اقتصادی

احیای مشاغل خاموش در طرح اشتغال روستایی

اعطای وام به جمعیت روستایی تحت طرح اشتغال پایدار روستایی باعث افزایش اشتغال در طیف گسترده ای از بخش ها از جمله کشاورزی، صنایع دستی، اکوتوریسم و ​​گردشگری شده و به جویندگان کار فرصتی برای یافتن شغل و احیای مشاغل غیرفعال داده است.

به گزارش ترندونی، طرح اشتغال روستایی پس از دریافت مجوز مجلس برای کسر 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی اجرایی شد. دلار برای طرح های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و معادل ریالی آن از منابع داخلی بانک ها تعیین شد. به حساب مؤسسات عامل

بر این اساس به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد معادل یک میلیارد و 500 میلیون ریال از منابع صندوق را در قالب وام در اختیار بانک های کشاورزی، توسعه تعاون، بانک پست و صندوق کارآفرینی امید قرار دهد. بخش کشاورزی به منظور استفاده از این منابع برای اشتغالزایی روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای مرزی و عشایری است.

امروزه توسعه بنگاه‌های کوچک و خرد روستایی راهبردی کلیدی برای توسعه اقتصاد روستایی در کشورهاست و یکی از الزامات کلیدی ایجاد هر کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکار کوچک روستایی، نقدینگی و تامین مالی است. بر این اساس موسسات و بنیادهای مالی قرض الحسنه با اعطای وام ها و تسهیلات خرد و کم بهره در توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم و محروم و در مناطق روستایی نقش موثری ایفا می کنند.

به گفته کارشناسان، صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از تامین کنندگان پیشرو در زیرساخت های اشتغال پایدار روستایی، نقش مهمی در ایجاد و توسعه بنگاه های خرد روستایی و در محرومیت زدایی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و تقویت کارآفرینی داشته است. مشاغل در مناطق روستایی پروژه هایی مانند صندوق های خرد محلی را اجرا کرده اند و هر روستا یک محصول دارد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گزارشی آخرین جزئیات پرداختی صندوق های اشتغال پایدار روستایی را منتشر کرد.

به گفته نعمت الله رضایی، حدود 800 میلیارد تومان اشتغال پایدار در روستاها از محل منابع قبلی و 800 میلیارد تومان سهم بازپرداختی باقی مانده است که فرصت مناسبی برای احیای مشاغل تعطیل خواهد بود.

وی درباره مبالغ گزارش شده به صندوق افزود: با هماهنگی برنامه و سازمان بودجه و صندوق توسعه ملی مجدداً حدود 530 میلیارد تومان به صندوق گزارش شده و 2600 میلیارد تومان از محل پایداری داریم. اشتغال روستایی .

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره طرح های ثبت شده در سامانه کارا وزارت کار نیز گفت: تاکنون حدود 540 میلیارد طرح در سامانه کارا ثبت شده است. .

بر اساس گزارش فعالیت 100 روزه وزارت کار در خصوص اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و مهاجر در دولت سیزدهم، یک هزار و 643 طرح از منابع و اقدامات اشتغال روستایی استفاده شده و در این مدت بیش از 4 هزار و 890 شغل ایجاد شده است. .

مصوبه دولت برای اختصاص 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی. تطبیق طرح اشتغال روستایی و خروج از آن از سوی رئیس اجرائیه شرایط مساعدی را برای اشتغال در بخش روستایی و عشایری ایجاد کرده است. به یک معنا، وام به روستاییان باعث افزایش اشتغال در صنعت، کشاورزی، خدمات، تبدیل و صنایع گلخانه ای، اکوتوریسم، گردشگری و صنایع دستی شده و فرصت های شغلی برای جوانان جویای کار فراهم کرده است.

به گزارش ترندونی، فعالیت های اشتغال روستایی در کاهش مهاجرت روستا به شهر و کلان شهرها موثر است، چرا که اشتغال روستایی علاوه بر توسعه روستایی، زمینه اشتغال خانوارهای روستایی و کاهش بیکاری در این مناطق را فراهم می کند. کمک کرده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا