جامعه و خانواده

اصلاح و به‌روزرسانی قانون ایمنی زیستی در دستور کار محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اصلاح و تمدید قانون ایمنی زیستی مصوب 1387 خبر داد.

به گزارش ترندونی علی سلاجقه در اولین جلسه کمیسیون هماهنگی شورای ملی ایمنی زیستی که صبح امروز با حضور نمایندگان شورای نظارت اسلامی در شورای ملی ایمنی زیستی و جمعی از نمایندگان نهادهای ذیربط تشکیل شد، با تاکید بر اینکه اصلاحیه و 2008 وی با بیان اینکه به‌روزرسانی قانون ایمنی زیستی مصوب باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: قانون موجود ایمنی زیستی باید در مدت کوتاهی به‌روزرسانی شود تا در اسرع وقت به تصویب شورای اسلامی برسد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده پدافند ملی در حوزه ایمنی بیولوژیک فعالیت هایی انجام داد، گفت: در زمان تمدید قانون ایمنی زیستی از تمامی فرصت های انجمن های علمی، نمایندگان مجلس و اساتید مربوطه برای بحث در مورد آسیب های احتمالی محصولات تراریخته استفاده کنید. در قانون فوق الذکر

سلاجقه همچنین به نقش پدافند غیرعامل در ایمنی محیط زیست اشاره کرد و حضور آن را ضروری دانست.

در بخشی دیگر از این نشست، محمدحسین بازگیر، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی گفت: در سال 92 پس از اجلاس زمین و تصویب کنوانسیون تنوع زیستی، وظایفی برای دولت ها تعیین شد که یکی از آنها این بود. تهیه پیش نویس قوانین داخلی در زمینه ایمنی زیستی توسط اعضا و کشورها.

وی افزود: به دنبال آن بحث پروتکل ایمنی زیستی کارتاخنا و قوانین داخلی کشور انجام شد. دبیرخانه ایمنی زیستی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأسیس شد و قوانین الحاق به کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی کارتاخنا به تصویب رسید.

بازگیر تصریح کرد: طبق گزارش های بین المللی حدود 191 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته است که عمده ترین محصولات تراریخته سویا، پنبه، ذرت و کلزا است.

رئیس دبیرخانه شورای ایمنی زیستی همچنین گفت: ایران واردکننده عمده محصولات و محصولات تراریخته در دو بخش غذای انسان و خوراک دام محسوب می‌شود و تاکنون هیچ مجوزی برای رشد و رهاسازی صادر نشده است. محصولات تراریخته در کشور

بازگیر خاطرنشان کرد: تاکنون 11 جلسه شورای ملی به ریاست معاونان اول رئیس جمهور تشکیل شده که در مجموع 60 مصوبه به تصویب رسیده است که یکی از آنها تلفیق و یکسان سازی آیین نامه ها و دستورالعمل ها است. توسعه ایمنی زیستی و آیین نامه اجرایی جامع و تفصیلی قانون ایمنی زیستی که در اولویت فعالیت های دبیرخانه ایمنی زیستی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه در خصوص سال 1387 بحث و تبادل نظر شد. به روز رسانی و اصلاح قانون مصوب ایمنی زیستی، بررسی و تصویب دستورالعمل اجرایی سه عضو. کمیسیون داوری در خصوص تبصره ماده 5 قانون ایمنی زیستی، الحاق یا عدم رعایت پروتکل ناگویا-کوالالامپور (مسئولیت و جبران خسارت احتمالی ناشی از رهاسازی موجودات زنده دستکاری شده ژنتیکی) و 2008 بررسی و تعیین دستورات اجرایی ایمنی بیولوژیکی با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های علمی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا