جامعه و خانواده

آیا شیوع فعلی کرونا در چین می‌تواند منجر به جهش‌های جدید این ویروس شود؟

کارشناسان گفته اند مطمئن نیستند که شیوع فعلی کووید-19 در چین می تواند منجر به جهش جدیدی در این ویروس شود یا خیر.

به گزارش ترندونی، به گفته کارشناسان، اگر ویروس کرونا در چین جهش پیدا کند، می تواند مشابه سویه های آمیکرون باشد که در حال حاضر در این کشور در گردش است. این گونه همچنین می تواند ترکیبی از سویه های کرونا یا گونه ای کاملا متفاوت باشد.

دکتر. استوارت کامبر ری، یکی از کارشناسان دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده می گوید: چین جمعیت بسیار زیادی دارد، اما مصونیت جمعی کمی نسبت به کووید-19 در این کشور وجود دارد. به نظر می رسد چنین شرایطی برای ایجاد جهش جدیدی از ویروس کرونا مناسب است، اما نمی توان به طور قطع در این مورد صحبت کرد.

هر عفونت جدید فرصتی برای جهش ویروس کرونا ایجاد می کند و ویروس به سرعت در چین در حال گسترش است. پس از کاهش ناگهانی محدودیت‌های کرونا در چین، تعداد مبتلایان به کووید-19 در چین افزایش یافت. اگرچه نرخ کلی واکسیناسیون در چین بالا است، فراوانی دوزهای تقویت کننده به ویژه در میان جمعیت سالخورده این کشور کمتر است.

این کارشناس دانشگاه جان هاپکینز همچنین افزود: با مشاهده امواج بزرگ عفونت اغلب انواع جدیدی از آن تولید می شود.

از زمان انتشار سویه اصلی کووید-19 حدود سه سال پیش، این ویروس دستخوش یک سری جهش شده و سویه‌ها و سویه‌های جدیدی از جمله دلتا و آمیکرون را ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، گونه های زیادی از آمیکرون در چین شناسایی شده است. یکی از این سویه‌ها BF.7 است که به شدت از مصونیت در برابر بیماری فرار می‌کند و تصور می‌شود که مسئول افزایش کنونی موارد کووید-19 در چین باشد.

همچنین یک سوال دیگر در این زمینه – آیا جهش جدید ویروس کرونا می تواند باعث بیماری شدیدتر شود؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند که هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که چرا ویروس باید در طول زمان خفیف‌تر و کمتر بیماری‌زا شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز اخیرا نسبت به گزارش‌های مربوط به بیماری شدید ناشی از کووید-19 در چین ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا