جامعه و خانواده

بیماری پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

29 اکتبر هر سال. روز جهانی پسوریازیس، که هدف آن افزایش آگاهی در مورد پسوریازیس و/یا آرتریت پسوریازیس، افزایش آگاهی در مورد این بیماری و تسهیل دسترسی به درمان است.

به گزارش ترندونیآمار نشان می دهد که 125 میلیون نفر در سراسر جهان از پسوریازیس رنج می برند. بر اساس آمار رسمی، بیش از هشت میلیون آمریکایی تنها در ایالات متحده از این بیماری رنج می برند.

تا 30 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک (آرتریت پسوریاتیک) مبتلا می شوند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی “سیستمیک” است (از جمله بیماری هایی که چندین اندام و بافت بدن یا کل بدن را به طور همزمان درگیر می کنند).

این بیماری چرخه زندگی سلول های پوست را تسریع می کند و در نتیجه سلول های پوستی اضافی در بدن ظاهر می شوند. این سلول های اضافی باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار روی پوست می شوند. این لکه های قرمز نه تنها باعث خارش می شوند بلکه اغلب دردناک نیز هستند.

علائم دیگر عبارتند از “ترک” و “پوسته پوسته شدن” پوست، که گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی شود.

در برخی موارد، پسوریازیس همچنین باعث التهاب، سفتی و درد در مفاصل می شود و زمانی که این بیماری مفاصل را نیز درگیر کند، به آن آرتریت پسوریاتیک می گویند.

علت دقیق پسوریازیس هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما برخی مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی بیش فعال می تواند باعث این بیماری شود.

پسوریازیس معمولاً به دلیل محرک‌های خاصی از جمله عفونت، ضایعات پوستی، استرس، کمبود ویتامین D و مصرف الکل شروع می‌شود یا بدتر می‌شود. علاوه بر این، مصرف برخی داروها می تواند باعث تحریک و ایجاد پسوریازیس شود.

علاوه بر این، افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های دیگر از جمله دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، بیماری پارکینسون و بیماری کلیوی هستند.

پسوریازیس معمولاً بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد و بنابراین اغلب باعث افسردگی و سایر اختلالات عاطفی در بیماران می شود.

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما علائم را می توان کاهش داد. علائم معمولاً با کورتیکواستروئیدهای موضعی (کورتیکواستروئیدها)، قطران زغال سنگ، مرطوب کننده ها و داروهای تجویزی کنترل می شوند. تکنیک های کاهش استرس نیز در کنترل علائم بیماری موثر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا