عمومی

آقای هاشمی گلپایگانی وظیفه شما به هم ریختن جامعه نیست!

اظهارات محمدصالح هاشمی گلپایگانی ریاست امر به معروف و نهی از منکر در چند ماه گذشته همواره منجر به سوء استفاده رسانه های بیگانه و کم اهمیت جلوه دادن دو فریضه مهم شرعی حجاب و امر به معروف و نهی از منکر شده است.

ایسناپلاس – عطیه همتی: در کتب ابتدایی دهه 50 و 60 آموزش وجوب امر به معروف و نهی از منکر داستانی در مورد اشتباه پیرمرد در وضو وجود داشت که امام حسن علیه السلام و امام حسین علیهما السلام متوجه آن شدند و می خواست اجرا کند شستن به مؤدبانه ترین شکل ممکن. راه درست را به او بیاموزید و آنقدر این کار را خوب انجام دادند که پیرمرد نه تنها یاد گرفت که خودش را درست بشوید. بلکه از ادب، احساس وظیفه و شیوه رفتارشان به خاطر شهرتشان منحرف شد. داستانی که باید آداب و رسوم مهم امر به معروف و نهی از منکر را به کودکان می آموخت و نشان می داد که امر به معروف موجب اغماض و خشم از آنچه به منکر و منکر می شود، خواسته یا ناخواسته بی فایده است.

از خرداد سال گذشته که «محمدصالح هاشمی گلپایگانی» به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشغول به کار شد. تیز بودن تیر این ستاد که در گذشته بیمه دولتی و نیاز اجتماعی را هدف قرار می داد. مسیر دیگری را طی کرد تا این بار امر به معروف و نهی از منکر محل تفرقه بین مردم شد. پیش از آن ستاد امر به معروف و نهی از منکر در تریلر فرهنگی خود یا حتی در بیلبوردهای شهری یا به تعبیر مصاحبه های دبیر وقت، از مردم برای اتحاد با ستاد و حمایت از ستاد کمک خواست. ترویج امر به معروف و نهی از منکر مراجع را یاری کنید.

دبیر سابق ستاد عمرو با معروف بارها تاکید کرد که اولویت ستاد; امر به معروف مردم و نهی از منکر مسئولین است و حتی در مقاله ای اعلام کرد امر به معروفی که باعث تنش اجتماعی شود بد است. او در مصاحبه‌ای که در اسفند 1397 انجام داد، به صراحت می‌گوید که وظیفه دارد فعالیت‌های مردمی را در امر امر به معروف و نهی از منکر گسترش دهد، به‌ویژه اگر انتقاد از دولت باشد. به این معنا که اگر کسی بخواهد از حکومت انتقاد کند یا پیشنهادی بدهد و قدرت امر به معروف و نهی از منکر به معنای شرعی داشته باشد، باید فعالیتش زیر چتر حکومت باشد. این یکی از وظایف قانونی ستاد است.

در ضمن از 1400 در روز سوم خرداد که هاشمی گلپایگانی به عنوان دبیر ستاد منصوب شد، وظایف ستاد شکلی کاملاً متفاوت به خود گرفت. تا جایی که حتی سانسور شد و برخی صحبت های مدیریت از سایت ستاد حذف شد. محمد صالح مفتاح، نایب رئیس سابق امربه معروف و ناهی از ستاد منکر این موضوع را اعلام کرد. مفتح در این باره گفت: آقای گلپایگانی دستور دادند بخشی از سخنان رهبری که با سیاست ما موافق نیست از سایت حذف شود! و گفتند حتی اگر مدیریت فکر می کند علت شهرت اولویت دهم در حوزه حجاب است. ما می خواهیم 10 را اولویت بندی کنیم! «اولویت دهم رهبری برای ما اولین است.

اما ترجیح امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب مشکلی ندارد و موضوع اصلی امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. هاشمی گلپایگانی در چند ماه اخیر هر بار در رسانه ها از چنین الفاظ و عباراتی استفاده کرده است که اگر او را نمی شناختیم باور نمی کردیم که مسئولی بتواند از چنین الفاظ و عباراتی در رسانه ها استفاده کند یا چنین حرف هایی را مطرح کند. احکام و عقایدی که خارج از مسئولیت قانونی ستاد است و متأسفانه در روزهای اخیر این فریضه مهم الهی به امری خشن تبدیل شده و به منظور تنبیه افراد به جای امری ضروری و مهم در جامعه بوده است. در این زمان است که مسئولان و سران سه قوه تلاش می کنند فضای آرام تری را به بحث عفاف و حجاب در کشور وارد کنند و از رفتارهای سلیقه ای در حوزه حجاب و عفاف جلوگیری کنند.

در کنفرانس مطبوعاتی خود در 20 جولای حجت‌الاسلام محسنی آژه‌ای رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: باید توجه داشت که ما نمی‌خواهیم در این زمینه کار احساسی و کوتاه‌مدت انجام دهیم، بلکه اقدامات ما باید توجیه‌پذیر باشد. ، عاقل، حلال و توأم با صلح.

محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی در 30 تیرماه همزمان با روز عفاف و حجاب می گوید در موضوع عفاف و حجاب باید همیشه این نکته را مد نظر داشته باشیم که این ملت در زمان رژیم طاغوت. سینه اش را از کشف حجاب حفظ کرد و شهید شد و هیچ کس مقایسه نکرد. او به اندازه خود مردم ایران به مسئله حیا و حجاب و ارزش های خانوادگی حساس نیست.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور همچنین در خصوص گشت های افسری و گشت های اجتماعی در هفته دولت گفت: زنان و دختران ما از فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی ایران اسلامی عفت و پاکی دارند و امروز این چاره نیست. زن ایرانی بودن برای امروز نیست. الان هم در یک جامعه قانونمند، هیچ کس حق ندارد کار خودسرانه یا غیرقانونی انجام دهد.»

در ماه های اخیر اظهارات مسئولان ستاد امر به معروف باعث شده تا بسیاری از مردم تصور کنند که دولت تصمیم جدیدی در زمینه حجاب گرفته است و قصد دارد مشکل حجاب را از طرق غیرقانونی و قانون گذاری جدید حل کند. ایجاد. فشار. اما واقعیت این است که سران قوای سه گانه پشت سر دایس باید بارها و بارها اعلام برائت کنند تا این اتهام متوجه دولت نشود. آیا تاکنون کسی هزینه های ناشی از اظهارات آقای هاشمی گلپایگانی را محاسبه کرده است؟

علیرغم همه این ادعاها، هاشمی گلپایگانی هر روز اظهار نظر جدیدی در مورد نظرات خود درباره وضعیت حجاب می دهد. او در آخرین مصاحبه درباره نقشه درخشانش می گوید زنان بی حجاب در خیابان ها توسط دوربین عکاسی می شوند، عکس ها برایشان پست می شود و باید جریمه بپردازد. یا وقتی فردی بی حجاب وارد مغازه می شود و صاحب مغازه به او تذکر نمی دهد و خدماتی ارائه نمی دهد، پلاک آن مغازه جریمه می شود. اگر فردی که کشف حجاب می کند اصرار به دریافت خدمات داشته باشد، گشت ارشاد برای حمایت از مغازه دار آن فرد را جریمه می کند.

هاشمی گلپایگانی به عنوان دبیر امربه معروف، اگر نیت خوبی برای ساماندهی جایگاه حجاب به عنوان یک نهاد حاکمیتی دارد و می خواهد خارج از اولویت ها به این موضوع بپردازد، باید در نظر داشته باشد که اظهارات وی تاکنون تبعات جدی داشته است. و ممکن است بیش از این باشد و نه تنها حباب دوقطبی دمیده شده است، بلکه اظهارنظرهای بی ملاحظه و حساب نشده او یکی از مهمترین واجبات دینی را به چیزی برای بهبود وضعیت روحی جامعه تبدیل کرده است و این وظیفه نه در نگاه مردم، بلکه به ویژه در نگاه نسل جوان، این امر باعث کاهش و تبدیل به یک ضد ارزش می شود. به طوری که حتی مدیران پس از او نیز اگر بخواهند درست و مدبرانه برای احیاء و شکوفایی امر به معروف در جامعه و نهی از منکر تلاش کنند، برایشان بسیار مشکل خواهد بود. همچنین هاشمی گلپایگانی بداند که این اظهارنظرها که فقط در رسانه های بیگانه و ضدایرانی مطرح می شود، تنها به او و دوران مسئولیتش نسبت داده نخواهد شد. بلکه تمام نظام اسلامی و هیأت بزرگ دینی کشور تاوان آن را خواهند داد و مستضعفان حجاب دارند و مستضعفان امر به معروف و نهی از منکر می کنند!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا