اقتصادی

همکاری‌های ترانزیتی ایران برای تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل

ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند و در صورت همکاری روسیه در ساخت راه آهن رشت – آستارا باید تا دو ماه دیگر در این پروژه مشارکت کند.

به گزارش ترندونی، نخستین اجلاس 2+6 وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آسیای میانه چندی پیش با موضوع توسعه همکاری های ترانزیتی برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین نمایندگان آذربایجان و فدراسیون روسیه در سطح وزیران، معاونان وزیر و مدیران اجرایی راه آهن حضور داشتند و در خصوص توسعه همکاری های ترانزیتی و … بیانیه ترانزیت در نشست اخیر رهبران سازمان همکاری شانگهای مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست طی دو نشست سه جانبه بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان موضوعاتی از جمله ساخت و بهره برداری از قطعه راه آهن رشت – آستارا در زمینه توسعه حمل و نقل، توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل بار مورد بررسی قرار گرفت. ترافیک در شاخه غربی کریدور بین المللی شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت. همچنین میاد صالحی مدیر کل راه آهن در خصوص مسیر ریلی گرمسار – اینچه برون با معاون حمل و نقل فدراسیون روسیه مذاکره کرد.

متن بیانیه اولین اجلاس همکاری های ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه با هدف توسعه ترانزیت به امضای اعضای این اجلاس رسید. همچنین سرانجام اعلام شد که ایران، روسیه و آذربایجان برای فعال سازی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب به توافق رسیده اند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در عدم تکمیل ساخت کریدورهای ترانزیتی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به این کریدورها توجهی نشده است. اگرچه زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین زیرساخت ها حجم ترانزیت را افزایش داده ایم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب وجود دارد. همچنین هدف ما تکمیل کریدور شمال به جنوب، شرق به غرب و نوسازی پارک بار است. راه آهن رشت – زاهدان به طول 900 کیلومتر و همچنین بهسازی کریدور شمالی اینچه برون – گرمسار در دستور کار قرار دارد.

قاسمی همچنین درباره تکمیل پروژه رشت – آستارا با کمک روسیه توضیح داد: در خصوص همکاری کریدور رشت – آستارا دو هفته پیش با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست وزیر روسیه جلسه ای داشتیم. و برنامه زمانبندی این همکاری که روزانه انجام می شود را ارائه کردیم، تحت کنترل است و در دیدار با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که اگر قرار است روسیه در ساخت راه آهن رشت – آستارا همکاری کند باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور داشته باشید.

مصمم به تکمیل پروژه راه آهن رشت- آستارا به طول 162 کیلومتر هستیم

در همین رابطه عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – درباره تکمیل پروژه راه آهن رشتو – آستارا به ترندونی گفت: همانطور که وزیر راه بارها اعلام کرده مصمم هستیم تا کاملش کن. 162 کیلومتر راه آهن رشتاس – آستارا و ما این پروژه را یکی از پروژه های مهم ریلی کشور می دانیم، بنابراین بحث مشارکت روسیه یا حتی کشور آذربایجان در این موضوع مطرح است.

وی ادامه داد: دو ماه پیش هیئتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند، کل مسیر را دیدند و جلساتی را برگزار کردند.در مورد پروژه نظر دهید. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و باید منتظر نگرش طرف روسی باشیم تا ببینیم آنها چگونه پیش خواهند رفت و وارد فاز ساخت و ساز یا تامین مالی خواهند شد.

به گفته خطیبی، هم اکنون 10 کیلومتر از قطعه اولیه این خط آهن از سمت رشت و حدود 11 کیلومتر ریل از سمت آستارا و حدود 800 میلیون برای 140 کیلومتر باقی مانده در حال ساخت است. نیاز است، و حداکثر سه تا چهار سال طول می کشد تا آن را تکمیل کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا