جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی برتر

اعتیاد نوجوانان و تغییرات رفتاری آنها

این علامت ها به علاوه نشانه های دیگر اهمیت زیادی دارند. چون می توانند علامت گرفتاری یک نوجوان به اعتیاد باشند. پس پدر و مادرها باید خیلی مراقب باشند و به نشانه ها و علائم اعتیاد توجه کنند. همچنین خود نوجوان هم باید با مواد مخدر و اثرات آن آشنا باشد تا درگیر این مسئله نشود.

به مجموعه ای از نشانه های رفتاری، شناختی و فیزیولوژیکی گفته می شود. وابستگی به مواد مخدر در فرد حداقل سه نشانه دارد، اولین نشانه تحمل فرد است دومین نشانه رفتاری است که بعد از ترک کردن از خود نشان میدهد و سومین نشانه وقتیست که بیش از اندازه مصرف کند و این که فرد نتواند خودش را در اندازه ای که مصرف می کند و یا قطع می کند کنترل کند. در ادامه این اتفاق ارتباطش با دوستان و اقوام و جامعه کم می شود و بروز چنین نشانه هایی بیانگر مصرف مواد مخدر است.ولی باید به این نکته اشاره کرد با این که نوجوان خود می داند مصرف این ماده او را در ارتباط با دیگران دچار مشکل می کند ولی باز هم این عادت اشتباه را ترک نمی کند

 نوجوانی دوره مهمی هست و یکی از خصوصیات این دوره اینه که نوجوان ها دوست دارند چیزهای جدید رو تجربه کنند، کشف کنند و ممکنه کارهایی رو انجام بدهند که خطرناک هستند و به سمت افرادی بروند که اون ها رو به سمت اعتیاد بکشانند و آن ها را درگیر اعتیاد در نوجوانان بکنند. و همین طور باید توجه کنیم که در دنیای امروز متاسفانه نوجوان ها دسترسی راحتی به مواد مخدر دارند! قبل از این که به دلایل اعتیاد در نوجوانان بپردازیم، بیاییم اصطلاحات رو مقداری دقیق تر بخونیم:

مواد مخدر ترکیباتی شیمیایی هستند که در عملکرد مغز و هوشیاری افراد تغییراتی ایجاد می کنند. این تغییرات می تونند طولانی مدت و مخرب باشند و باعث اعتیاد نوجوانان و رفتارهای آسیب زننده شوند. و در نهایت باعث آسیب های اجتماعی اعتیاد در نوجوانان می شوند.

اعتیاد در واقع مانند یک بیماری است. اعتیاد یک بیماری مغزی پیش رونده و عود کننده است که ساختار مغز و عملکرد اون رو تغییر میده و باعث میشه که فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن و مصرف مواد مخدر خودش رو به هر دری بزنه. حتی با وجود این که می دونه چه آسیبی بهش وارد میشه. البته توجه به این نکته هم ضروریه که اعتیاد در نوجوانان فقط شامل اعتیاد به مواد مخدر نمی شود. اعتیاد رفتاری نیز نوع دیگری از اعتیاده که ما در مقاله درباره نشانه ها و انواعش صحبت کردیم.

توجه داشته باشید که هر ماده مخدری علامت های خودش رو داره.  اما برخی ویژگی ها در بین افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، مشترک است ؛ این علایم در واقع آسیب های اعتیاد در نوجوانان استکه ما بهشون می پردازیم:

غیبت های مکرر از مدرسه، دیر اومدن به کلاس، افت تحصیلی ، انجام رفتارهای بزهکارانه و ضد اجتماعی در مدرسه از آسیب های اعتیاد در نوجوانان هستش.

سرماخوردگی زیاد و خون دماغ شدن، کاهش وزن و اشتها، گشادی مردمک چشم، قرمز شدن چشم ها، خشک شدن دهان، سیاه شدن دور چشم ها، عوض شدن رنگ صورت، فعالیت زیاد و بیش فعالی در مورد برخی مواد اعتیاد آور

کاهش ارتباط با اعضای خانواده و دعوا و درگیری با اون ها، درخواست پول به دفعات از پدر و مادر، زیاد بیمار شدن، پرحرفی یا گوشه گیری، عوض شدن خلق و خو، تحریک پذیری، دروغگویی زیاد، اضطراب، درگیر شدن با علائم افسردگی، تغییر دادن دوستان، رابطه با افراد دچار اعتیاد ، بی نظمی در ساعات ورود و خروج به خانه از جمله موارد آسیب های اجتماعی اعتیاد در نوجوانان می باشد. در 

https://www.fardanews.com  اخبار جدید را دنبال کنید.

نوجوان هایی بیشتر به مواد مخدر گرایش پیدا می کنند که مهارت های اجتماعی یا به طور کلی مهارت های زندگی را بلد نیستند و چون اعتماد به نفس کافی و قدرت نه گفتن ندارند یعنی در اصل از مهارت جراتمندی برخوردار نیستند پس برای این که در جمع با سایرین همرنگ بشوند به مصرف مواد مخدر رو می آورند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت  نوجوان هایی که به مصرف مواد مخدر رو میاورند در مهارت های اجتماعی و ارتباطی نقص دارند و در گروه های همسالان خود محبوب نیستن.به طور دقیق آماری مبنی بر این که نوجوان ها چند درصد دچار مصرف مواد می شوند وجود ندارد ولی شواهد نشان داده است که پسر ها بیشتر از دختر ها دچار این موضوع می شوند و متاسفانه مصرف مواد در نوجوانی هرسال رو به افزایش است. عوامل مختلفی باعث می شود که نوجوان ها به مصرف مواد مخدر روی بیارند که یکی از آن ها عوامل زیستی ودیگری عوامل اجتماعی است.یکی از عواملی که باعث میشود نوجوان به مواد مخدر روی بیاورد رها شدن از اضطراب است. حالا این رفتارها با توجه به عواملی که خود نوجوان دارد باعث این میل مصرف در مواد مخدر میشود برای مثال:عوامل اجتماعی، ژنتیک ، یا تجربه ی سابقه ی دارویی و حتی رفتاری .مثلا وقتی نوجوان ما به دلایلی اضطراب زیادی را تحمل نمی کند، می تواند با توجه به همسال ها باشد و یا تفکراتش، حالا نوجوان ما از قبل سابقه ی این که دارو به مدت زیاد مصرف کند را دارد و در خانواده هم افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند هم هستند. تمام این مسایل زمینه ای میشود که نوجوان ما بیشتر به سمت مواد مخدر برود

زمانی که مواد مخدر وارد بدن ما میشن ماموریتشون رو شروع می کنند؛ تغییر آرایش شیمیایی مغز ما. این مواد شیمیایی می تونند به دو صورت بر مغز ما تاثیر بگذارند؛ 1. مواد مخدر می تونند از مواد شیمیایی طبیعی در مغز تقلید کنند و بدن رو هدایت کنند. مثلا اگه این مواد از سرتونین که در بدن ما وجود داره تقلید کنند، باعث عکس العمل خوشحالی در بدن ما می شوند. 2. این مواد می تونند بخشی از مغز رو تحریک کنند که تحریک اون بخش به صورت طبیعی باعث احساس خوب در ما میشه. پس اگه ما از چنین موادی استفاده کنیم، دوست داریم که بازم این کار رو انجام بدیم که در نهایت باعث اعتیاد به مواد مخدر در نوجوان می شود.

به همین دلیل مغز ما زمانی که متوجه میشه که این مواد احساس خوبی در ما ایجاد می کنند، یاد می گیره که بیشتر از این مواد بخواد. میزان مصرفی قبلی دیگه به همون اندازه احساس خوب به فرد نمیده و مصرف به مرور زمان بیشتر و بیشتر میشه. مغز در هنگام سوء مصرف مواد دچار تغییرات بلند مدت میشه و قدرت تصمیم گیری، حافظه، توانایی یادگیری و قدرت قضاوت فرد مبتلا به اعتیاد از شرایط و افراد رو مختل می کنه. همچنین مواد مخدر بدن رو نابود می کنه. از جمله آسیب های جسمانی ناشی از اعتیاد نوجوانان می توان به: آسیب به کبد، حمله قلبی، بیماری های کلیوی، مشکلات ریوی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی به کما رفتن اشاره کرد.

این آسیب ها فقط شامل جسم ما نمیشه؛ بلکه ذهن و روان ما رو هم درگیر می کنه. علائمی مانند افسردگی، بی قراری، اضطراب ، تنش، تحریک پذیری عصبانیت و… طبیعیه که روابط اجتماعی، روند زندگی و دستاورد های فرد مبتلا به اعتیاد هم دچار آسیب می شوند. پس لازمه که مسئله اعتیاد در نوجوانان جدی گرفته بشه.

 که در این حالت نوجوان ما بیش از اندازه از مواد مصرف می کند. در این حالت گفته می شود نوجوان دچار مسمومیت با مواد شده است. گاهی این مسمومیت ها غیر قابل جبران هستند و حتی منجر به مرگ نیز می شوند.

همیشه گفتن ، پیشگیری بهتر از درمانه. پس ما باید حواسمون باشه که قبل از درگیر شدن فرزندانمون با اعتیاد به فکر باشیم و جلوی وابستگی اونها به هر نوع ماده مخدری رو بگیریم.

باید اطلاعات جامع و کاملی در اختیار نوجوانان قرار بگیره. گفتیم که عدم داشتن اطلاعات باعث اعتیاد در نوجوانان میشه. بسیاری از نوجوانان فکر می کنند که ماده مخدر گل یا همون ماری جوانا اعتیاد نمیاره و یا تریاک فقط خاصیت دارویی داره. در صورتی که از عوارض جبران ناپذیر این مواد مخدر اطلاعی ندارند. هم چنین به عنوان یک کار موثر، نوجوانان باید نتیجه اوضاع افراد مبتلا به اعتیاد مواد مخدر  رو ببینند تا خطرات ناشی از مصرف مواد رو بیشتر و جدی تر درک کنند.

با درست رفتار کردن با نوجوانان و آموزش مهارت هایی برای افزایش اعتماد به نفس در اون ها می توان خطر ابتلا به اعتیاد نوجوانان رو کاهش داد. نقش والدین در این دوره بسیار مهم است. والدین باید برای رفتار مناسب با نوجوان آموزش ببینند و رفتار های خودشون رو طبق اصول انتخاب کنند.

اگه به نوجوان مسئولیت هایی مناسب با شرایطش بدیم و او رو مسئولیت پذیر کنیم، می تونه بفهمه که هر کاری نتیجه ای داره. هم چنین این مسئولیت ها باعث می شوند زندگی نوجوان یکنواخت نباشه تا برای تغییر زندگی به سمت مواد مخدر بره و در نهایت باعث اعتیاد نوجوان بشه. مراکز ترک اعتیاد بانوان بستری مناسب برای کمک به اعتیاد می باشد.

ارتباط درست و نزدیک بین والدین و نوجوانان ، اون ها رو از بسیاری از مشکلات دور می کنه. حمایت های خانواده و آموزش مهارت ها و رفتارهای مناسب به نوجوانان باعث میشه که اون ها در هنگام رو به رو شدن با مشکل به مواد مخدر رو نبرند. در وبسایت کمپ ها اطلاعات لازم  برای ارتباط با ما وجود دارد.

در این مقاله سعی شد اعتیاد به مصرف مواد در نوجوانان و پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد در نوجوانان بررسی بشه. امیدوارم تونسته باشیم مطالب رو به درستی انتقال داده باشیم و مانعی برای اعتیاد در نوجوانان شده باشیم. برای این که ما را در این راه کمک بکنید حتما نظراتتون رو در بخش نظرات بگید و برای دوستان و عزیزانتون بفرستید.

اعتیاد و وابستگی به هر نوع مواد مخدری ، نوعی اختلال و بیماری محسوب می شود که شامل الگوهای نامناسب وابستگی به مواد است زمانی که فرد کارکردهای زندگی عادی خود را از دست داده و جنبه های مختلف زندگی اش مورد تخریب قرار می گیرد، در واقع اعتیاد هم وابستگی جسمی و هم روانی دارد و فردی که درگیر آن می شود حالت های مختلف افسردگی و اضطراب تا دردهای بدنی و مشکلات جسمی را تجربه می کند.

اعتیاد و وابستگی به مواد از سیگار گرفته تا سایر مواد توهم زا ، روانگردان و … در بین گروه های مختلف سنی در جوامع دیده می شود و علل مختلفی هم از سوی آسیب شناسان در زمینه درگیری مواد وجود دارد اما یکی از اقشار آسیب پذیر در این زمینه که ممکن است به دلیل بی توجهی خانواده درگیر مواد شوند، نوجوانان هستند که متآسفانه زمانی که خیلی از آنها درگیر می شوند و خانواده ها متوجه می شوند، تازه والدین می گویند که اصلا حالت های فرزندشان را نمی شناختند یا کاش کسی بود که علائم و نشانه ها را به آنها گوشزد می کرد.

اما خیلی اوقات دیگر شرایط سخت شده و مشکلات زیادی پیش روی نوجوان و جوان خانواده برای ترک مواد است، هر چند همان زمان نیز با کمک والدین اتفاقات مثبتی در زندگی او برای ترک مواد می تواند بیافتد. بنابراین بهترین حالت این است که والدین و خانواده هایی که نوجوان و جوان در خانه دارند همیشه حواس جمع باشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند که این خیلی بهتر از درمان است.

نشانه های اعتیاد در نوجوانان می تواند همراه با بروز تغییراتی در رفتار، ظاهر و سلامتی او باشد. باید هر نوع تغییر در رفتار و حتی ظاهر نوجوان مورد توجه قرار گیرد و خانوداه با دقت آنها را مد نظر داشته باشد، بنابراین خانواده ها باید بدانند که نشانه های اعتیاد را در فرزند و نوجوان خود از روی چه عواملی شناسایی کنند و به همین دلیل چند عامل، نشانه و تغییر در رفتار و ظاهر نوجوان را بررسی کنند.

نخستین نشانه که باید به نوجوان در مبحث اعتیاد شک کرد، این است که نوجوان به تازگی درخواست بیش از حد و اندازه  تامین پول از پدر و مادر را دارد و برای گرفتن پول تهیه و خرید مواردی مانند کتاب و سی دی و دیگر اقلام بهانه می کند که قبل از آن تقاضای چنین مواردی را نداشت و این موارد به نظر می رسد که بیش از مصرف او است.

گوشه گیری و انزوا و حتی پر حرفی یکی دیگر از نشانه های احتمال درگیر شدن نوجوان به دام اعتیاد می تواند باش.

خانواده مطرح می کنند که به تازگی مشاهده می شود تغییری در رفتار نوجوان رخ داده که وی نسبت به گذشته گوشه گیر و منزوی شده است یا اینکه حتی خیلی پر حرف شده، رفتاری که قبل از این در وی مشاهده نمی شد و همه اینها می تواند نشانه ای از اعتیاد باشد که موجب تغییر در رفتار وی شده است و باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که مصرف برخی از مواد روانگردان مانند شیشه می تواند موجب کم اجتماعی بودن یا بیش از اندازه پرحرفی در نوجوان شود.

این نکته را والدین باید مدنظر قرار دهند که هر نوع تغییر کوچیکی دلیل بر اعتیاد نیست گاه دیده می شود که والدین با شک های بیخودی خود نوجوان را از خود طرد می کنند مدام لباس های او را می گردند یا درباره دوستانش تحقیقات افراطی یا دخالت های بیجا می کنند. والدین باید بدانند که همه چیز باید با برنامه و صحیح و دوستانه پیش برود نه با جنگ و دعوا. درباره این نشانه ها اگر همه چیز افراطی بود مثل پرحرفی های زیاد یا انرژی که قبلا از بچه تان سراغ نداشتید یا حتی افسردگی که او پیشتر نداشته، حتما می بایست با یک روان شناس در این زمینه صحبت کنید و یا با پزشک در میان بگذارید.

اشتهای زیاد یا کم اشتهایی هم می تواند یکی از نشانه های اعتیاد در نوجوان باشد، چراکه نوجوان در گذشته این نوع رفتارهای غذایی را نداشت و برخی از مواد اعتیاد آور در مصرف کنندگان موجب ایجاد اشتهای زیاد و یا برعکس موجب کاهش اشتها می شوند. باز هم تاکید می شود که همین اشتهای کم یا زیاد می تواند عللی چون استرس ، اضطراب  و مشکلات فردی یا حتی افسردگی هم باشد دلیل نمی شود که هر بی اشتهایی یا پراشتهایی مبنای اعتیاد داشته باشد می بایست یک بازه زمانی همراه با تحقیقات دیگر را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از نشانه هایی که باید به اعتیاد در نوجوان شک کرد، شامل تغییراتی مانند بروز افسردگی یا پرخاشگری در نوجوان است. نوجوان ما قبل از این آرام و اجتماعی بود اما بتازگی تغییراتی رفتاری مانند افسردگی و پرخاشگری در او مشاهده می شود.

حال با توجه به همه این علائم می بایست خیلی با دقت و دوستانه رفتار کنید و زمانی که پی به این مشکل در نوجوان خود بردید، موارد زیادی را رعایت کنید مثل اینکه با خشونت وارد نشوید، سعی نکنید با جنگ و دعوا یا حتی طرد نوجوان از منزل عمل کنید چراکه همه چیز بدتر از این می شود و زمانی که پی بردید به این مشکل بهتر است با یک روان شناس و درمانگر اعتیاد صحبت کنید تا به شما در زمینه همراهی با جوانتان راهنمایی کنند و خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید که دیگر قابل جبران باشد.

مسئله مهم این است که زمانی با این بحران روبه رو شدید بدانید تنها شما نیستید که برای فرزندش این اتفاقات افتاده و خانواده های دیگری هم هستند که درگیر این مسئله شده اند و سپس اینکه فکر کنید چطور می توانید نوجوان و جوانتان را از این شرایط خارج کنید.

اما در زمینه  پیشگیری بهتر است از همان زمانی که بچه دوستان زیادی در دوره نوجوانی پیدا می کند با او رفیق باشد ، اینقدر که مسائلش را با شما درمیان بگذارد تا اینکه از خانه فراری باشد و تنها با دوستانش صحبت کند یا اینکه مدام در تلفن همراه و شبکه های مجازی باشد و به او آموزش دهید که بتواند از خودش در محیط بیرون از منزل مراقبت کرده و جسم و روحش را سلامت نگه دارید. خانواده ای که خودش درگیر سیگار و مسائل دیگر اعتیادی است چطور می تواند انتظار داشته باشد فرزند سالمی تحویل جامعه دهد؟

پس اول خود والدین می بایست همه چیز را رعایت کنند و سپس به فرزندشان آموزش دهند که در محیط بیرون از خانه از خودش مراقبت کرده و در برابر هر به اصطلاح دوست نمایی که به او تعارف سیگار یا هر مواد دیگری را می کنند، بتواند نه بگوید و به عبارتی مهارت «نه گفتن» را داشته باشد بدون اینکه تصور کند عزت نفسش پایمال شده است.

دکمه بازگشت به بالا