جامعه و خانواده

اجرای برنامه کلان تغییر اقلیم و هشدار سریع مخاطرات هوا-دریا/دلایل افزایش اثرات طوفان‌ حاره‌ای

استادیار موسسه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از ایجاد گروه تغییرات آب و هوا و استفاده از سیستم های هشدار سریع برای خطرات هوا و دریا خبر داده است.

به گزارش ترندونی ، پروین غفاریان ، دانشیار م Instituteسسه اقیانوس شناسی و علوم جوی ، در گردهمایی مجازی در گشت اقیانوس شناسی کاوش خلیج فارس ، “گردباد دریا” ، “برف سنگین دریاچه” و خطر “طوفان گرمسیری” در هوا و دریا را تشریح کرد. در خلیج و دریای عمان پیش بینی آنها یکی از چالش ها است.

وی خاطرنشان کرد: گشت شناسی اقیانوس شناسی در اواخر سپتامبر مصادف با طوفان گرمسیری بود: دمای سطح اقیانوس از 26 درجه سانتیگراد بیشتر بود ، رطوبت نسبی در ناحیه Middle Word افزایش یافت ، ناپایداری جوی افزایش یافت و جزر و مد نسبتا کم افزایش یافت. توزیع ضعیف باد و موقعیت حداقل 5 درجه عرض جغرافیایی از خط استوا یکی از شرایط تشکیل طوفان های گرمسیری است.

غفاریان ادامه داد: “مطالعه طوفان های گرمسیری از سال 1985 تا 2005. نشان می دهد که مناطق آتلانتیک ، هند و اقیانوس آرام بیشتر تحت تأثیر این طوفان ها هستند و اگرچه تنها 7 درصد از طوفان های گرمسیری مربوط به اقیانوس هند است ، اما این مناطق به دلیل جمعیت زیاد این سواحل ، بزرگترین آنها هستند.

دانشیار موسسه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت که طوفان های گرمسیری از سال 1985 تا 2005 به سواحل جنوبی ایران نرسیده است. “اما در 2007 و 2010 و در سپتامبر امسال در چابهار در مورد تغییرات آب و هوایی.” و گرم شدن کره زمین.

غفاریان طوفان های گرمسیری را به پنج سطح تقسیم کرده است و می گوید سطح پنجم بسیار خطرناک است. او به هند سفر کرد و چون از محیط آبی هند دور بود ، انرژی او کاهش یافت ، اما طوفان با نزدیک شدن به عمان انرژی گرفت. خسارت هایی در سواحل عمان ایجاد شده است.

وی گفت که فشار طوفان 992 میلی بار است که باعث قوی تر شدن چرخنده می شود وزش باد شدید و حساسیت به زمین باعث طوفان گرد و غبار شد.

به گفته وی ، با این طوفان دید افقی کاهش یافت و برخی از آنها به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شدند.

غفاریان غرق شدن دو قایق ، کشته شدن یک خدمه قایق ، 10 مجروح و چهار مفقود شده را از دیگر پیامدهای طوفان گرمسیری شاهین برشمرد و گفت: “قبل از رسیدن طوفان به کشور ، ما آن را پیش بینی کرده بودیم و مسیر آن را در مدلهای مختلف مطالعه کردیم. . ” و در طول طوفان ، موج هایی به ارتفاع چهار متر ایجاد شد.

وی با اعلام اینکه موسسه تحقیقاتی در حال اجرای طرح تغییر اقلیم در مقیاس بزرگ است ، گفت: این طرح سیستم های هشدار هوا و دریا را راه اندازی می کند و ما در تلاش هستیم تا طوفان های کوچک مقیاس کوچک را که با ماهواره ها با استفاده از مدل ها دیده نمی شود ، کاهش دهیم. “مانیتور با کارایی بالا.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا