عمومیکسب و کار ایرانی برتر

چاپ تامپو و آشنایی کامل با آن

چاپ تامپو یا بالشتکی چیست؟

قبل از هرچیز بد نیست تا با تاریخچه چاپ تامپو نیز آشنا شوید. این نوع چاپ در اولین بار پس از جنگ جهانی دوم  و در صنعت ساعت‌سازی مورد استفاده قرار گرفت. البته بعدها در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی نیز تغییراتی در آن ایجاد شد. از جمله بارزترین آن تغییرات می‌توان به پیشرفته‌ شدن تجهیزات و پدهای سیلیکونی اشاره کرد. بعدها و به مرور زمان تغییرات بیشتر شد و این چاپ به شکل امروزی درآمد.

چاپ تامپو یا بالشتکی به نوعی از چاپ گفته می‌شود که بیشتر مناسب کالاهای خمیده و یا گرد است. با کمک این چاپ می‌توان تصویر را روی تمام سطوح منحنی چاپ کرد. با این روش شکل و شمایل تصویر خراب نمی‌شود و کیفیت تصویر حفظ می‌شود. این روش یکی بهترین شیوه‌ها برای تولید هدایای تبلیغاتی است. به همین دلیل مورد استقبال ارگان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد. همچنین با امکان چاپ بر روی بسته‌بندی‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید هدایای نفیس ارائه کنید.

دستگاه چاپ تامپو و عملکرد آن

دستگاه‌های چاپ تامپو معمولاً از نوع نیمه اتوماتیک است، که در اکثر موارد در تیراژهای پایین چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها محدودیت تیراژ ندارند و معمولاً چاپ تامپو دو رنگ را انجام می‌دهند. البته چاپ تامپو دستی نیز روشی است که در بسیاری از مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش چاپ باید کلیشه را ابتدا با استفاده از روش لاک مایع یا لمینیت ساخت.

سپس نیاز به یک قالب یا فیکچر برای جلوگیری از دفرمه شدن کالایی است که قرار است چاپ روی آن انجام شود. در نهایت با استفاده از دو دستگاه چاپ تامپو سیستم بسته (کاپ) و سیستم باز (تیغه) فرآیند چاپ انجام می‌گیرد.

5 کاربرد اساسی چاپ تامپو

از چاپ تامپو در موارد گوناگونی می توان بهره برد در اینجا به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • چاپ روی اسباب بازی

اسباب بازی ها شامل اقلام بسیار زیادی هستند اگر به صورت کلی بخواهیم نقطه مشترکی برای همه آنها مشخص کنیم می توانیم به ظاهر و سطح نامسطح آنها اشاره کنیم. سطوح این لوازم حساسیت زیادی را در مراحل چاپ آنها ایجاد کرده است. در مراحل چاپ روی این محصولات نیازمند صرف دقت و توجه زیادی هستیم تا به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم. چاپ تامپو کاربردی ترین و مناسب ترین شیوه ای از چاپ است که می توان برای چاپ روی اسباب بازی ها یا عروسک ها از آن بهره برد.

  • چاپ روی لوازم آرایشی
  • چاپ روی ظروف
  • چاپ روی اجسام شیشه ای
  • چاپ روی قطعات صنعتی (مانند قطعات خودرو، قطعات الکترونیکی)

مزایای چاپ تامپو

چاپ تامپو مزایای زیادی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. هزینه پایین در هنگام چاپ و استفاده آسان از این دستگاه، مهم‌ترین امتیاز چاپ تامپو به‌شمار می‌رود. در ادامه به سایر مزایای مهم چاپ تامپو اشاره می‌کنیم.

توانایی چاپ روی هر سطح، صرف نظر از شکل

با تامپو می‌توانید طرح چاپی خود را به تمام سطوح محدب، منحنی، ناهموار، تو خالی و … منتقل کنید. دلیل آن نیز وجود پد سیلیکونی و پلاستیکی است که انعطاف پذیر است.

توانایی چاپ روی مواد مختلف

شما می‌توانید از تامپو برای چاپ روی پلاستیک، فلز، شیشه، سرامیک و … استفاده کنید. محدودیت خاصی از این لحاظ برای این روش چاپ وجود ندارد.

وضوح و کیفیت تصویر مناسب

یکی از دلایل استفاده از چاپ تامپو در ساخت لوازم تبلیغاتی، کیفیت بالای آن و رزولوشون مناسب است. این چاپ مقاومت بالایی در مقابل سایش و تغییرات شیمیایی دارد.

محدودیت‌های چاپ تامپو

در کنار مزایای فوق‌العاده‌ای که این نوع از چاپ در اختیار صنعتگران و سازندگان کالاهای تبلیغاتی قرار می‌دهد، نمی‌توان به سادگی از محدودیت‌های چاپ تامپو گذشت. استفاده از پد مخصوص سبب می‌شود در اندازه چاپ محدودیت‌های فراوانی وجود داشته باشد. از طرفی اگر برای سطح محدب، طراحی محدب نداشته باشید، ممکن است طرح شما بزرگتر از حالت عادی چاپ شود و شکل مناسبی به خود نگیرد.

چاپ چند رنگی با روش تامپو، هزینه‌های زیادی روی دست شما قرار می‌دهد. به همین دلیل معمولاً چاپ تصاویر تمام رنگی با تامپو امکان پذیر نیست. از طرفی از این روش چاپ نمی‌توان برای چاپ کتاب، بروشور، کاتالوگ یا محصولات کاغذی مشابه دیگر استفاده کرد. بنابراین محدودیت‌های آن به شکل زیر خلاصه می‌شود:

  • محدودیت در اندازه چاپ
  • تغییر اندازه چاپ در سطوح مختلف
  • عدم امکان چاپ تمام رنگی
  • هزینه بالا برای چاپ چند رنگی

فرآیند چاپ تامپو

این مرحله از چاپ تامپو بوسیله ی دو روش اعمال میشود ؛ دستگاه چاپ تامپو سیستم بسته (کاپ) و دستگاه چاپ تامپو سیستم باز (تیغه).

دستگاه چاپ تامپو سیستم بسته یا کاپ :

در این روش رنگ درون مخزن یا همان کاپ ریخته شده و کاپ با مگنت که داخل آن بکار رفته روی کلیشه محکم می نشیند ، سپس رنگ را جلو و عقب میبرد تا یک لایه رنگ داخل گودی کلیشه که عکاسی شده بماند. در این روش در مصرف رنگ و هدر رفتن رنگ صرفه جویی شده و میتوان رنگ را مدت ها درون کاپ قرار دهیم همچنین برای کار های تیراز صرفه بهتری دارد.

سیستم بسته یا کاپ چاپ تامپو

دستگاه چاپ تامپو سیستم باز یا تیغه : روش چاپ تامپو تیغه به این صورت میباشد که به جای مخزن کاپ از تیغه استفاده میشود. سیستم تیغه قطعات ارزان تری نسبت به سیستم کاپ دارد ولی در هوای آزاد کار میکند و رنگ ممکن است در تشتک چاپ خشک شود و همچنین بعد از مرحله چاپ باید رنگ درون آن را جمع کنیم. تنظیمات دستگاه برای جمع کردن رنگ با تنظیم فشار تیغه انجام میشود.

قابلیت های چاپ تامپو

امروزه چاپ صنعتی تامپو همانند چاپ سیلک در دنیا بسیار کاربردی می باشد و اکثر کارخانجات ، تولیدی ها و هدایای تبلیغاتی بصورت مستقیم و غیر مستقیم با چاپ تامپو در ارتباط می باشند. قابلیت های این چاپ به دو نوع تقسیم میشوند :

چاپ هدایای تبلیغاتی : این چاپ شامل چاپ خودکار ، چاپ روی تیشرت و لباس ، چاپ روی لیوان ، چاپ سرکلیدی ، چاپ پاور بانک ، چاپ روی فلش مموری ، چاپ مموری ، چاپ لوازم التحریر، چاپ پاکت ، چاپ لوازم ورزشی ، چاپ روی لوازم خانگی ، چاپ روی ظرف یکبار مصرف ، چاپ روی درب نوشابه ، چاپ روی بطری ، چاپ روی لیوان یکبار مصرف و … می باشد.

چاپ قطعات صنعتی : این چاپ شامل چاپ قطعات خودرو ، چاپ لوازم الکترونیک ، چاپ قطعات صنعتی ، چاپ لوازم پزشکی ، چاپ لوازم اشپزخانه ، چاپ قطعات موتور سیکلت ، چاپ ظروف و … می باشد.

تنوع رنگ در چاپ تامپو

در چاپ تامپو رنگ های صنعتی abs ، pvc ، pp ، tpr و بسیار رنگ های دیگر قابل استفاده میباشد. در انتخاب رنگ باید به جنس کالا توجه داشته باشید باید جنس کالا با رنگ سازگار باشد تا رنگ بر روی کالا ثابت شود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا