وجود بسیاری از شهرهای صنعتی و بسیاری از صنعتگران در کرمان و نبود مراکز تحقیقاتی مشابه در استان و حتی استان های همجوار برای انجام فعالیت های دائمی و زنده ما در مورد استقبال از این مرکز بسیار خوش بین هستیم.

انتهای پیام / 4121/4062 /

دکمه بازگشت به بالا